היסטוריה ואקטואליה

מדוע בג' תמוז - לא מדליקים נרות ב-770?

הצעירים המשיחיסטים שאספו נרות נשמה בג' תמוז ב-770 עשו זאת, כך מתברר, לא בגלל שלשיטתם הרבי חי וקיים אלא בגלל שמנהג המקום שלא מדליקים נרות ביום זה (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
אוספים את הנרות (צילום: מצלמת אבטחה)

ביום ראשון האחרון, ג' בתמוז, צוין יום הסתלקותו ה-27 של הרבי מליובאוויטש זיע"א. מספר נערים חב"דיים מהזרם המשיחיסטי נצפו במצלמות האבטחה כשהם ניגשים לעמוד התפילה 'בזאל הקטן' שבבניין 770 ואוספים את נרות הנשמה שהוצבו במקום.

בכל שנה בערב ג' בתמוז, נוהגים חסידי חב"ד להדליק נר נשמה ובשעת התפילות, מדליקים חמישה נרות, כחלק ממנהגי יום ההילולא שקבע הרבי עבור חמיו, האדמו"ר הקודם של החסידות.

מאז פטירת הרבי לפני 27 שנה, התגלעה מחלוקת בין החסידים שיצרה שני זרמים: הזרם המרכזי והזרם המשיחיסטי. המחלוקת בין הזרמים עוסקת בשאלה האם הרבי הוא המשיח, האם נפטר או שזהו רק שלב ביניים לפני הגאולה ובעיקר, כיצד יש לפרסם זאת ברבים, אם בכלל.

למרות המחלוקת, חסידי חב"ד משני הזרמים חיים בקהילות משותפות ומתפללים יחד, ורק חלק ממוסדות החינוך מפוצלים על בסיס אידיאולוגי, בעיקר הישיבות.

משיחה עם לוי שיפון, חסיד חב"ד תושב שכונת קראון הייטס שבברוקלין, עולה כי איסוף הנרות בידי הנערים הוא מעשה חריג, אך בעל השפעה מועטה על מרקם החיים במעוז חב"ד. לדבריו, מדליקי הנרות ב-770 הם "קיצוניים" ומעולם לא נהגו להדליק את נרות היארצייט ב-770.

לפי הדיווחים באתר COL, כבכל שנה, גם השנה שהו אלפי חסידים בשבת שלפני ג' תמוז בסמוך לאוהלו של הרבי וכנהוג, נרות היארצייט הודלקו שם ולא בבית מדרשו של הרבי מליובאוויטש.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר