'חרדים ועצמאות' • צפו

פאנל עצמאות חינוכי: האם רודפים או שונאים את החרדים?

יום העצמאות: במסגרת הפאנלים של 'כיכר' בנושא המעט הלעוס - החרדים והמדינה, נעסוק הפעם בסוגיה מרתקת: על חינוך הילדים בתקופת הקורונה, המשקעים שנשארו והאמונה בדרך • צפו (חרדי)

משה מנס | כיכר השבת |
חברי הפאנל (צילום: מולי הרשקוביץ • מפיק: איציק אוחנה)

יום העצמאות ה-73 למדינת ישראל: בסדרת פאנלים מיוחדת מבית 'כיכר השבת', נעסוק בעצמאות וחרדים, מדינה, חינוך, השקפה, צבא וכמובן קורונה והשפעותיה.

  • >>לפרק הראשון של 'חרדים ועצמאות'>> לחצו כאן

סוגיית חינוך הילדים בתקופת הקורונה, הייתה אחת הנושאים השנויים ביותר במחלוקת. כעת, כשהקורונה - כבר לא פה, האם נשארו משקעים? מה ההשפעה של ההסתה?

בפרק השני מתוך סדרת הפאנלים שערכנו לקראת יום העצמאות משתתפים ארבעה אורחים; ראש עיריית אלעד לשעבר וכיום יושב ראש בתי העלמין צוריאל קריספל, הרב מנחם בומבך ראש רשת חינוכית ׳נצח׳, הרב ישראל גליס איש ירושלים והעיתונאי ידידיה מאיר, על ההנחייה, כתב 'כיכר השבת': משה מנס.

המנחה פותח כהרגלו, באנקדוטה קצרה, כשהוא מספר על הילדים שלו שהלכו למוסדות הלימוד בהוראת שר התורה הגר"ח קנייבסקי כאשר הילדים חוזרים חוזרים הביתה ומספרים שהם למדו תורה במסירות נפש והצליחו להתחמק מהמשטרה. האם המשטרה והמדינה הפכה לאויב?

בומבך: "קודם כל אנחנו יודעים שיש יחס אמביווילנטי של החברה החרדית בכל מה שנוגע לרשויות וזה הסטוריה רבת שנים ועכשיו זה בא לידי ביטוי. אננו מדברים על אוכלוסיה של למעלה ממליון ומאתיים אלף נפש. ואם בעבר כולם היו אותו דבר , היום יש קולות שונים בתוך הקהילה. וזה מה שמיצר תסיסה. ויש כאלו שהקפידו ויש כאלו שלא הבינו וזה נותן לנו פרספקטיבה של החברה החרדים".

מה זה אומר? דברים השתנו?

"אני לא אוהב לנבא עתידות ולא יודע להעריך את מה שהתחולל. תהליכים לוקחים אצלינו הרבה זמן וגם הם מגיעים בגאות ושפל. אתן לך דוגמה מהלמידה דרך הטלפון שלא ממש עבד".

קריספל: "דווקא הנכדים שלי קיבלו תעודה על לימוד והשקעה בטלפון."

בומבך: "אבל יש בשורה רבים רבים שכן פתאום הכניסו את המחשב הביתה. שבעים וחמשה אחוזים של חרדים עם חשיפה לרשתות. בשיחות שהיה לי עם הרבה רבנים הם אומרים לי, עכשיו צריך לחשוב איך אנחנו מתמודדים עם המציאות החדשה".

מאיר: "באינטרנט, אם הם לא ידעו שחייבים חסימה. אם הם יתנערו מהמציאות הם פשוט פרימיטיבים. זה לא עניין של יראת שמים, זה עניין של פרימיטיביות. כי הילדים שלהם לא פרימיטיבים".

הרב גליס, אתה מסתכל על הדברים מהצד, אתה רואה כאן שינוי?

גליס: "ודאי, הילד החרדי של היום הוא ילד אחר מאשר הילד החרדי שלפני קורונה".

וביחס למשטרה?

גליס: "זה לא נכון, בסופו של דבר עדיין התחפשו לשוטרים.יש לי למעלה מארבעים נכדים ואצלינו בקרלין היחס היה מאוד ברור. גם אם דיברנו על הזום, אני פעם בשבוע נתתי שיעור לכל הנכדים לפי גילאים".

מאיר:" אתה מדבר על השלטון, זה לא שלטון, והמחדל המשטרתי בפורים זה לא סלקציה. לדבר בשפה שכל דבר מזכיר את השואה זה זילות. אני שומע את איכלר אבל לדבר בשפה כזו זו זילות".

אתה מתכחש למציאות הזו? שאנשים מרגישים שרודפים ועושים לנו

קריספל: "אני והרב פינקוס נתפסנו על ידי המשטרה על זה שכיסינו מודעות ותפסו אותנו שוטרים וגם אז היה לנו יחס מכובד לשוטרים, התפקיד שלהם זה להגן עלינו".

יש כל כך הרבה אנשים שלא חושבים ככה?

קריספל: "נו גם אני בהלם באלו שנגד החיסונים אני זוכר את בן דוד שלי שנהיה נכה בגלל הפוליו. אנשים מעבירים הודעות ושקרים ונהיה גל של דיבורים".

בומבך: "אני לא מתפלא על המציאות הזו, אנחנו לא עוסקים בשום נושא של אזרחות, ציות ל חוק. אני פעם אמרתי לשוטר, שים לב הבן שלי לא חגור וקיבלתי על זה קנס. והבן שלי מעולם לא יסע בלי חגורה. אנחנו חייבים לחנך לדינא דמלכותא".

גליס: "גם אני התעסקתי עם שוטרים, כשפתחנו לגרוזינים בתי כנסת בבאר שבע. בכל פעם שהגיעו שוטרים הזמנו אותם לעזור. היום כבר אין שפה עם המשטרה".

אתם חושבים שהתנהלות שלהם, שההפגנות שלהם, שההסתה שלהם גרמה לצורת התגובה שלנו?

קריספל: "אין ספק שהייתה הסתה אבל זה לא היה צריך לשנות את ההתנהלות הלא אחראית שלנו".

מאיר: "אני רוצה לעשות הפרדה, שונאים אותנו בתקשורת. העם אתנו. כולם הרי לא אוכלים חמץ. עם ישראל לא שונא אותנו. להגיד שונאים אותנו זה לעשות הנחה".

"אבל חשוב לי לומר: יש שני סוגים של קיצונים שהשפיעו. מצד אחד הפלג הירושלמי והקיצונים שלא מכבדים את החוק והשיח שלהם השפיע. מצד שני הציצנים בטויטר שכאילו מגיעים מהצד של האינטרנט ומגינים על הציבור החרדי ומגנים על הציבור החרדי, הם גורמים לכך שחברי הכנסת שלנו הולכים למקום הקיצוני כאילו שהמשטרה והמדינה נגדינו וזה לא."

בומבך: "יש כאן קהילה שבחירוף נפש עומדים על העקרונות שלנו, אנחנו צריכים להגביר את הביטחון האישי בצדקת דרכינו. גם הקיצונים שגרים במאה שערים נעזרים במשאבים של המדינה. ואת השיח הזה צריך להנחיל".

גליס: "בשדה בוקר איפה שקבור בן גוריון יש בתי כנסת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר