'החינוך הטהור' • סקירה מקיפה

המועמדים לראשות העיר הגדולה בתחרות על הקול החרדי

הפריימריז לראשות העיר ניו יורק נפתחים - ושני המועמדים הבולטים, אנדרו יאנג ואריק אדמס, הצליחו להשיג תמיכה מקהילות חרדיות. במוקד: 'גזירות החינוך'. מי ממליץ על מי ולמה? סקירה מקיפה (עולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
למעלה: חרדים בניו יורק; למטה: אנדרו יאנג, אריק אדמס (צילומים: Shutterstock)

בימים אלו נפתחת בניו יורק ההצבעה המוקדמת לבחירת המועמדים המובילים מטעם המפלגה הדמוקרטית והמפלגה הרפובליקנית לראשות העיר, ושני מועמדים בולטים במירוץ מנסים לגייס את הקהילות החרדיות.

בפריימריז הללו, בהם ייבחר מחליפו של ביל דה בלסיו, מתמודדים מועמדים רבים - רובם כצפוי מהמפלגה הדמוקרטית, לה יש רוב בקרב הבוחרים בעיר. על דה בלסיו, כזכור, נאסר לרוץ שוב לראשות העיר, שכן החוק מגביל אותו לשתי קדנציות.

שני המועמדים שהובילו מספר חודשים בסקרים הינם היזם אנדרו יאנג, והפוליטיקאי אריק אדמס - שניהם מטעם המפלגה הדמוקרטית - אם כי בסקרים ישנן תנודות, ויתכן כי לאחר הפריימריז תתגלה מגמה אחרת.

אנדרו יאנג

אנדרו יאנג (46) הינו יזם, עו"ר וד"ר למשפטים ממוצא אסיאתי-אמריקני, שהתפרסם במיוחד בשנת 2020 כאשר הכריז על עצמו כמועמד לנשיאות ארה"ב - קמפיין שהפך אותו לאישיות פופולארית וצעירה, בעל עמדות מקוריות וחדשניות.

כידוע, הקהילות היהודיות בניו יורק מהוות כ-13% מאוכלוסיית העיר. לכן, מהרגע שהחליט להתמודד על ראשות העיר התקרב יאנג לעסקני מפתח, סייר בשכונות החרדיות והתבטא בעדן וגם בעד מדינת ישראל בכל הזדמנות, גם כאשר ספג ביקורת מצדדים אחרים.

בימי הלחימה הישראלית בעזה בחודש האחרון הביע יאנג תמיכה בישראל. מובן שמיד לאחר מכן הותקף מהצד הפרו-פלסטיני.

יאנג אף תקף את ארגוני ה-BDS, ואמר כי הם "מושרשים במחשבה ובהיסטוריה האנטישמית. קשרים חזקים עם ישראל חיוניים לעיר גלובלית כמו שלנו, שמתהדרת באוכלוסייה היהודית הגבוהה ביותר בעולם מחוץ לישראל", כתב בטור לאתר החדשות היהודי-אמריקני 'The Forward'.

במקביל, מינה יאנג את דוד שוורץ, חסיד הממונה על מחוז בברוקלין, כנציגו לקהילות החרדיות. יאנג דואג להוכיח שהוא 'בעניינים', לפרסם הודעות תנחומים עם פטירת רבנים, ולהיות במקומות הנכונים בזמן הנכון. הוא אף התבטא לא פעם בעד שמירה על החינוך החרדי.

יצויין שבעבר התבטא יאנג נגד ברית מילה - מה שגרם לדאגה בקהילות החרדיות עם הכרזתו על ריצה לקמפיין, אך הוא דאג להבהיר כי זו דעה אישית בלבד, הוא השתתף בעצמו במספר בריתות ודוגל ב'חיה ותן לחיות'.

הקשרים הללו השתלמו לו, שכן מרבית הקהילות החרדיות והחסידיות בניו יורק המליצו לבחור ביאנג, למרות ההיכרות הקצרה יחסית. הקהילות - ביניהן שני הפלגים של סאטמר, פאפא, סקווירא, ויז'ניץ ועוד - פרסמו מודעות תמיכה ביאנג. כמו כן נתמך ע"י פוליטיקאים חרדים, כגון המחוקקים החסידיים קלמן יגר ושמחה אייכנשטיין.

"מר יאנג עומד בתוקף ובגלוי נגד האיומים המופרכים על חינוכנו", נכתב בין היתר במודעת תמיכה ביאנג שהופצה בשכונת וויליאמסבורג מטעם מבחר חסידויות. "זה מחייב אותנו לתמוך בו".

אך מספר שבועות לאחר שהתפרסמו המודעות, החליטו בקהילת מהר"א מסאטמר לחזור בהם ולהמליץ על אריק אדמס.

אנדרו יאנג נפגש עם רבנים (צילום: הקמפיין של יאנג)

אריק אדמס

אריק אדמס (60) הוא פוליטיקאי ותיק ממוצא אפרו-אמריקני, שכיהן עד שנת 2013 בסנאט של מדינת ניו יורק, ומשמש כיום נשיא רובע ברוקלין בעיר ניו יורק. מתוקף תפקידים אלו יש לו - בניגוד ליאנג - היכרות עמוקה עם הקהילות החרדיות שפעל לצידן שנים רבות.

אדמס אמנם אינו מביע עמדות פרו-ישראליות כמו יריבו, ובעבר אף תמך במנהיג האנטישמי של 'אומת האיסלאם' לואי פרחאן, אך בכל הקשור ליחסיו עם הקהילות החרדיות, מדובר כאמור בדבר ותיק.

גם אדמס טורח לסייר בשכונות, והשבוע בג' תמוז - יום ההילולא של הרבי מליובאוויטש זצוק"ל - נצפה על קברו כשכיפה שחורה גדולה לראשו.

זו הסיבה שקהילות חרדיות רבות ממליצות על אדמס, כך למשל איחוד הקהילות היהודיות של שכונת פלטבוש, פדרציית קהילות הספרדים, קהילת חב"ד בקראון הייטס ועוד.

בזמן שבקהילות החסידיות פרסמו תמיכה ביאנג, הביע אדמס את אכזבתו על שלא שמרו לו אמונים. לדבריו, "התמיכה של פלטבוש חשובה לי, אבל אנשים צופים ואומרים, 'רגע, החבר'ה האלה לא הולכים עם אריק, שהיה לו קשר לא יאומן עם הקהילה הזו, השקיע בקהילה הזו?'".

"תמיד הביטו בי כסמל של היחסים עם הקהילה שלכם", אמר אדמס, "ואם מישהו (רומז לאנדרו יאנג, י"נ) יכול להיכנס, משום מקום, לתת לך הבטחות שווא ופשוט להגיד הכל, ופתאום לקחת ממך מערכת יחסים ארוכה, זה ישדר מסר רע... ההמלצה של פלטבוש עליי באמת אומרת: השותפות שטיפחנו שנים רבות, אנו נכניס את השותפות הזו לעירייה".

לאחר מכן, כאמור, הכריזו עסקני סאטמר-מהר"א על מעבר לתמיכה באדמס. העסקנים נימקו את סיבת שינוי הכיוון הפתאומי: "מנהיגי קהילה רבים תמכו ביאנג, הוא הבטיח לנו הבטחות גדולות, והוא יכול להיות ראש עיר נהדר. אבל יש לנו מערכות יחסים ארוכות שנים עם אריק אדמס וסקוט סטרינגר, שהיו כאן למען הקהילה".

כהכרת הטוב על ההמלצה עליו, ביקר אמש (שלישי) יאנג במעונו של האדמו"ר מהר"א מסאטמר, והודה על התמיכה. הוא אף הבטיח באותו מעמד לעמוד על משמר החינוך החרדי ולמנוע פגיעה בו.

אדמס במעונו של האדמו"ר מסאטמר (צילום: הקמפיין של אדמס)

הדאגה למוסדות התורה

כפי שניתן לשים לב, נושא המוסדות החרדיים - 'ישיבות' בשם כולל - מככב בסדר היום של קשרי המועמדים עם הקהילות.

בשנים האחרונות אנו מדווחים ב'כיכר השבת' על המתקפה שבה מצוי החינוך החרדי, הן תקשורתית - מצד גורמים ועמותות הדורשים הכנסת לימודי חול - והן חוקית, מצד פקחים העורכים ביקורי פתע ומסוגלים לשלול תקציבים.

ובארץ: "פיקוח על החינוך החרדי נועד לכישלון" (צילום ארכיון: דוברות הכנסת)

גם המועמדים לראשות העיר ניו יורק מבינים את הערך שיש לחינוך החרדי בעיני הבוחרים, ולכן רובם טורחים להבטיח כי ישמרו עליו בזמן כהונתם, והעירייה לא תתערב בתכני הלימוד.

בחודש מרץ אמר יאנג: "כאשר הוצגו בפני נתונים המצביעים על כך שתוצאות החינוך החרדי זהות או טובות יותר (משל תלמידי בתי הספר הציבוריים), נשאתי את מבטי ואמרתי, 'טוב, אז למה נראה שיש לאנשים בעיה בדרך שבה הילדים האלה מתחנכים?'.

המועמד סיפר כי השקפותיו בנושא עוצבו לאחר שחקר את תחום הישיבות, ערך דיונים עם חבריו ששולחים את ילדיהם לישיבה, וכן מאינטראקציות שלו עם תלמידי ישיבה.

"כשביקרתי בקהילת באבוב הם הציגו בפניי ספר מאמרים שנכתבו על ידי תלמידי כיתות ו' וזה היה מרשים מאוד", שיתף יאנג. דפדפתי בין העמודים ובחרתי מאמרים באופן אקראי. הם היו למעשה מלאי מחשבה ובנויים היטב. זה מסוג הדברים שגורם לגאווה בכל סביבה לימודית".

גם אריק אדמס לא טומן את ידו בצלחת. לשאלת עיתונאי של 'המודיע' האמריקני בנושא, השיב: "זה עניין של תמיכה. אנשים לא מבינים שהכמות הענקית של הישיבות עושה עבודה מדהימה.

"אנו לא נפתח את דלתות הישיבות בבעיטה (לביקורת עירונית, י"נ), אנו לא ניכנס לשנות את איכות החיים, אנחנו נעשה את מה שאני מקדם בכל העיר הזאת. יהיה חינוך רגיש לתרבות... כשנכנסתי לישיבות ראיתי בדיוק מה שרציתי לראות. ראיתי חומר רגיש מבחינה תרבותית, ואנחנו לא ניכנס לשנות את אורח החיים של הקהילה הזו".

כעת נדרשו להעריך בקהילות מי מבין שני אלו עדיף, מבחינה זו ומבחינות נוספות החשובות למצביע החרדי הניו-יורקי - זאת מעבר לכלל בעיותיה של העיר האמריקנית, על שלל גווניה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר