דריכות בקהילה

משפט חוזר לרב אייזמן? נמצאו "הוכחות חדשות" לחפותו

אחרי שמנהל בית הספר החרדי לחינוך מיוחד מלייקווד הואשם בעבירות הונאה, מגישים עורכי דינו בקשה לדיון חוזר - לאחר שאותרו ראיות חדשות המוכיחות כי לא בוצעה כל עבירה (חרדים, בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
ר' אשר בבית המשפט (צילום: App News)

התפתחות: לאחר שר' אשר אייזמן, מנהל בית הספר חרדי לחינוך מיוחד בלייקווד, הואשם בעבירות הונאה - מגישים עורכי דינו לבית המשפט בקשה לדיון חוזר, לאחר שאותרו ראיות חדשות המוכיחות כי לא בוצעה כל עבירה.

רקע לפרשה

כזכור, ב'כיכר השבת' חשפנו בזמנו את פרטי התיק, שנפתח נגדו לפני כארבע שנים. הרב אייזמן, כיום בן 68, הוא מייסד ומנהל 'ביה"ס לילדים עם אינטלגנציה נסתרת' (SCHI) בלייקווד.

התיק נפתח נגדו בגין עבירות הונאה בשווי כמיליון דולרים בהן נחשד, כשעל פי הטענות לווה מכספי ציבור לכיסוי הוצאותיו הפרטיות - הלוואה אותה השיב לאחר 12 ימים.

נציג הממשל בניו ג'רזי טען בבית המשפט, כי אייזמן 'תזמר' את תנועת הכספים, שמיועדים לשכר לימוד ציבורי, כדי שיגיעו למילוי האינטרסים העסקיים שלו, כמו תשלום על כרטיסי אשראי פרטיים. "הוא העביר את הכסף בצורה שייראה כאילו הוא מחזיר חוב אישי של 200 אלף דולר לבית הספר" - כך אמר סגן היועץ המשפטי לממשלה, ג'ון ניקודמו, בהצהרת הפתיחה.

סנגורו של הרב אייזמן טען מאידך כי לא היתה שום עבירה על החוק בהתנהלות המוסד. "הוא בנה את המוסד", אמר הסנגור למושבעים בביהמ"ש. "הוא גידל את המוסד. הוא אוהב כל ילד בבית הספר, כאילו הוא ילד שלו, כי בכל תלמיד בבית הספר היסודי אשר אייזמן רואה את בנו שלו. אשר אייזמן אינו אשם".

יצויין שהקהילה החרדית של לייקווד תמכה באופן פומבי ונחרץ בר' אשר, ואף נערכו להצלחתו תפילות בישיבת 'בית מדרש גבוה' המקומית, שבה לומדים כ-6,500 תלמידים.

הזיכוי

מספר שבועות לאחר פתיחת הדיונים בושר הרב אייזמן כי רוב האישומים נגדו נסגרו. מתוך תשע ההאשמות, ארבע כוונו כנגד המוסד - והסתיימו בלא כלום, וחמש כוונו כנגד הרב אייזמן עצמו, מתוכן הוא זוכה בשלוש מהן.

על שתי העבירות שנותרו, הנאשם 'יצא בזול': קנס של רבע מיליון דולר, וחודשיים מאסר בלבד. לפי הנימוק שנתן אז השופט בן בוקה, הסיבה לגזר הדין המיקל היא שאין מדובר בעבירה פלילית אלא ב'רישום מרושל' של ענייני הכספים במוסד.

הרב אייזמן באחד הדיונים בבית המשפט (צילום: App News)

"כיכר השבת" פרסם כי בעקבות זיכויו נשא הרב בהתרגשות את תפילת 'נשמת כל חי', בהודאה לקב"ה. הוא אף פרסם דברי תודה לקהילה של לייקווד ממנה קיבל תמיכה במשך הסאגה הזו.

"אני רוצה להודות לכל הקהילה שסייעה עד עכשיו, ברוחניות ובגשמיות. אין בפי מילים להודות לכל מי שהתפללו, קיבלו על עצמם קבלות טובות, בירכו בכוונה, תרמו כספים ונשאו בעול. ישלם ה' שכרכם", אמר הרב אייזמן.

אך מתברר שהשמחה היתה מוקדמת מדי.

הערעור

למרות דבריו האמורים של השופט בן בוקה, התביעה ערערה על גזר הדין לבית משפט לערעורים, שהעביר את התיק לשופט ג'וזף פאון.

ללא נימוק ברור, החליט פאון לשנות את ההחלטה, והורה לחבר המושבעים לשקול פסק דין מחודש, בטענה כי כן ניתן להחשיב הלוואה כזו מגוף פרטי כעבירה פלילית. מובן שהשינוי הפתאומי, עורר דאגה בקהילה החרדית של לייקווד.

ההגנה, שהצהירה לפני כן שכבר סיפקה את כל הראיות שבידיה, לא יכלה לטעון עתה כי אין כל הוכחה שר' אשר עדיין חייב כסף לאותה עמותה פרטית, ולכן אין בסיס להרשעתו.

ראיות חדשות

כעת, לפי דיווח באתר החדשות המקומי 'לייקווד סקופ', יש אופטימיות בקרב עורכי דינו של הרב אייזמן, שאף מבקשים כעת מבית המשפט דיון חוזר בעניינו.

האופטימיות מתבססת על הוכחות חדשות בתיק. מתברר כי ההלוואה שנטל ר' אשר לפי האישומים, נרשמה באופן ממוחשב בתוכנת ניהול כספים בשם QuickBooks, רישום שמתברר כלא נכון.

עובד הנהלת חשבונות שעבד במוסד והזין לתוך התוכנה את הפעולה שאותה ביצע אייזמן לפי החשד, מסר לצוות ההגנה כי הוא מוכן להעיד בבית המשפט שאין מדובר בפעולה אמיתית, אלא מהלך ממוחשב שנועד לתקן שגיאה שנעשתה מוקדם יותר במערכות.

העובד טוען בנחרצות כי מעולם לא בוצעה כל הלוואה לחשבונו של ר' אשר. לדבריו, בשל הגידול המהיר בבית הספר לחינוך מיוחד נוצר עומס בדפי החשבונות שעימו לא הצליח הצוות להתמודד.

אם אכן העדות הזו תתקבל במסגרת הדיון החוזר שמבקשים הפרקליטים, הרי שמדובר בהתרחשות דרמטית בתיק. אך התביעה מנסה בכל כוחה למנוע זאת, ולקיים ב-23 ביולי את הקראת גזר הדין הסופי מבלי לשמוע עדים נוספים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר