"פעולה ישראלית מסווגת"

גורמי מודיעין: ייקח לאיראן חודשים לחדש את הייצור בנתנז

גורמי מודיעין ישראלים ואמריקנים אמרו לעיתון 'ניו יורק טיימס' כי ישראל הייתה מעורבת בפיצוץ שאירע במתקן הגרעין בנתנז, ש"החריב לחלוטין את מערכת אספקת החשמל לצנטריפוגות" (חדשות, בעולם)

כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ל' בניסן תשפ"א | 12.04.21
ראש המוסד, נשיא איראן וראש הממשלה (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ; שאטרסטוק)

"ייקח לאיראן לפחות תשעה חודשים לחדש את ייצור האורניום באתר הגרעין בנתנז", כך אמרו גורמי מודיעין, אמריקנים וישראלים, לעיתון "ניו יורק טיימס", בהתייחסם לפיצוץ המסתורי שאירע באתר הגרעין האיראני.

לפי הדיווח הלילה (שני) בעיתון, "לישראל יש חלק בתקיפה", ולטענת הגורמים הפיצוץ, שהוגדר כ"פעולה ישראלית מסווגת", החריב לחלוטין את מערכת אספקת החשמל לצנטריפוגות להעשרת אורניום.

"היה פיצוץ אדיר", נכתב בעיתון והגורמים ציינו כי "זו מכה קשה מאוד ליכולתה של איראן להעשיר אורניום". חלפיהעיתון, לא ברור האם בישראל עדכנו את ממשל ביידן בתקיפה בנתנז ואם כן, כמה זמן לפני התקיפה.

הבוקר, שר החוץ של איראן, מוחמד זריף, האשים את ישראל בפגיעה במתקן הגרעין בנתנז, והבטיח: "ננקום בציונים". הוא הוסיף ואמר ש"הציונים רוצים לנקום על ההצלחה בהסרת הסנקציות, אך לא נאפשר זאת וננקום על הפעולות הללו".

"המאבק באיראן משימה ענקית"; דברי נתניהו בפורום מטכ"ל (צילום: רועי אברהם / לע"מ; סאונד: ניר שרף / לע"מ)

לפני שלושה ימים, הכריזה איראן כי חנכה 164 צנטריפוגות מסוג מתקדם באתר הגרעין בנתנז, כאלה המסוגלות להעשיר אורניום במהירות ובאיכות. בכך, הפרו האיראנים את הסכם הגרעין, המאשר להם להשתמש רק בצנטריפוגות מסוג IR-1, בעוד כעת הם החלו להשתמש בצנטריפוגות מסוג IR-6.

כעבור יממה דווח באיראן על בעיה במערכת החשמל באתר שגרמה ל"תקרית" והפסקת חשמל. גורמים רשמיים באיראן אף אמרו כי מדובר ב"אירוע חשוד מאוד", ולפי שעה לא דווח שהבעיה נפתרה.

נתניהו עם ראש המוסד, אמש (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
נתניהו עם ראש השב"כ, אמש (צילום: ללא קרדיט)

כעבור זמן מה הודו באיראן כי מדובר במתקפה מכוונת. ראש סוכנות הגרעין האיראנית, עלי אכבר סאלחי, אמר כי מדובר ב"טרור אנטי-גרעיני". הוא הוסיף כי "אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להגיב".

גורמי מודיעין במערב טענו כי "המוסד אחראי לפעולה", וסיפרו כי המתקפה "מהווה מכה קשה לתוכנית הגרעין". העיתוי, לדבריהם, אינו מקרי - מיד לאחר יום הגרעין האיראני.

נשיא איראן רוחאני (צילום: שאטרסטוק)

בצל הדיווחים מאיראן, קיים אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו אירועי הרמת כוסית בגופי הביטחון, המוסד, השב"כ וצה"ל לרגל יום העצמאות ה-73 של מדינת ישראל.

"המאבק באיראן וגרורותיה ובהתחמשות האיראנית היא משימה ענקית", אמר ראש הממשלה נתניהו בפורום מטכ"ל, "המצב שקיים היום, לא אומר שזה המצב שיהיה קיים מחר".

נתניהו בפורום מטכ"ל, אמש (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)

נתניהו הוסיף ואמר כי "קשה מאוד להסביר את מה שחוללנו פה בישראל, במעבר הזה מחוסר אונים מוחלט שלא היה כדוגמתו בתולדות העמים, לכוח עולמי שהצלחנו לייצר כאן. בוודאי כוח אזורי, אך במובנים מסוימים גם עולמי. אני מאחל לכולנו שתמשיכו בדרך הזאת, ושתמשיכו לשמור על חרב דוד בידיכם".

אמש פורסם כי דובר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, נפגע בראשו ובקרסולו בעת שסייר במתקן ההעשרה בנתנז בכדי לאמוד את הנזקים מהמתקפה האחרונה על המתקן.

בתוך כך, מתחזקת ההערכה בישראל כי איראן תתקשה להבליג לנוכח מה שהיא מכנה "טרור גרעיני" מצידה של ישראל.

ראש תכנית הגרעין של הרפובליקה האסלאמית, עלי אכבר סאלחי, התייחס אתמול לאירוע התקיפה המיוחס לישראל ואמר: "ההתקפה על אתר נתנז הגרעיני מבטא את התבוסה של מי שמתנגד לפיתוח מדינתנו. אנחנו מגנים את הפעולה הזו".

חלק מדברי הרמטכ"ל, אתמול (צילום: דובר צה"ל)

"אנחנו מדגישים את החשיבות שהקהילה הבינלאומית תתנגד לפעולת הטרור הזאת", הוסיף הבכיר. "לאיראן שמורה זכות התגובה נגד מי שביצע את התקיפה ומי שנתן את ההוראה לפגוע במפעלי נתנז".

במקביל, ראש הוועדה האיראנית שהוקמה כדי לחקור את האירוע החריג, מסר לאתר המקומי 'נור ניוז', כי הדיווחים בתקשורת הזרה באשר לסיבת האירוע בנטנז אינם נכונים. "מדובר בשמועות", הוא טען.

בנאום לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, התייחס אתמול הרמטכ"ל אביב כוכבי לפעולות שונות שישראל מבצעת במספר חזיתות, ואמר: "פעולותיו של צה"ל ברחבי המזרח התיכון אינן נסתרות מעיניי האויבים. הם צופים בנו, רואים את היכולות ושוקלים את צעדיהם בזהירות".

"בזכות פעולות צבאיות אחרות, מורכבות ומתוחכמות, בזכות חיילי צה"ל ומפקדיו, השנה החולפת הייתה אחת השנים הבטוחות ביותר שידעו מדינת ישראל ואזרחיה. נמשיך לפעול בעוצמה ובשיקול דעת, בנחישות ובאחריות, על מנת להבטיח את ביטחון מדינת ישראל ועל מנת שלא יתווסף שם נוסף לאבני ההיכל", אמר כוכבי, בטקס הנחת הדגלונים בהר הרצל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר