פרעות תשפ"א

אנרכיה בעיר לוד: 2 פצועים קשה; בתי כנסת עולים בלהבות

תושבי לוד היהודים מתבצרים בבתיהם מפחד מהערבים והמשטרה לא נמצאת בשטח • מאות ערבים מבצעים פוגרומים באין מפריע • מספר בתי כנסת הוצתו • רה"ע: "על סף מלחמת אזרחים" (אקטואלי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
שריפת בית הכנסת "אוהל יהודה" ברחוב ברנר בלוד (צילום: צביקה פוקס)

צה"ל נאבק בחמאס בעזה, אך בתוך גבולות ישראל יהודים חוששים לביטחונם מצד שכניהם הערבים, שמתפרעים בצורה בלתי נשלטת וללא כל הפרעה. ע"פ עדויות תושבים בעיר לוד, מאות צעירים ערבים עוברים ברחובות, מנפצים שמשות, מבעירים בתי כנסת ועשרות מכוניות, תולשים את דגלי ישראל - והמשטרה פשוט לא נראית בשטח.

מבית החולים 'אסף הרופא' עדכנו כי שני פצועים קשה פונו לבית החולים מהמהומות בלוד ועוד עשרה פצועים במצב קל.

מחלצים ספרי תורה בלוד (התיעוד באדיבות הרב יצחק רוזן, רב בית כנסת באזור הערבי של לוד)

רק לאחר כמה שעות של אימה, כשהיהודים תושבי העיר חששו לחייהם בשל זריקת בקבוקי תבערה לתוך בתים של יהודים, החלה המשטרה לחלץ אותם מבתיהם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים דיון עם שרי הביטחון והבט"פ, המפכ"ל, ראש המל"ל, היועמ"ש ובכירים נוספים לאור האירועים בלוד. בדיון סיכם ראש הממשלה נתניהו על הכרזת מצב חירום מיוחד בלוד והשר לביטחון פנים אוחנה הודיע שהוא יפעיל את סמכותו בעניין לאלתר. בנוסף סוכם שפלוגות מג"ב מיהודה ושומרון יגיעו לערים המעורבות עוד הלילה.

"ראש הממשלה הנחה לפעול ביד קשה עם מפירי החוק והסדר ולעבות את הכוחות בשטח במטרה להשיב לעיר את השקט והסדר בהקדם האפשרי", נמסר מלשכתו.

צה"ל הונחה להקצות את כל 16 פלוגות מג"ב שמוקצות למשימות צבאיות - לטובת סיוע להשבת הסדר בעיר לוד ובערים מעורבות נוספות.

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה אמר הלילה כי "אנו מכריזים הלילה על מצב חירום אזרחי מיוחד בלוד. נעשה כל שנדרש כדי להשיב את החוק והסדר בלוד ובכלל הארץ. לאחר התייעצויות ביטחוניות הוחלט על גיוס 16 פלוגות מג"ב במילואים, פינוי פלוגות מג"ב איו"ש לטובת לוד ותגבור כוחות המשטרה באופן מיידי".

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי, הגיע לעיר לוד בעקבות המהומות האלימות בעיר.

ניידת משטרה עולה באש בלוד, היום (ללא קרדיט)

בין ההצתות המכוונות של המתפרעים הערבים: מספר בתי כנסת נשרפו בכוונת מכוון, כנ"ל מכוניות, משאיות ודירות מגורים. בדקות האחרונות דווח על פצוע קשה מנפגע מסלע שפגעה בראשו.

תושבים פעלו במהלך הערב כדי להציל ספרי תורה מתוך בתי כנסת שעלו באש בידי הפורעים הערבים.

(צילום: עמית סירא)

ראש עיריית לוד, יאיר רביבו, אמר בתחינה בריאיון ב'חדשות 12': "מדובר באובדן שליטה מוחלט. אפשר להכריז שפרצה מלחמת אזרחים בלוד, כי היהודים רוצים לשמור על בתיהם. המצב פה נפיץ. צריך להכריז מצב חירום על העיר לוד".

ראש עיריית לוד קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון בני גנץ להסיר את החסמים ולהכריז באופן מיידי על הטלת סגר בעיר לוד.

פינוי ספרי התורה, אמש (צילום: שיר קליין)

"חיי אדם בסכנה", אמר רביבו, "אנשים עלולים למות הלילה אם הממשלה לא תטיל סגר על העיר בשעה הקרובה. כוחות משטרה וצבא נדרשים להגיע מיידית כדי לאכוף את הסגר. האיום הזה והנזק שעלול להיות לחיי אדם הוא קשה יותר מירי של מאות רקטות על ישראל. יש להטיל סגר על העיר בתוך שעה!".

תיעוד מהשטח הבוער בלוד (ללא קרדיט)

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' תקף: "מה שקורה עכשיו בלוד זה אובדן שליטה מוחלט. הצתות מבנים ורכבים, ביזה, ונדליזם מטורף. אבנים ובקת"בים לעבר בתים של יהודים ברמות אשכול. מענה משטרתי דל ומינימלי. אנשים מסתגרים בבתים בחרדה, רואים את רכושם נשרף ונבזז, ומרגישים מופקרים. על הלילה הזה צריכה לקום ועדת חקירה".

סמוטריץ' דרש התערבות מיידית של צה"ל: "דרשתי הבוקר להכניס לעיר כוחות צבא ולהטיל בה עוצר בשעות הלילה. המציאות הזו פשוט בלתי מתקבלת על הדעת. נוסף לזה כמובן מידת הסדום והמעצר והחקירה בחשד לרצח של מי שנאלצו להגן על חייהם ורכושם בהעדר מענה משטרתי. מדינה מתוקנת לא יכולה להרשות לעצמה מציאות כזו".

ח"כ עיסאווי פריג' ממרצ הגיב ואמר כי "בעת הזו אסור לשתוק! האנרכיה ברחובות רמלה, לוד ומקומות אחרים, מאיימת על קיומנו כחברה.

"יש לנו כעת כמנהיגי הציבור משימה אחת – לפעול להרגעת הרוחות, להבנה של ערבים ויהודים כאחד שאנחנו שכנים ולא אויבים. אנא מכם, חיזרו לבתים, חדלו מהאלימות, אל תהרסו את הבית מבפנים".

שריפת מכוניות (צילום: מיכאל גויכברג ועד בניין של הדרים 17)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר