היסטוריה ואקטואליה

"החתן שלקח את הנדוניה מהשווער להקים ישוב"

בשנת תרנ"א לקח ר' משה מרדכי אפשטיין את דמי הנדוניה שקיבל מהשווער, הגביר שרגא פייבל פראנק, ואת הנדוניה של גיסו ר' איסר זלמן מלצר - ועם זה היה ממייסדי חדרה (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
מ.מ. אפשטיין, י.פ. גפנוביץ, מ.צ. שצקר, וי.ד. בוטקובסקי במוזיאון החאן בחדרה (צילום: ישראל שפירא)

פרק ד': אנו עסוקים בחשיפת סיפור הקמתה של העיר חדרה מיסודו של הגרמ"מ אפשטיין ראש ישיבות 'כנסת ישראל' בסלבודקה ובחברון.

אהבת ציון שררה אצל כל חתני הרב שרגא פייבל פרנק (אחיו, רבי יהודה לייב, אביו של רבי צבי פסח פרנק, לימים עלה וכיהן כרבה של העיר חדרה), לא רק הגרמ"מ אפשטיין השקיע את כספו להקמת העיר, אלא גם ראש ישיבת עץ חיים, הגאון רבי איסר זלמן מלצר, מחבר ספר "אבן האזל".

הדמיה של חנות מכולת במוזאון 'החאן' חדרה מזמנם של ראשוני מתיישבי העיר חדרה מיסודו של הגרמ"מ אפשטיין (צילום: ישראל שפירא)

על כך ציטט במאמרו ד"ר ר' שלמה טיקוצ'ינסקי בשם חתנו של רבי משה מרדכי אפשטיין, ראש הישיבה וחבר מועצת גדולי התורה רבי משה חברוני, שסיפר בהאי לישנא: "בשנת תרנ"א (1891) לקח ר' משה מרדכי הצעיר את דמי הנדוניה שקיבל ואת הנדוניה ושל גיסו ר' איסר זלמן מלצר, שנשאו לבנותיו של הגביר שרגא פייבל פראנק, ונסע לארץ ישראל. הוא קנה גם אדמה בחדרה וכך הפך להיות מראשוני המייסדים על המושבה חדרה".

דוקטור ר' שלמה טיקוצ'ינסקי בוגר ישיבת פונביז' חקר שנים רבות את קורותיו של הגרמ"מ אפשטיין. ספרו "ישיבות ליטא – פרקי זכרונות" שכתב ביחד עם פרופסור עמנואל אֶטְקֶס עוררו הדים רבים בקרב ציבור שוחרי ההיסטוריה, ומהוים מקור נכבד לסדרת מאמרינו הנוכחים (באדיבות המצולם)

***

ב"ספר חדרה" שהופץ לרגל יובל הששים של חדרה, מסופר על צעדי ההתחלה של העיר. בעמוד 25 מתפרסמת תמונה של ארבעת המייסדים חברי אגודת חובבי ציון שהיו פעילים ברכישת האדמה של חדרה בשנת 1891. בתמונה עומדים: מ.מ. אפשטיין, י.פ. גפנוביץ, מ.צ. שצקר, וי.ד. בוטקובסקי.

מתקן לתליית עיתונים עתיק במוזיאון החאן חדרה (צילום: ישראל שפירא)

התמונה מופיע גם בספר "התשוקה לאדמה", מאת איילת ברודצקי תמרי עמוד 17, אחד הספרים המקיפים ביותר שנכתבו אודות יסודה של העיר חדרה. יש לציין שגם ספר זה היוה אחד המקורות לסדרת מאמרינו הנוכחיים.

מ.מ. אפשטיין, י.פ. גפנוביץ, מ.צ. שצקר, וי.ד. בוטקובסקי (צילום: ישראל שפירא)

בימינו מוזיאון החאן בחדרה המספר על הקמתה של העיר, ליטשו את התמונה, וציירו אותה בצבעוני בענק בחצר המוזאון.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר