הפלונטר הפוליטי

נציגי המפלגות אצל הנשיא • 'ממה ששמעתי - אין ממשלה'

בית הנשיא לובש חג, בפעם הרביעית תוך שנתיים • נציגי המפלגות מודיעים לנשיא ריבלין מי מועמדם לראשות הממשלה • 'ש"ס' ו'יהדות התורה' הולכות עם נתניהו, 'ימינה' מתלבטת • שידור חי (חדשות)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ג בניסן תשפ"א | 05.04.21
הנשיא ראובן ריבלין, בהתייעצויות (צילום: לע"מ)

המערכת הפוליטית מגיעה לנקודת הכרעה, בבית האזרח מספר אחת: הנשיא ראובן ריבלין מכנס היום (שני) את כל ראשי המפלגות ליום התייעצויות מרוכז, ולאחריו - בשלישי או ברביעי - יחליט על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה.

"כיכר השבת" מעביר בשידור חי את ההתייעצויות אצל נשיא המדינה.

בפתח הפגישה עם נציגי 'הליכוד', אמר ‏הנשיא ריבלין: "כפי שאמרתי, השיקול המרכזי שינחה אותי הוא הטלת התפקיד על בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להרכיב ממשלה. כך נהגו כל נשיאי ישראל לדורותיהם, כך נהגתי בכל מערכות הבחירות הקודמות וכך אנהג אף עתה".

העימות בין אוחנה לנשיא (צילום: לע"מ, ערוץ כנסת)

משלחת הליכוד לבית הנשיא כללה את השר צחי הנגבי, השר אופיר אקוניס, השר אמיר אוחנה ומנהלת סיעת הליכוד, הגברת עליזה בראשי. הסיעה המליצה על ח"כ בנימין נתניהו להרכבת הממשלה.

השלושה אמרו לנשיא ריבלין כי המועמד בעל מספר הממליצים הגבוה ביותר הוא זה שצריך להרכיב את הממשלה, ביודעם כי לנתניהו יהיו יותר ממליצים מללפיד.

(צילום: מארק ניימן / לע"מ)

"חרף כל הלחצים והסיקור המוטה, הליכוד קיבל יותר ממיליון קולות של אזרחי ישראל", אמר השר אוחנה לנשיא. "יחד עם מספר הממליצים הגבוה ביותר שנתניהו יקבל כאן היום - הוא הופך למועמד שסיכוייו להקים ממשלה שתשקף את רצון הציבור הם הטובים ביותר".

השר אקוניס פנה בדבריו לסער ואמר כי "הטלת חרמות אישיות זה דבר נקלה ומסוכן ביותר". הנשיא התערב והעיר: "לכל הצדדים". אקוניס המשיך ועוקץ את בנט: "אנחנו בפער ענק ומהדהד מהמפלגה השנייה; איננו צריכים הטפות על דמוקרטיה. הרעיון שאדם עם מספר חד ספרתי של מנדטים ירכיב ממשלה הוא בלתי דמוקרטי בעליל. זה ישבש את רצון הבוחרים".

הנשיא ריבלין תהה: "מה אגיד למפלגות שיאמרו שיותר אנשים הצביעו נגד נתניהו כראש ממשלה? אתה מבחין בין אנשים שהצביעו לכאן או לכאן?". השר אוחנה השיב לו כי "השאלה שהוצבה לבוחרים היא בעד מי אתם בוחרים, ולא נגד מי".

נציגי הליכוד (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

השר אקוניס הוסיף ואמר לריבלין כי "לא יעלה על הדעת שיוטל המנדט על אדם שקיבל מספר חד ספרתי של מנדטים". הנשיא: "ואם יקבל 61 מנדטים?".

הנשיא הוסיף ושאל "שאלה לא פשוטה", כלשונו, ותהה: "ייתכן שיגיעו לידי מצב שיקולים נוספים להרכבת הממשלה, ובהם שיקולים ערכיים - שאני לא יודע אם לנשיא יש סמכות לשקול אותם או שהם קשורים לבית המשפט העליון. האם יש לכם מועמד אלטרנטיבי, אם השיקולים ימנעו ממנו להרכיב ממשלה?".

הנציגים השיבו בשלילה ואוחנה אמר: "באתי מבית המשפט המחוזי. לא התבקשתי להגיע לשם, באתי כדי לעמוד לצד האמת והצדק". בתגובה, אמר ריבלין: "אתה אומר את זה בשם עצמך, לא לשולחן הזה".

ביציאה מבית הנשיא, אמר השר אופיר אקוניס כי "השאלה הערכית היא שאלה חשובה. ולשאלה הזו יש תשובה - בדמוקרטיה לא קומץ פקידים מכריע מי יהיה ראש הממשלה אלא אזרחי ישראל".

נציגי 'יש עתיד', חברי הכנסת אורנה ברביבאי, מאיר כהן וקארין אלהרר, הודיעו לנשיא כי הם ממליצים להטיל את המנדט על יאיר לפיד.

ח"כ אורנה ברביבאי אמרה כי "המלצנו על לפיד כי במציאות המורכבת צריך מנהיג שיטפל בצורכי האזרחים. אסור שנצלח את המערכת הזו בבחירות חמישיות".

הנשיא ריבלין אמר להם כי "אני לא רואה איזושהי דרך שבה אפשר להקים ממשלה". בהמשך, הוסיף ואמר כי "מהשיחה איתכם ועם נציגי הליכוד, העם בישראל צריך להיות מודאג מכך שניגרר לבחירות חמישיות".

נציגי 'יש עתיד' (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: מארק ניימן / לע"מ)

ח"כ ברביבאי, אמרה לאחר הפגישה בשם הסיעה: "הגענו נציגי יש עתיד, ח"כ קארין אלהרר, ח"כ מאיר כהן ואני לנשיא המדינה כדי להמליץ כמובן על יאיר לפיד כראש הממשלה או כמי שמיועד להרכיב את הממשלה הבאה. אנחנו סבורים שבמציאות הכל כך מאתגרת שישראל נתונה בה היום בוודאי עם נגיף כל כך קטלני צריך פה מנהיגות שתהיה עסוקה באזרחים, ביכולת לתת לציבור סדר יום שמטפל גם בבעיות הכלכליות וגם בבריאותיות שהוזנחו שנים רבות ובכלל.

"אנחנו ניצבים כאן ובמקביל ראש הממשלה עסוק בלהגן על עצמו. סדר היום שלו מושפע מסדר היום של המשפט ולכן צריך סוף סוף אחרי ארבע מערכות בחירות, הציבור צריך מנהיגות ראויה. יאיר לפיד הוא המועמד הברור והמובהק והוא הוכיח שאפשר לסמוך עליו, הוא הוכיח שהיבטים של אגו והיבטים אישיים לא רלוונטיים אל מול החלטות של טובת המדינה. הוא אמר בעצמו שהוא יעשה כל שנדרש כדי להוביל את המדינה בשנים הבאות למדיניות מאוחדת שתקרב מאוד בין הממשלה לציבור הישראלי.

"אנחנו סומכים מאוד על כבוד הנשיא וכל החלטה שהוא יקבל מקובלת עלינו. אנחנו אומרים לעם ישראל ולכבוד נשיא המדינה שאם חשובה לנו מדינה יהודית ודמוקרטית וחשוב לנו שההחלטות יתקבלו ברוח הזאת - שהמנדט יהיה אצל יאיר לפיד".

נציגי סיעת ש"ס (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

נציגי סיעת ש"ס, מיכאל מלכיאלי, יעקב מרגי ויואב בן צור, המליצו בפני הנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו.

"ש"ס התחייבה ללכת רק עם נתניהו", אמר מלכיאלי, "והליכוד התחייבה שתיקח אותנו לכל ממשלה. גם אם עכשיו זה לא נראה שיש 65 תומכים לנתניהו, אם תטיל עליו את המנדט תימצא הדרך לכך".

(צילום: מארק ניימן / לע"מ)

הנשיא ניסה לשאול האם יש אלטרנטיבה אחרת, אך נציגי ש"ס שבו על עמדתם כי רק נתניהו הוא מועמדם לראשות הממשלה. "לא תהיה ממשלה יציבה שנתניהו לא העומד בראשה", אמרו הח"כים.

כעבור שבע דקות בלבד, יצאו נציגי ש"ס מהנשיא. בפני כלי התקשורת, אמר מלכיאלי כי "הדפנו כל ניסיון של כל מועמד אחר להרכיב קואליציה".

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

יואב בן צור נשאל מה תעשה ש"ס אם נתניהו יקבל את המנדט ויכשל, והשיב: "לא נראה לי שנגיע ל-21 הימים".

נציגי 'כחול לבן', השר חילי טרופר, השרה אורית פרקש הכהן וח"כ יעל רון בן משה, הודיעו לנשיא כי הם ממליצים להטיל את הרכבת הממשלה על יו"ר 'יש עתיד' יאיר לפיד.

"השיקול היחיד שמניע אותנו הוא טובת ישראל", אמר טרופר, "נמליץ על יאיר לפיד כראש המפלגה הגדולה בגוש השינוי. יש לנו מחויבות עמוקה להמליץ על גוש השינוי". לדבריו, "כל מי שמקבל את ישראל כיהודית ודמוקרטית מקובל עלינו".

הנשיא ריבלין העיר כי "הדמוקרטיה מיצתה את עצמה אחרי ארבע מערכות בחירות. ממה ששמעתי עד כה - אין ממשלה".

לאחר שהנשיא לחץ אותם יאמרו את מי הם פוסלים, השיבו נציגי 'כחול לבן': "לא נוכל לשבת תחת בנימין נתניהו", וריבלין העיר: "את זה אני חושב שכל אחד מבין".

הם הוסיפו ואמרו כי "אם יעמוד בראש 'הליכוד' אדם אחד, נשב לדין ודברים", והבהירו כי הם אינם פוסלים מפלגות ערביות.

(צילום: מארק ניימן / לע"מ)

בהודעה לתקשורת מסר השר טרופר כי "אנחנו מחויבים לגוש השינוי, נמשיך לפעול בכל הכוח כדי להביא כמה שיותר דמויות פוליטית למשימה העיקרית. אם כולם יזיזו את האגו, נגיע לזה".

על פי החוק, מחויב הנשיא להטיל את המנדט על אחד מחברי הכנסת לסבב אחד, ואחריו יכול להחזיר את המנדט ישירות לכנסת או להטיל על מועמד נוסף ורק לאחר מכן להחזיר את המנדט לכנסת. אם לא תורכב ממשלה 21 ימים מרגע שחוזר המנדט לכנסת, היא תפוזר ותוכרזנה מיידית בחירות לכנסת ה-25.

מהלך זה - של העברת המנדט מכישלון הח"כ הראשון ישירות לכנסת - לא היה מעולם, אבל הנשיא שוקל זאת ברצינות, בשל המצב הפוליטי המורכב שיצרו תוצאות הבחירות.

בגלל החשש מהחלטה זו של הנשיא, בשני הגושים - תומכי נתניהו ומתנגדיו - שואפים לקבל ראשונים את המנדט, ובכך למנוע מהגוש הנגדי להרכיב ממשלה.

בימין יש לבנימין נתניהו 52 ממליצים בטוחים, ו-11 "על הגדר": מפלגות 'הליכוד' (30), 'ש"ס' (9), 'יהדות התורה' (7) ו'הציונות הדתית' (6) כבר הודיעו כי ימליצו על בנימין נתניהו.

מפלגת 'ימינה' (7) ו'רע"מ (4) עדיין על קו התפר, ולא החליטו האם לתמוך בבנימין נתניהו. במפלגתו של בנט מתלבטים האם בכלל להמליץ על שם מסוים אצל הנשיא, ואם התשובה חיובית - האם ימליצו על נפתלי בנט עצמו?

אצל מתנגדי נתניהו התמונה מורכבת יותר: ליאיר לפיד יש 45 ממליצים בטוחים. 'יש עתיד' (17), 'כחול לבן' (8). 'העבודה' (7), 'ישראל ביתנו' (7) ו'מרצ' (6). אליהם מצטרפים עוד 23 "מתנדנדים": 'תקווה חדשה' (6), 'הרשימה המשותפת' (6), וכן 'ימינה' ו'רע"מ' שעדיין נמצאות באמצע הפוליטי.

בגוש מתנגדי נתניהו קיימו דיונים אל תוך הלילה האם להטיל את ההמלצה פה אחד על נפתלי בנט, כדי להוביל את הנשיא להעניק לו את המנדט, ובכך להביא להקמת ממשלה פריטטית בה יחס 'ימינה', 'תקווה חדשה' ו'כחול לבן' זהה למפלגות השמאל שתרכבנה אותה. בלשכת יו"ר 'יש עתיד' רוצים הבהרה מפורשת של יו"ר 'ימינה' שלא ללכת עם בנימין נתניהו, כדי למנוע את פספוס המנדט.

עם תחילת ההתייעצויות בבית הנשיא הודיעו ב'כחול לבן' כי היו"ר בני גנץ החליט, לאחר התייעצויות, כי הסיעה תמליץ היום על יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד להרכבת הממשלה.

גנץ שוחח עם לפיד, עדכן אותו על החלטתו ואמר: "כפי שהבטחנו, גם הבוקר, נמשיך לעשות הכל כדי שתוקם ממשלה ישרה, ושהמנדט לא יגיע לנתניהו שעסוק כל כולו במשפטו שאליו התייצב הבוקר. אני קורא לכל חברי גוש השינוי להמליץ היום על ח"כ לפיד בכדי למנוע מנתניהו לקבל את המנדט ולהמשיך בשיח להקמת ממשלת הריפוי שאזרחי ישראל כל כך זקוקים לה. בכל מקרה, יהיו ההמלצות אשר יהיו ותהיה החלטת הנשיא אשר תהיה, אמשיך במאמץ לאחד את גוש השינוי ולגשר על הפערים השונים".

לעומת זאת, "חד"ש" המונה שלושה ח"כים ברשימה המשותפת, החליטה שלא להמליץ על אף מועמד.

נותר רק להמתין ולראות, האם לפיד יצליח לגייס רוב של ממליצים לעומת נתניהו - וכן האם הנשיא יכריע על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה - לפי מספר הממליצים הגבוה, כפי שהיה נהוג עד היום - או לבעל הסיכויים הרב ביותר להרכיב את הממשלה הבאה, כפי שהתבטא הנשיא.

פריסת הכוחות ליד בית הנשיא (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
פריסת הכוחות ליד בית הנשיא (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
נציגי 'הליכוד' (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
נציגי 'הליכוד' (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
השר אוחנה בבית הנשיא (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
השר אוחנה בבית הנשיא (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
נציגי 'יש עתיד' (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
נציגי 'יש עתיד' (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
נציגי 'יש עתיד' (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: מארק ניימן / לע״מ)
(צילום: מארק ניימן / לע"מ)
(צילום: מארק ניימן / לע"מ)
נציגי סיעת ש"ס (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
נציגי סיעת ש"ס (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
נציגי סיעת ש"ס (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
נציגי סיעת ש"ס (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
נציגי סיעת ש"ס (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: מארק ניימן / לע"מ)
(צילום: מארק ניימן / לע"מ)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר