החתימה, החרטה וההיעלמות

ריאיון מיוחד: הרב אליעזר מזרחי חוזר לימי 'התרגיל המסריח'

בימים אלו מציינים 31 שנים לימי התרגיל המסריח שמנע הקמת ממשלת שמאל בראשות שמעון פרס • הרב אליעזר מזרחי, גיבור התרגיל, משחזר את הדרמות והלחצים מבית ומבחוץ • צפו (אחד על אחד)

ישי כהן | כיכר השבת |
(ניהול אולפן: מולי הרשקוביץ )

31 שנים חלפו מאז "התרגיל המסריח", כמו שכינה אותו ראש הממשלה יצחק רבין. התרגיל, בו שני חברי כנסת מ'אגודת ישראל' מנעו ברגע האחרון משמעון פרס להקים ממשלת שמאל. האורח שלנו הערב (שני) בתוכנית 'אחד על אחד עם ישי כהן' הוא אחד משני גיבורי התרגיל, חבר הכנסת לשעבר הרב אליעזר מזרחי. צפו בריאיון המלא.

אתה מתגעגע לכנסת ולפוליטיקה?

"לא. ועוד עם מה שהולך היום..".

אבל דווקא זה מה שאתה אוהב נקודת ההכרעה לערוק מצד לצד..

"אני לא מקנא באלה שנמצאים בסיטואציה המאוד קשה הזאת, אבל אם אתה שואל אותי על המצב היום לדעתי עוד לא היה מצב שיכול להיות כל כך טוב לימין עם הדתיים והחרדים כמו עכשיו".

אני רוצה לחזור אתך שלושים ואחת שנים אחורה, אתה לא אוהב שמגדירים את מה שעשית באותה תקופה תרגיל מסריח

"יצחק רבין קרא לזה תרגיל מסריח, מה אתה היית רוצה שנקרא לו? שלושה שבועות לפני ההצבעה ביקרו בביתי קבוצות להשפיע בעד ונגד, הגיעו כשלושת אלפים איש כל יום משש וחצי בבוקר עד שתיים בלילה. הייתה לי החלטה ברורה, הבעיה הייתה באגודת ישראל שלא טרחו אפילו לשאול אותי ולשתף אותי בדיונים בנושא הזה, הייתי כנספח, ולכן לא הרגשתי מחויבות לבוא ולהגיד להם מה אני הולך לעשות".

הרב אליעזר מזרחי בריאיון לישי כהן

אבל כן חתמת אז על מסמך בו אתה מתחייב לתמוך בממשלה הזאת..

"זאת השאלה הכי מעניינת ואת השאלה הזאת שאלו אותי גדולי ישראל. התשובה שלי אליהם הייתה "יש לי עוד הרבה דברים לעשות עליהם תשובה גם על זה אצטרך לעשות תשובה".

הצופים הצעירים לא זוכרים את אותו סיפור של התרגיל המסריח תן לנו תקציר מנקודת המבט שלך מה היה שם

"נבחרתי כחבר בתנועה, שמעון פרס דאג יחד עם חבריי לתנועה ועוד אחרים להפיל את שמיר ולהכתיר את שמעון פרס, הבעיה הייתה שהכותרת להסכם שחתמנו עליו עם פרס הייתה שטחים תמורת שלום וזה דבר שלא היה מקובל לא רק עלי, בו בזמן שאני חסיד חב"ד וקשור לרבי והרבי צעק על שלימות הארץ ושלימות העם".

למה באותו רגע לא נעמדת ואמרת אני לא חותם על ההסכם הזה כי אני חסיד חב"ד?

"אני לא מאמין ששום אדם אחר במקומי שכוונתו הייתה אחרת לא היה חותם, אתה יושב בלשכה של פרס עם האנשים שלו והאנשים של אגודה וכולם עליך לראות אם אתה חותם או לא חותם אז חתמתי".

ושאתה מחליט לא לתמוך בממשלה הזאת בסופו של דבר למה אתה מחכה עד שעות הבוקר, מחכה עד שפרס יגיע עם אשתו ואז אתה מוציא את ההודעה בכל ישראל שלא תצביע בעד בוועדת הממשלה?

"בלילה היה מפגש בביתו של הרב פנחס מנחם עם חברי הכנסת שם הם כבר הבינו ממני שאני לא הולך איתם, בלילה שלחתי מברק למר פרס והתנצלתי בפניו, הוא ידע את הכיוון שלי כי ישבתי איתו באותה תקופה כחמש עשרה ישיבות ובין הדברים אמרתי לו שאני לא יכול ללכת על שטחים תמורת שלום כששפכנו דם על הארץ במשפחה".

הרב אליעזר מזרחי מבקש סליחה משמעון פרס ז"ל

אתה שאלת את הרבי על זה?

"לא. אם הוא צועק על שלימות הארץ ואני עושה ההפך מזה לא יהיה לי פנים לגשת אליו".

איפה התחבאת באותו יום?

"כל הסיפורים על אריק שרון שהחביא אותי.. זה לא נכון, זו הזיה. אין אחד שרצה אותי ולא יכל להשיג אותי.

ועדיין שלושים ואחד שנים אחרי אתה לא מוכן לומר איפה היית?

"רוב רובו של הזמן הייתי בבית ושהבן שלי הגדול נשאל איפה אבא? הייתי מאחוריו והוא אמר לא יודע".

למה לא לצאת ולומר להם אני לא יכול לתמוך בממשלה שהולכת בקו של שטחים תמורת שלום?

"אני אמנם לא התראיינתי הרבה אבל לא ברחתי מהתקשורת, הסיבה שהסתתרתי שלושה ימים אחרי זה לא בגלל התרגיל, זה בגלל אנשי אגודה שרצו להביא לי זימון לבית הדין הרבני".

יצא לך להתנצל בפני שמעון פרס מאז?

"אחרי כמה שנים טובות אמרתי לו היות ונאמר לי שנגרם לכבודו וזוגתו עוגמת נפש למרות שביקשתי ממנו אנא תבטל את ישיבת הכנסת, אם אני אבוא אני אצביע נגד, הוא אמר שהוא מקבל את ההתנצלות".

בסופו של דבר נאלצת לפרוש מאגודת ישראל

"בוודאי. אני אספר לך סיפור: אצל הרב פנחס מנחם בבית אמרתי לו אני אתייעץ עם האנשים שלי ובשש בבוקר אני אעדכן את הרב בהחלטה, והא אמר לי ממני אין עליך קפידא וכל אמרו לי גם כל מועצת גדולי התורה.

אליעזר מזרחי במליאת הכנסת (צילום: AYALON MAGGI - ארכיון לע"מ)

"הוא שאל אותי גם מה עם המסמך שחתמתי? אמרתי לו היות ואני לא יכול להיות תחת מועצת גדולי התורה ולעשות ההפך מדעתם ולכן אני אפרוש מאגודה כולל המנדט".

כשאתה מסתכל לאחור אתה חושב שהתרגיל המסריח עזר למפלגות החרדיות ולתדמית שלהם?

"אין ספק. הייתה ישיבה בתל אביב עם אנשי אריק שרון ואני אמרתי להם שלדעתי הם צריכים לעשות דברים שהמלגות הדתיות יתמכו בהם כל הזמן, הם לא קיבלו את דעתי אבל זה מה שקורה היום".

כשאתה מסתכל על הפוליטיקה של היום ואת הלחצים המופעלים על בצלאל סמוטריץ' שיסכים לתמוך בממשלה שתישען על מנצור עבאס יש לך דה זה וו למה שקרה לך?

"ברוך השם שאני לא הגעתי לסיטואציה הקשה הזאת. ההערכה שלי שברגע האחרון כולם ישבו ביחד".

אם יתקשרו אליך חברי הכנסת החרדים וישאלו אותך מה לעשות במצב הזה מה תייעץ להם?

"אני לא חושש לזה.. אז לא רצו לדבר איתי אז עכשיו ידברו איתי?".

אתה מגדיר את עצמך חסיד חב"ד, בבחירות האחרונות ראינו את הנהירה של חסידי חב"ד לבצלאל סמוטריץ זה נראה לך טבעי שיצביעו לאדם חובש כיפה סרוגה ולא לנציגי אגודת ישראל

"אני המלצתי להצביע ג או ש"ס".

כשאומרים את השם שלך זה תמיד מגיע עם התרגיל המסריח היית רוצה כינוי אחר?

"כל אחד ואיך שהוא תופס את העניין..".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר