ההמונים הריעו

השוטר שהרג את ג'ורג' פלויד הורשע ברצח

חבר המושבעים הרשיע את השוטר דרק צ'ובין בכל שלושת האישומים בגין רצח ג'ורג' פלויד, אותו חנק עם ברכו, שעורר סערה ברחבי ארה"ב. בעקבות ההרשעה, המונים חגגו (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
צעדה של תומכי פלויד עם הססמה: "אנו לא יכולים לנשום" (צילום: שאטרסטוק)

השוטר דרק צ'ובין, הורשע אמש (שלישי), בכל שלושת האישומים בגין הרצח של ג'ורג' פלויד בעיר מיניאפוליס שבמינסוטה, בשנה שעברה. חבר המושבעים הרשיעו את צ'ובין ברצח מדרגה שנייה שלא בכוונה, ברצח בדרגה שלישית ובהריגה. המושבעים הגיעו להחלטה לאחר יומיים של דיונים ביניהם.

מיד בתום הקראת פסק הדין, הוצא צ'ובין מהאולם כשהוא אזוק. מחוץ לכתלי בית המשפט עמדו מאות אנשים שעם היוודע הכרעת השופטים החלו להריע ולקרוא בשמו של פלויד, חגיגות פרצו גם בכיכר בה מצא פלויד את מותו שנקראה על ידי ההמונים מאז "כיכר פלויד" ובמקומות נוספים בארה"ב שם עקבו בעניין רב אחר המשפט.

המשפט ארך שלושה שבועות בהן שמעו המושבעים עדויות מפי 45 עדים, עוברי אורח, גורמי משטרה ומומחים רפואיים. צ'ובין אמנם כפר באישומים נגדו, אך מבחינה ציבורית מצבו היה גרוע מאד שכן באוויר ריחף כל העת החשש שאם לא יורשע ייפתחו שוב מהומות ה"בלאק לייבס מאטר", מהומות שנפתחו עם מותו וגרמו לנזקי ענק לצד תמיכה פוליטית בהרשעתו כולל של הנשיא ביידן שרמז על רצונו בצדק ועורר את כעסו של השופט שאחראי על המשפט.

העונש המוטל עד אדם שמורשע בעבירה של רצח ממדרגה שנייה במדינת מינסוטה הוא 40 שנות מאסר, ועד 25 שנים לרצח מדרגה שלישית. אך בהנחיות העונשין עולה כי צ'ובין יעמוד בפני 12 וחצי שנות מאסר אם יורשע באישומים. להריגה יש עונש מרבי של עשר שנים.

משפחתו של פלויד בירכה על ההרשעה, ואחיו פילונס שהיה בבית המשפט אמר במסיבת העיתונאים המאולתרת מחוצה לו, "אני הולך להילחם בכל יום, כי אני לא נלחם רק עבור ג'ורג' יותר. אני נלחם עבור כל האנשים בעולם הזה".

פילוניס הוסיף "כולם אומרים לנו 'אנחנו לא יכולים לנשום עד שאתם תוכלו לנשום'. היום כולנו יכולים לנשום שוב", כשהוא מכוון למשפט שאמר פלויד לפני מותו לשוטר "אני לא יכול לנשום", אך צ'ובין התעלם ממצוקתו.

בת זוגו של ג'ורג', קורטני רוס, אמרה כי "זה יום גדול לעולם, השינוי מגיע". לדבריה, "אמנם הולך להיות שינוי בעתיד, אך יש לנו הרבה תיקונים לעשות מהעבר. עלינו לפתוח מחדש תיקים שנסגרו ולהעמיד לדין את האחראים להם".

לאחר ההרשעה התקשרו נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס למשפחת פלויד. ביידן אמר למשפחה כי "שום דבר לא ישפר את הרגשתכם, אבל לפחות נעשה כאן צדק. הוקל לנו כל כך". ביידן הוסיף כי הוא מקווה שההרשעה תאיץ את מאמצי הרפורמה במשטרה בקונגרס.

בהמשך בירך ביידן בהצהרה מיוחדת על ההרשעה, ואמר כי לצערו היא "יותר מדי נדירה" מאחר ששוטרים רבים שגרמו למות שחורים בארה"ב לא הורשעו ברצח. הוא ציין כי הרשעתו של שובין היא "צעד ענק קדימה בדרכה של אמריקה לצדק", והוסיף: "זה היה רצח לאור יום, כתם על נשמתה של האומה שלנו, ברך על צוואר הצדק עבור כל האפרו-אמריקנים".

לדבריי ביידן, "ההרשעה מכירה ומתמודדת חזיתית עם הגזענות המערכתית והפערים הגזעניים שקיימים במשטרה ובמערכת המשפט הפלילית שלנו". הנשיא הוסיף כי לאחר מותו של פלויד הוא שוחח עם בתו ג'יאנה, שאמרה לו כי אביה שינה את העולם. "היום, כשדיברתי איתה שוב, אמרתי לה 'אבא אכן שינה את העולם'".

ביידן התייחס גם למהומות ואמר: "המורשת של ג'ורג' היא לא הפגנות אלימות, אלא מורשת של שלום. אסור לנו לתת לקיצונים שאחראים לגניבת רכוש ולמהומות להצליח".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר