היסטוריה ואקטואליה

הליטאי שהקים במעונו גמ"ח 'זברה'

ביום אחד, ברגע אחד, הוא החליף את בגדיו מבגדים ליטאים לבגדים ירושלמים מהישוב הישן; בעקבות כך, הוא אף הקים במעונו במאה שערים - גמ"ח 'זברה' לבעלי תשובה (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
ילדים פלסטינים לבושים ב'זברה', ב-1924 (צילום: ללא קרדיט)

פרק י"ד: על פתח דלת צנועה במאה שערים התדפק 'בעל תשובה' ממוצא עירקי, ובפיו בקשה: "אשמח לקבל בהשאלה 'כתונת פסים' וכובע ירושלמי". בהתרגשות גדולה קיבל בעל התשובה את הבגדים, ומאז לא ירדו ממנו. ברוכים הבאים לגמ"ח 'זברות' לבעלי תשובה.

ר' יהודה לייב פראנק זצ"ל נפטר בצום גדליה תשע"ג. אביו רבי נחום יצחק פראנק זצ"ל היה מו"צ בעדה החרדית והתקרב לברסלב, כך שבנו רבי יהודה נולד לתוך ברסלב (ונשאר במעט בסגנון ליטאי).

רבי יהודה התחתן עם בת לרבי שמואל שפירא זצ"ל השרף מברסלב. אחרי החתונה (ואולי כבר קיבל לפני) התקרב לקנאי רבי עמרם בלוי ונהפך לתלמידו, וביום אחד ברגע אחד החליף את בגדיו מבגדים ליטאים לבגדים ירושלמים מהישוב הישן, מכף רגל ועד ראש. נינו העיד לי שהוא לא לבש מכנסים אלא רק "גטקס רבנו תם", וחולצה ללא כפתורים כי זה מודרני.

מאז, רבי יהודה לייב פרנק דגל בקנאות ופרישות מהמדינה בצורה קיצונית ביותר, וכל זה ביחד עם עיסוק בקירוב עם ישראל ואהבת הזלות והרבה התעסקות עם גרים ובעלי תשובה.

הגה"צ יהודה לייב פרנק אביו של הגה"צ מוטה (באדיבות המצלם)

ר' יהודה לייב פרנק יחד עם אשתו שתבלח"ט ניהלו גמ"ח בגדים שעד היום עשרות, ואולי מאות משפחות ירושלמיות ומשתמשים בבגדים על בסיס יומי. גמ"ח בשיטה ייחודית בתוך מאה שערים. ר' יהודה מאוד דאג לבעלי תשובה ולגרים לפרטי פרטים, והוא אהב אותם מאד. הוא כמובן דגל בלהכניס אותם לתוך הקונצנזוס החרדי העמוק ולעשות נפשות לשומרי תורה על פי ההשקפה הנכונה.

בתור בעלי תשובה שלא יודעים ומבינים את רזי הביגוד החרדי, ר' יהודה היה מלביש אותם ומלמד אותם איזה בגד מתאים, עם איזה כובע, ומעודד את הלבוש הקנאי של הישוב הישן. מזה נוצר לו הרבה אינרציה עם בעלי התשובה מכל העדות ויש סיפורים מעניינים מאוד, הוא גם בעצמו עסק בקירוב רחוקים והסתובב בכל הארץ.

ילדים פלסטינים לבושים ב'זברה', ב-1924 (ללא קרדיט)

רבי יהודה היה מוהל נודע בתפקידו והוא מהל אלפים אולי יותר במשך חייו, וגם עסק בקידושין, בגיטין וגיורים ובסיפורים מורכבים (ומעניינים) שבאו לפתחו. היה לו אהבת ארץ ישראל בצורה נדירה מאוד ונראה שמתוך אהבה שלו לארץ נולד הקנאות והאנטי ציונות.

בנו ההולך בדרכו הרה"ח רבי מוטה פרנק משפיע מפורסם ומייסד פעילות 'באר בשדה' שהולך בדרכי אביו וסבו זצוק"ל, ורבים רבים התקרבו לתורה וירא"ש בזכותו.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר