עליה של 5%

לראשונה מדינה ריבונית מכירה ב-"ביטקוין"

מדינת 'אל סלבדור' שבמרכז אמריקה אישרה בבית הנבחרים את הצעת חוק הביטקוין, לפיו המטבע הדיגטלי יוכר כמטבע לכל דבר ועניין ויהיה ניתן אפילו לשלם איתו מיסים (טכנולוגיה)

מישאל לוי | כיכר השבת |
ביטקוין (צילום: shutterstock)

בית הנבחרים של מדינת אל סלבדור שבמרכז אמריקה אישר את הביטקוין כמטבע רשמי במדינה. הצעת החוק, שהוגשה על ידי הנשיא בעצמו, התקבלה בתמיכה נרחבת של 62 מתוך 84 קולות.

לאחר אישור ההצעה, עלה שוויו של המטבע הדיגיטלי בחמישה אחוזים וכעת שוויו עומד על 34 אלף דולר. בהצעת החוק שהוגשה נכתב כי "תכלית החוק היא להסדיר את הביטקוין כאמצעי תשלום חוקי, לגיטימי, ובלתי מוגבל".

ההשלכות של אישור הצעת החוק באות לידי ביטוי בכך שאזרחי המדינה יוכלו לשלם באמצעות המטבע מיסים, וגם לחם במכולת. בנוסף, בעלי עסקים יוכלו לתמחר מוצרים גם בביטקוין.

אל סלבדור עד היום נסחר במטבע הדולר האמריקאי המוכר, ולא החזיקה במטבע שלה עצמה. לכן, היה לה יותר נוח עם הצעת החוק. הנשיא אמר ש"שער הביטקוין ייקבע בצורה חוםשית ובהתאם לתנודות בשוק".

הביטקוין הוא אחד מהמטבעות הדיגטליים המוכרים ביותר, וערכו משתנה בצורה לא יציבה, ובכדי 'לכרות' אותו, כלומר, להשמיש אותו, יש צורה בחשמל רב.

שרת האוצר של ארה"ב, ג'נט ילן אזהירה בעבר מ-"הסכנה של הביטקוין", ואמרה כי "זו דרך כלל לא יעילה לביצוע עסקאות, בין היתר בשל כמות האנרגיה שנצרכת בתהליך של אותן עסקאות".

גם בישראל?

קהילת מטבעות הקריפטו בישראל עוקבת במתח אחרי ההתפתחות ההיסטורית הזו. לפני כשנתיים קבע בית-המשפט המחוזי מרכז בלוד את ההלכה הנהוגה בתחום עד היום, למורת רוחם של סוחרי שוק הבלוקצ'יין, לפיה הביטקוין אינו מטבע – אלא נכס – ולכן חייב במס.

המהלך פורץ הדרך של אל סלבדור מעורר תקווה מחודשת בקרב רבים ממי שמחזיקים מטבעות דיגיטליים ורוצים לממש אותם, שמא הדין בישראל ישתנה כעת.

לדברי עו"ד אורי גולדמן, מומחה בדיני מיסוי ומטבעות קריפטו, עדיין מוקדם להכריז כי הדין בישראל צפוי להשתנות – אך בהחלט ניתן לשוב ולאתגר את הקביעה של בית-המשפט לאור ההתפתחויות באל סלבדור.

גולדמן מסביר כי "בית-המשפט בישראל קבע כי ביטקוין אינו מט"ח אלא נכס שחייב במס כמו כל נכס אחר, בהסתמך על שני נימוקים מרכזיים: גם משום שלביטקוין אין ביטוי פיזי ממשי כמו למשל שטר או מטבע פיזי, וגם מכיוון שהוא לא מוכר כהילך חוקי במדינה אחרת כלשהי."

"אלא שבעקבות החקיקה ההיסטורית של אל סלבדור", מסביר גולדמן, "הנימוק השני כבר לא ממש רלוונטי – שכן עכשיו יש מדינה שמכירה בביטקוין כאמצעי תשלום חוקי. ולגבי הנימוק הראשון שנוגע לביטוי ממשי-פיזי של הביטקוין – מדובר בנימוק טכני שלא היה עוצמתי מלכתחילה ובטח לא ככזה שמתאים למציאות של 2021, ואולי באמת הגיע הזמן לקרוא תיגר על כך."

לפי ההערכות, המדינה מרוויחה מידי שנה מאות מיליוני שח כהכנסות ממס על מטבעות דיגיטליים, ולכן גם הפעם צפויה להיעמד על הרגליים האחוריות ולמנוע הכרה של הביטקוין כמט"ח ולא כנכס. להערכתו של גולדמן, "כבר בתקופה הקרובה נצפה בקרב איתנים מחודש סביב הסוגיה הזו, שכנראה גם יגיע במוקדם או במאוחר לפתחו של בית-המשפט העליון".

אגב, מציין גולדמן, כי יש כבר חברות שהחלו לייצר למטבע גם יישות פיזית, כגון על ידי הטבעת שורת קוד או ה- white paper על גבי צורה פיזית של מטבע, כך שייתכן ובקרוב יאותגר גם ההיבט הפיזי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר