היסטוריה ואקטואליה

הגויים שחשבו שר' שלום שבדרון - "שחקן"

במסגרת הסדרה על הלבוש הירושלמי קיבלנו תגובות מרתקות מהגולשים שמוסיפות פרטים מעניינים; מהלבוש של ר' שלום שבדרון, השטריימל של ר' גדליה נדל ומי לא הולך עם קפטן? (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
שטריימל (צילום: Mendy Hechtman/FLASH90)

פרק י"ב: אנו בסיום סדרה מקיפה על 'קורות הלבוש הירושלמי', נוסיף פה תגובות מרתקות של ציבור הגולשים היקר שמוסיף פרטים מרתקים בכל הנושא של הלבוש הירושלמי.

***

מסופר על רבי שלום שבדרון שהיה באנגליה בכפר נופש והוא לא ויתר על 'פיפס' מהמנהגים של ירושלים. באותו מקום לא היה מצוי ללכת עם שטריימל בשבת, והמארח שלו התחנן אליו שלא ילך ברחוב עם לבוש ירושלמי מחשש שיבולע לו.

כמובן שר' שולם לא ויתר, ומה שארע שבאותם שנים התפרסם שחקן ספורט גדול שהיה הולך עם כובע דמוי שטריימל וזקן ארוך, והגויים היו בטוחים שזה הוא ורקדו לו ושרו לו ברחובה של עיר. (ראה קול חוצב שם).

עוד מעשה מרעיש ברבי גדליה נדל שנהיה חתן אצל משפחה ירושלמית שהלכו עם שטריימל, והשווער בין האירוסין לחתונה התחנן לחתנו שילך עם שטריימל בשבת, ורבי גדליה טען שזה חיצונות ושטויות, ובשופ"א לא הצליחו לשכנע אותו.

פלא פלאים שבשבת השבע ברכות בא ר' גדליה עם שטריימל, ולאחר ששאלו אותו בפליאה, מה קרא שהסכמת?! והרי כל הזמן היית כה נחרץ שלא להסכים לשווער?

וענה ר' גדליה במתק לשונו, ואמר: "היא הנותנת! אני מסכים, אבל השווער לא יקבע לי!". אותו סיפור מסופר על שווער "חזונישניק" שביקש חליפה ארוכה - והחתן לא הסכים, ובחופה ראה אותו עם חליפה ארוכה מאותו הטעם.

***

רבי אליקים שלזינגר התארס עם בתו של ר' משה בלוי. כמובן שהשווער ביקש שילך עם שטריימל. הלך רבי אליקים להתייעצות עם החזון איש, שדרבן אותו להסכים, ואמר לו שאם זה מאוד בוער לשווער שלך, אז תעשה את זה. "הרי הוא הוא לא מתעקש על שטויות", טען החזו"א. כמו כן נימק החזו"א, ששטריימל זה מיוחד ויפה לשבת.

(באדיבות המצלם)

***

צאצאי הגר"י פישר לא הולכים עם קפטן ירושלמי כי יש להם חשש שהוא מחויב בציצית.

***

בעיר העתיקה עד ימינו ישנם סוחרים ערבים שמוכרים "קפטן" לערבים אותו הדבר בדיוק שיש ל"תולדותים". הם טוענים שזה "קופטאן". (כתבה מצולמת מהחנות הנ"ל תעלה פה בעז"ה).

***

ר' יהודה לייב פרנק נפטר לפני שנתיים-שלוש, הוא אבא של המשפיע הברסלבי הנודע רבי מוטה פרנק, שבא ממשפחה ליטאית ונהיה תלמיד של ר' עמרם בלוי. היה לו גמ"ח של "קאפטנים" לכל הברסלבים הבעלי תשובה, שהיו מגיעים אליו לשאול ממנו בגדי צ'אלמרים בתחילת דרכם בתשובה.

התהליך המעניין שהעירקים בעלי תשובה מתקרבים לברסלב ולובשים קפטן ירושלמי והם חוזרים למקורות אותם אבותיהם לבשו לפני מאות שנים.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר