היסטוריה ואקטואליה

הקשר בין משיח השקר ללבוש הירושלמי

סימן ההיכר של הצ'לאמרים הוא כמובן הלבוש המפוספס, ששמו: "זברה"; ישראל שפירא יוצא בסדרת מאמרים מרתקת הכוללת עדויות מחכמי ירושלים על הלבוש העתיק (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
מימין לשמאל: שני אשכנזים בלבוש חסידי ותלמיד חכם ספרדי. צולם בירושלים בשנת תר"ן (1890) (צילום: ספריית הקונגרס האמריקאי)

פרק א': סימן ההיכר של הצ'לאמרים הוא כמובן הלבוש המפוספס שפעמים הינו בצבע שחור לבן, ופעמים כחול לבן, אך המשותף לשניהם ששמו: "זברה", עליו נקדיש סדרת מאמרים מרתקת הכוללת עדויות מחכמי ירושלים שראו עין בעין את האבות הקדושים במפתיע בביקור בירושלים לבושים בבגדי זברה, ומכאן הסיקו שגם בחרן שבטורקיה, ובארץ כנען לפני אלפי שנים, האבות הקדושים התהלכו בבגדי זברה, אך בל נקדים את המאוחר.

הכול מתחיל אי שם לפני 321 שנים (ה' בחשוון תס"א, 1700 למניינם) עולים לירושלים 1500 יהודים שבתאים משיחים בראשות ר' יהודה חסיד משדליץ שליקט סביבו קבוצת סגפנים שהרבו בגלגולי שלג, בצומות, ושאר תיקוני האר"י.

מימין לשמאל: שני אשכנזים בלבוש חסידי ותלמיד חכם ספרדי. צולם בירושלים בשנת תר"ן (1890) (צילום: ספריית הקונגרס האמריקאי)

כמו כל היהודים בכל הדורות, החבורה ציפתה למשיח. אולם הללו עשו מעשה. לקול קריאות 'היכונו לביאת המשיח' (אמרה חשובה ויסודית ביהדות שראוי לכל יהודי לומר בכל יום) עלו לארץ ישראל מעודדים בהבטחות המקובל - חיים מלאך ידידו של ר' יהודה חסיד שטען ששבתאי צבי עתיד להתגלות ארבעים שנים לאחר התאסלמותו, לגאול את עם ישראל, בדיוק כפי שמשה רבנו הלך במדבר ארבעים שנים עד שגאל את עמו (עפ"ל).

גדולי ישראל עשו כל שביכולתם לצאת נגדו לבל יסחוף המונים, שכן חיים מלאך הנ"ל התהלך כאחד המקובלים והיה בקיא בכל הזוהר וכתבי האר"י ז"ל, ומשכך הוא הוערץ ביותר על ידי המון העם – אולם באמת הוא היה שרלטן שכולו היה אמונה שבתאית רחמנה ליצלן.

כך הגאון רבי אברהם ברודא, אב"ד פרנקפורט, יצא כנגדו בחרמות גדולות ונוראות, וכך כתב עליו רבינו היעב"ץ בספרו "מטפחת סופרים": "בהיותו לומד בישיבת הג"מ מהר"א ברודא בפראג, אירע שהתועב האפיקורס המפורסם בעולם, הארור חיים מלאח שם רשעים ירקב, גבר נתעב ונאלח וכו'".

היעב"ץ בספרו "מטפחת סופרים" על חיים מלאך (אוצר החכמה)
ספר "אשל אברהם" לגאון רבי אברהם ברודא אב"ד פרנקפורט שיצא בחרמות כנגד החבורה המשיחית בראשות ר' יהודה חסיד (באדיבות אוצר החכמה.)

ר' יהודה חסיד בעצמו בשנת תנ"ה בעיר פינשוב התבטא ואמר שהוא מאמין בשבתאי צבי כפי שהעיד המקובל ר' אברהם רוייגו: "החכם ר' יהודה חסיד אמר בפרוש שאמיר"ה (כוונתו לשבתאי צבי) הוא הגואל ובילתו אין גואל!.. וכמעט כל הקהל קמו כנגדו, וכמעט שהיו רוצים לסקלו".

עוד טענו מאמיני שבתאי צבי, שהאחרון התגלה לאחר מותו לחיים מלאך, וציווה עליו להעביר פתק מסתורי לר' יהודה חסיד.

בפרקים הבאים נמשיך לעסוק בפרשיה הסוערת של החבורה השבתאית של ר' יהודה חסיד וחיים מלאך מיסד בית כנסת "החורבה" בעיר העתיקה.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר