בגרמניה • צפו

טקס מיוחד: רב צבאי ראשון אחרי 100 שנים

טקס מרגש נערך אמש בביה"כ העתיק של לייפציג, ששרד את השואה, הרב מרדכי באלה, מונה לכהן כרב הצבאי הראשי של גרמניה, אחרי 100 שנה בה לא היה רב בתפקיד • צפו (עולם)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
בטקס שנערך אתמול (צילום: ועידת רבני אירופה)

טקס מיוחד נערך אמש (שני) לראשונה מאז מלחמת העולם הראשונה, במעמד שרת ההגנה של גרמניה וראש ממשלת חבל סקסוניה, למינויו של הרב מרדכי אליעזר באלה, הרב הראשי של לייפציג וחבל סקסוניה וחבר 'ועידת רבני אירופה', לתפקיד הרב הצבאי הראשי של צבא גרמניה.

לאחר שהצבא הגרמני רדף אחרי העם היהודי במלחמת העולם השנייה, ולאחר הפסקה של למעלה מ-100 שנים ללא נציגות יהודית בצבא הגרמני, נבחר הרב באללה לרב הצבאי הראשי.

הרב באלה, יהיה אחראי על מערך של כ-10 רבנים וקציני דת, שיהיו פזורים ברחבי הצבא הגרמני והם יעניקו שירותי דת לכ-300 חיילים יהודים. בנוסף, הרב הצבאי הראשי יהיה חלק ממערך החינוך של כלל החיילים הגרמנים, בכדי למנוע אנטישמיות וגילויי שנאה כלפי העם היהודי.

אמש כאמור התקיים הטקס המיוחד שנערך בבית הכנסת המרכזי ששרד את השואה בלייפציג, השתתפו; ראש הממשלה של חבל סקסוניה, מיכאל קרצ'מר, נשיא המועצה המרכזית של יהודי גרמניה ד"ר יוסף שוסטר, הרב של פרנקפורט וסגן יו"ר הוועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה', הרב אפל ונציגי 'ועידת רבני אירופה'. הטקס הועבר בשידור חי על ידי חברת החדשות של הערוץ הגרמני ARD.

יצוין, כי הקהילה היהודית בגרמניה קיימת קרוב ל-1700 שנים. ע"פ הערכות, נמצאים כיום בשירות הצבא הגרמני כ-300 חיילים יהודים.

הרב הצבאי הראשי יעמוד בראש הרבנות הצבאית שתוקם בברלין והוא יהיה אמון על עבודתם של עשרה רבנים וקציני דת בצבא הגרמני-'הבונדסוור'. לצד מתן שירותי הדת לחיילים היהודים, הרבנות הצבאית תיקח חלק במערך החינוך לכלל החיילים הגרמנים, בכדי למנוע אנטישמיות וגילויי שנאה כלפי העם היהודי. הרב באלה, יישאר בתפקידו כרב הראשי של לייפציג ושל חבל סקסוניה.

בנאומו בטקס המרשים אמר הרב באללא: "החברה הגרמנית והקהילה היהודית בגרמניה עברו דרך ארוכה בכדי להגיע לרגע היסטורי זה. אני גאה לשאת בתפקיד הרב הצבאי הראשי ומקבל על עצמי את האחריות יוצאת הדופן הזו. בתלמוד הירושלמי נאמר שאדם יהודי, לא משנה היכן הוא גר, מחויב להפוך את המקום בו הוא חי למקום טוב יותר ולעשות כמיטב יכולתו בכדי להפוך את החברה אליה הוא משתייך לטובה יותר. אני שמח לחיות במדינה שבחרה להתעמת עם עברה ולבנות את עצמה מחדש כחברה סובלנית וצודקת יותר. ההחלטה הזו חייבת להתבטא במעשים ואין מקום טוב יותר להתחיל את השינוי מאשר בצבא הגרמני".

נשיא 'ועידת רבני אירופה' ורבה של מוסקבה, הגאון רבי פנחס גולדשמידט בירך על המינוי ההיסטורי ואמר: "מלבד התועלת המעשית לכ 300 החיילים היהודיים המשרתים ב'בונדסוור' יש כאן אמירה ברורה של גרמניה כפי שאמרה שרת ההגנה כי; 'חיים יהודים צריכים להיות מובנים בגרמניה' – במינוי - הלכה למעשה - אני רואה אמירה ברורה המשדרת לאירופה ולעולם כולו במיוחד בימים טרופים אלה; לא, באלף רבתי לאנטישמיות' - קשה לדמיין רב יהודי לובש את מדי הצבא הגרמני אחרי 80 שנה אחרי השואה. מדובר בצעד משמעותי בחיזוק היחסים בין העם הגרמני לבין הקהילה היהודית שמתגוררת בגרמניה במאות שנים. הקמת הרבנות הצבאית בצבא הגרמני, שולחת מסר ברור של סובלנות שיקדם אותנו צעד נוסף לשמור על חופש הדת של היהודים בגרמניה ולהיאבק כנגד כל תופעה של אנטישמיות שתצוץ בשלב כזה אחר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר