לקראת סבב חמישי?

גוש השמאל מחלק תפקידים; האם לנתניהו יש עוד סיכוי?

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, קיבל אתמול מהנשיא את המנדט להרכבת הממשלה, וכבר היום הוא מתחיל בחלוקת תפקידים • נתניהו - לו יש עוד סיכוי להרכיב ממשלה כינס היום את חברי גוש הימין (אקטואלי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
פגישת ראשי הימין אצל נתניהו, היום (צילום: ללא קרדיט)

היום הראשון של יאיר לפיד כמחזיק המנדט להרכבת ממשלה לא העיד על האצה משמעותית במו"מ, אלא על ניסיון לצופף שורות בתוך המפלגות שצריכות לבלוע כמה צפרדעים, זאת כדי להתניע מהלכים בתחילת השבוע הבא.

המקור לכך היה הכרזת עמיחי שיקלי מימינה כי יתנגד בהצבעה על הקמת ממשלת בנט-לפיד, מכיוון שתפר כמה הבטחות בחירות.

אחרי שבימינה יוודאו שחמשת הנבחרים הנוספים יד ביד עם נפתלי בנט, כפי שמקורביו טוענים שאכן נכון, וכשבצד השני יאיר לפיד יוודא שאין זליגות במפלגות הקצה בשמאל - יבשילו המגעים לכיוון הכרעה.

ליו"ר יש עתיד יש 28 ימים עד פקיעת המנדט וכניסה לתקופת 21 הימים בכנסת - אבל לבכירים בגוש השינוי ברור כי ממשלה צריכה להגיע תוך עד שבועיים, כדי למנוע מהלחצים לגבור על חברי הכנסת על הגדר.

יאיר לפיד (מרים אלסטר, פלאש 90)

בגוש השינוי מחלקים תפקידים ומנסים לשמר את האגו של כל המעורבים, אבל הכרעה בחלוקת תיקים משמעותיים המוטלים על הפרק, כמו תפקיד יו"ר הכנסת, טרם הגיעה. הערב ב-20:00 ינסה לפיד לשפוך אור על המו"מ, ולהצהיר כוונות על פעולותיו כמנהיג המשחק הפוליטי בימים אלו.

בנאומו אתמול הדגיש בנט כי ישנן שתי אפשרויות: ממשלת אחדות או בחירות. במערכת הפוליטית, כולל נציגים המעורים בפרטי השיחות, טוענים שהסיכוי לבחירות גבוה מהסיכוי להשבעת ממשלה - אבל מאמצים ו-ויתורים יש משני הצדדים כדי לתת לזה לקרות. "הדבק של כולם הוא החלפת בנימין נתניהו, וזה דבק שיכול להחזיק לא מעט", אמר אחד מהם.

עד הכרזת נשיא המדינה, ראובן ריבלין, על הטלת המנדט על יאיר לפיד, הייתה עוד תקווה מסוימת בגוש הימין להשביע ממשלת ימין בתקופת 21 הימים. ב'סרוגים' דווח כי דרעי, גפני וסמוטריץ' רצו להמליץ על בנט בפני הנשיא, אך נתניהו סירב - וכך כולם המליצו על השבת המנדט לכנסת, מה שהקל על ריבלין לקבל את המנדט.

על פי החוק, אילו יאיר לפיד לא יצליח להשביע ממשלה ולקבל את אישורה בכנסת בארבעת השבועות הקרובים, יחזור המנדט לכנסת בכ"ב בסיוון (2.6) בחצות - ואז תחל תקופת 21 הימים.

כתב המנדט ליאיר לפיד (חיים צח, לע"מ)

בתקופה זו, רשאים 61 ומעלה חברי כנסת לבקש מהנשיא - במכתב חתום - להטיל את התפקיד על אחד מהם, כל זה ב-21 הימים. אם אכן ישיג ח"כ מסוים 61 חתימות ויותר, יקבל מהנשיא 14 ימים להשבעת ממשלה. אם גם שם לא תצא ממשלה - הכנסת ה-24 תתפזר, וישראל תצא לבחירות חמישיות תוך שנתיים וחצי.

מבחינה חוקית, לבנימין נתניהו יש עדיין סיכוי להרכיב את ממשלתו השישית, על אף שנכשל בימי המנדט הראשון, זאת בתנאי שישיג 61 חתימות. אירוע כזה נראה קלוש במיוחד, נוכח העובדה שנתניהו לא הצליח לעשות זאת כשהשליטה המלאה הייתה בידיו.

היום כבר דאג ראש הממשלה לבצר סביבו 52 חברי כנסת שיילכו איתו, במידת הצורך, לבחירות חמישיות. נתניהו אירח במעונו הרשמי ברחוב בלפור את יו"ר ש"ס אריה דרעי, יו"ר יהדות התורה משה גפני, יו"ר אגודת ישראל יעקב ליצמן, וכן את מקורבו, יו"ר הכנסת יריב לוין. יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', נעדר מכיוון שלא חש בטוב.

רה"מ נתניהו עם דרעי, גפני, ליצמן ולוין

בתום הפגישה, שארכה כשעה וחצי, פרסם דובר הליכוד: "ראש הממשלה נתניהו נפגש היום עם ראשי גוש הימין וסיכמו שהם ממשיכים מאוחדים בהתנגדותם לממשלת שמאל. גוש הימין קורא לנפתלי בנט, איילת שקד וחברי הכנסת של ימינה לעמוד בהתחייבותם לבוחר ולא להצטרף לממשלת שמאל עם לפיד, מרצ והעבודה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר