"לא ישן בלילה"

הראשון לציון נגד השר מתן כהנא והרס הדת; הנאום המלא

הראשון לציון, הגאון רבי יצחק יוסף, בנאום חסר תקדים בחריפותו, נגד השר לשירותי דת מתן כהנא, וכוונתו לחולל שינויים מסוכנים ומרחיקי לכת בנושאי דת במדינת ישראל • צפו בנאום המלא (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
(תמונה: Olivier Fitoussi/Flash90)

הראשון לציון והרב הראשי לישראל, הגאון רבי יצחק יוסף, בנאום חסר תקדים בחריפותו, הנחשף כאן לראשונה, נגד השר לשירותי דת מתן כהנא. בנאומו החריף, שלא זכור כמותו, זועק הראשון לציון נגד הכוונה והניסיונות לחולל שינויים בנושאי דת ומדינה, שינויים מסוכנים הנוגדים את ההלכה היהודית.

בנאומו מותח הראשל"צ ביקורת נוקבת וקשה על השר מתן כהנא, ומביע דאגה של ממש לגורלה היהודי של מדינת ישראל. 'כיכר השבת' חושף הערב את הנאום המלא. יצוין כי הדברים נאמרו במהלך כינוס מחאה משותף של רבני הערים וההתיישבות

נאום הראשון לציון

"אנחנו מודאגים, לאחרונה בחודש האחרון, פשוט יש לנו דאגה ומודאגים מהמצב מה יהיה מכמה כיוונים? בעיקר בנושא של הכשרות, היום ברוך השם הרבנות הראשית מתפקדת בצורה נפלאה, אפילו היה דברים שהחמירו ואנחנו באנו לרבנות ואמרתי להם תעשו מעיקר הדין ואל תחמירו בכמה דברים, משתדלים ללכת בכוחא דהתירא במסגרת ההלכה, אי אפשר להגיד כל דבר 'מותרים לכם מותרים לכם', מצד שני לא כל דבר זה אסור, התורה שלנו היא תורת חיים, אבל ההלכה כבית הלל לא נקבע ברחובות היא נקבעת בבית המדרש, הכל נקבע בבית המדרש, תלמידי החכמים הפוסקים שלנו הם קובעים את ההלכה.

"אשה תשגיח בכשרות? פריצות"

"אם יעשו הפרטה של הכשרות, אני לא יודע איך אנשים יוכלו לאכול בכך המקומות, הרבנות הראשית תצטרך ליתן את הדעת, להתכנס ולהכריז שאי אפשר לסמוך על כל הכשרויות, יש כשרויות למשל, שאני לא אנקוב בשמות, שיש להם יותר מידי כוחה דהתירא, הם רוצים שאשה תשגיח בלילה וביום, כל האפשרות שאשה תשגיח זה חשש של פריצות וחוסר צניעות, הם נתפסים בדין של 'עד אחד נאמן באסורים' וספרא עלה, ואפילו באשה זה נאמר, והם מסתמכים על ר משה פיינשטיין, אבל מה שהרב משה פיינשטין אמר שזה רק בארעי, ולא בקבע כי זה גורם לחוסר צניעות, וזה לא משנה לאישה צעירה או מבוגרת, ואנחנו הרי יודעים מה קרה שעברו לכשרות אחרת והייתה כשרות לא טובה. ואין השגחה מספיק.

"הרבנות קיימת לפני המדינה"

"ברוך ה', יש ברבנות הראשית מחלקת הונאה בכשרות ועוד מחלוקות, שכל מיני בעיות שיש הם מטפלים בזה, מתכנסים כל שני וחמישי ודנים בכל מיני בעיות אם זה בדברים של הונאה בכשרות, אם זה בתחום של הייבוא או עכשיו בקשר לשמיטה הם מטפלים בהכל, הרבנות עושים הכל על הצד הטוב ביותר, המדינה קיימת 73 שנה והרבנות קיימת עוד לפני המדינה, הרבנות מציינת 100 שנה, צריך לדעת שהרבנות הייתה עוד טרם שהוקמה המדינה אז איך אפשר לבוא ולהחליש את הרבנות רוצים לעשות הכל חדש 'חדש אסור מן התורה', וגם למה בשביל מה?

נאומי הרבנים בוועידה

"הרבנים עובדים בצורה יפה בצורה נפלאה ומטפלים בכל השאלות והבעיות הכשרות, אני מכיר את הרבנים ברבנות הראשית אני מכיר את המחלקות בבתי הדין הרבני הגדול והאזורי הכל בצורה היפה ביותר, ב'שיא כוחה דהתירא' גם בעניין הגיור אני הייתי מבקר, בכל אולפני הגיור בבתי הדין של הגיור, הם עושים הכל לפי כוח דהיתרא, יותר ממה שהם עושים ומקילים זה כבר נגד ההלכה. מה רוצים להתיר יותר מזה? הם רוצים לפתוח את הגיור לרבני ערים?

מתקפה על השר מתן כהנא

"מורי ורבותי, אני בחודש האחרון פשוט מודאג, שר הדתות איך שהתמנה, הוא ביקש להגיע אלי, הוא בא, אמר לי אני מכבד את הרבנים הראשיים אבל יש לנו חילוקי דעות', שמעתם? הרבנים הראשים שכל ימיהם עוסקים בתורה, מחברי ספרים מרביצי תורה שישובים ועוסקים בתורה, יש לו חילוקי דעות איתו מה זה? פרופורציה.. יש חילוקי דעות? מה זה חילוקי דעות?, הוא יקבע אם אשה תהיה משגיחת כשרות? האם הכשרות הזאת תהיה בכל העיר.

"איך אפשר שרב בעיר אחת ייתן כשרות בעיר אחרת, איך אפשר שמשגיח כשרות מאפרת שיהיה גם באילת? איפה ההשגחה הנכונה? למה להרוס? בשביל מה להרוס ובשביל מה לקעקע?

מתן כהנא בלשכת הראשון לציון

"גם בגיור של רבני הערים, כשאני נבחרתי לרבנות הראשית, נבחרתי כאשר בנט היה שר הדתות והסגן שלו היה אלי בן דהאן, והם לחמו בנו בכל הכח בחרב ובחנית, היו להם 20 איש בגוף הבוחר, מתוך 150, שבנט בחר ולא עלה בידיהם, הקב"ה סייע ומרן האבא זצ"ל עמד לימינו כנגדם, וברוך השם נבחרו שני רבנים שמתפקדים על הצד הטוב ביותר ושומרים על משמרת הרבנות מכל משמר.

גיור רבני צהר

"אחרי שנבחרתי, בקשו אותי להיפגש עם אחד מראשי רבני צהר, תרשו לי לא להזכיר את השם ותבינו לבד, בהתחלה פקפקתי, הם הרי מרגישים מעצמם כגדולי הדור, והם ישמעו לנו? אבל הפצירו בי, לפחות תלך לפגוש אותו, אז הסכמתי להיפגש אתו.

"ואז הוא אומר לי, יש לנו בארץ רבבות רבבות מאות אלפים של עולי רוסיה שהם לא יהודים אחר כך ביררתי את זה במשרד הפנים, יש כאן ארבע מאות שישים אלף שאינם יהודים שהגיעו מברית המועצות, שיש להם ילדים וילדות, לומדים בכל המוסדות בארץ, באוניברסיטה, בגימנסיה ובבית הספר בהרצליה ובתל אביב, הוא אמר לי לכם החרדים והדתיים אין לכם בעיה, אתם מתחתנים רק ביניכם החרדי והחרדיה , הבעיה זה הציבור המסורתי והחילוני, שלומדים יחד באוניברסיטה ומכירים ואחר כך מגלים שהם לא יהודים, שמכירים ואחרי זה מגלים שהם אינם יהודים ויש התבוללות, מי יודע מה יהיה עוד כמה שנים.

נאומי הרבנים בוועידה

"אם היום זה 460,000 מה יהיה בעוד כמה שנים, שאלתי אותו הוא מציע, והוא אמר בוא נגייר ונתחיל בלגייר קטינים, והוא אמר לי שהוא יכול לגייר עשרות אלפי קטינים שהוא יכול לגייר, שאינם יהודים, אמרתי לו איך אפשר לגייר את הילד הזה, האבא הוא הרי לא דתי כי הוא חי עם גויה והוא לא דתי, איך נגייר אותם? הרי יש לו אימא נוצרייה הולכת לכנסיה, לא כולם אבל חלק הולכים, האבא לא שומר תורה ומצוות, איך הוא ישמור מצוות הרי אין ספק שהילד הקטן הזה לא ישמור מצוות, גם הוא יגיד לך שהוא ישמור מצוות, הוא לא יכול לשמור מצוות הרי ייקחו אותו לים בשבת, ייקחו אותו למסעדה של טרפות.

"ושאלתי אותו מה עם בישולי גויים, איך אפשר שהאימא שלו לא תבשל לו בישולי גויים, האימא שלו היא גויה, אז הוא עונה לי הרב בוא נעשה כמו דעת הרמ"א שהוא ידליק את האש בבוקר והאימא תיקח מהאש של יהודי ותדליק מזה את האש לכל היום.

"שאלתי אותו מי ערב לנו, היא הרי לא יהודייה, מי ערב לנו .אמרתי לו מי ערב שהיא תקנה דברים כשרים, שהילד לא יאכל חזרי שהורים שלא יוכלו חזיר, מי ערב לנו? אתה חושב שאתה מונע התבוללות, אתה פותח פתח לגיור שלא על פי ההלכה, אמרתי לו אתה חושב שאתה מונע התבוללות, זה בעצמו התבוללות יש לו תעודת גיור מהרבנות ויחשבו שהם יהודים ויחתנו אותם.

"מודאגים מהדורות הבאים"

"אנחנו מודאגים מהדורות הבאים מה יהיה בדור השני והשלישי, לא עכשיו אנחנו מודאגים מה יהיה בעוד חמישים שנה, יהיו כאלו בחורים צעירים שירצו לחזור בתשובה, כמו היום שיש מאות אלפים שעדין חוזרים בתשובה, פתאום יתברר שהגיור של הסבא והסבתא שלו הם לא יהודיים, הגיור שלהם היא לא היה כפי ההלכה. אז מה נעשה אז, זה יהיה בעיה גדולה, התבוללות גדולה.

"לפני חודש בא אצלי הרב שלמה לוי מירושלים, אבא שלו היה הרב רחמים לוי, מנהל מחלקת הכשרות ברבנות הראשית לישראל, בא אצלי וסיפר לי סיפור, שבא אצלו בן דוד שלו, לא דתי, שהכיר אחת מעולי רוסיה יצאו ביחד ורצו להתחתן, פנו אליו שיסדר להם קידושין, כי הוא רב, אמר להם בסדר אבל צריך אישור מבית הדין, הביאה להם תעודה מבית הדין שהיא יהודייה.

"תוך כדי מחקר, יש לנו דיינים טובים, יש לנו דיינים מצוינים, תוך כדי מחקר התברר שכל התעודות שהיא הביאה הכל מזויף, הכל שקר, חזר אליו וביקש ממני שאני יגייר אותה, אמרתי לו הוא דתי הבן דוד שלך? אמר לי מה פתאום הוא חילוני גמור והיא הולכת בפריצות. אמרתי לו מה אתה חושב בכלל איך אתה רוצה לגייר אותה, היא תשמור מצוות? אמרתי לו תשלח אותה חודש אחד שתלמד הלכות, אמר לי זה הבעיה שהיא תלמד ההלכות, אתה הרי יודע שהיא לא תשמור מצוות, אמרתי לו אל תגייר אותה, לא כדאי לך להתעסק בזה , אמר לי שזה משפחה שלי, חיזקתי אותו שיהיה ירא שמים ולא יתפתה.

"אחרי שבוע שבועיים הוא חוזר אלי אומר לי האישה הזאת התחתנה, היא הלכה לאיזה מישהו מהרבנים מהחוג הזה, אני לא אנקוב בשם, בתוך שבועיים הוא גייר אותה ונסע לצפת כדי לחתן אותם שם, בוודאי הוא קיבל דמי נסיעות וכו וכו, נסע לחתן אותה שהוא לא דתי והיא לא דתיה, זה קבלת מצוות? הרי אין גיור מבלי קבלת מצוות, המהות של הגיור זה לא טבילה במקווה והמילה, המהות של הגיור זה קבלת מצוות, אין גיור בלא קבלת מצוות, אומדנא דמוכח שהגר לא יקיים המצוות, אסור לגייר אותו זו הלכה, אז איך הוא גייר אותה תוך שבועיים גייר אותה וחיתן אותם ביחד תוך שבועיים? איפה יראת שמים? על הכל יביא אלוקים במשפט.

"איפה הפחד מהקב"ה?"

"מה הקב"ה לא דן בשמים איך אפשר איפה הפחד מהקב"ה? אין פחד משום דבר, הוא הרב הזה ניצל, כמו שאמרנו ברח משם לא היה בחתונה ולא היה שום דבר למרות שהוא משפחה שלו, הסברתי לו כמה כתוב בפוסקים, כמה זה חמור הדבר הזה לגייר ילד קטן שאתה יודע שזה 'אומדנא דמוכח' שהוא לא יקיים מצוות, אסור לגייר אותו זה זכות בשבילו? זה חובה בשבילו הדבר הזה, אחר כך הוא יהיה יהודי יקבל עליו עונש שחלל שבת ואכל טרפות. נו, והם רוצים לפתוח ולשנות עכשיו את העניין של הגיור שיהיה לרבני ערים.

גיור רבני ערים

"אז בזמנו, אלי בן דהן בא אלי עם הצעת חוק שיהיה רבני ערים עם גיור אמרתי לו, אנחנו מתנגדים הרבנים הראשיים לישראל מתנגדים בכל תוקף לא, רק אנחנו התכנסנו אז מועצת הרבנות הראשית לישראל והעברנו החלטה שאנחנו מתנגדים שרבני ערים יגיירו. אז הוא בא אלינו עם הצעת חוק, ואמר לנו תרצו לא תרצו החוק הזה יעבור, זה היה לפני 6 שנים שהיה הממשלה ההיא.

"הוא אמר החוק הזה יעבור, אז עדיף לכם שהחוק יעבור בהסכמתכם, אולי נשיא בית הדין הוא יקבע מי יהיה ההרכב לא רב העיר אלא נשיא בית הדין יקבע. אמרתי לו, היום זה אנחנו מחר מה יהיה, אנחנו יודעים מה יהיה מחר? אמרתי לו בשביל מה צריך לשנות? חסר משהו בגיורים, אמרתי לו לך תבקר תראה באולפני גיור תראה אם חסר משהו יותר מידי יש שמה קולה בצורה מבהילה, יותר מזה אתם רוצים? אמרתי לו לך תבקר תראה אחר כך תדבר, לא רצה לבקר ולראות מה קורה באמת, העיקר לתת לרבנים ערים לגייר.

"ואז אני סיפרתי לו, שלפני הרבה שנים היו שני רבני ערים אחד מהן עליו השלום, קבלו כסף אחד קבל 2000 דולר והשני קבל 5000 דולר והם גיירו אחד מהקהילה שלהם. אחד מהקהילה, נשיא הקהילה, הגבאי הבת שלו הכירה איזה גוי הוא בא לרב של העיר והוא רצה שהוא יגייר אותו, הם אמרו לו כבוד הרב מכיר אותנו אנחנו משפחיה מסורתית, נו רב העיר יכול לעמוד בלחצים בפרט אם יקבל כסף איזה מעטפה זה פיתוי גדול מאד, דיינים של הגיור הם לא קשורים לעיר לתושביי העיר כמו רב העיר, לכן רב של עיר מסוכן שהוא יקבל אפשרות לגייר, הסברתי לו את זה, הוא לא רצה לקבל ממש התעקש איתי שיהיה רבני ערים שיכולו לגייר.

"נפגשתי אז גם כן עם הרב דרוקמן הסברתי לו את חומרת העניין אתם רוצים לפרק, למה מה חסר?, יש בעיה עם הגיור, שלא רוצים להתגייר כמו שצריך, זה נקראה בעיה ? זה בעיה שבהלכה, שלא רוצים לשמוע, היום חזר המצב לקדמותו שוב רוצים לשנות.

"קשה לי להירדם בלילות"

"בחודש האחרון, קשה לי להירדם בלילות, אני חושב הרבה מה יהיה עם הנישואים, מה יהיה עם הכשרות, מה יהיה עם הנישואים האזרחיים, באה השרה שקד שרת המשפטים, היא הכינה חוק של פונדקאית ובאה אצלי לרבנות הראשית שאני יאשר את החוק כנשיא בית הדין הגדול, הם רוצים לעשות מה שהם רוצים, כל מיני דברים שאנחנו לא מעלים על דעתנו ולכן זה דבר חשוב שהרבנים יהיו מאוגדים כולם יהיו ביחד, יש פה כוח של הרבנים,.

"קודם כל העניין של הכשרות לא ייתכן שרב שלך עיר אחרת ייתן כשרות בעיר של חברו זה יורד לאומנתו של חבירו, יש כאן מרא דאתרא בעיר הזאת הוא קובע הוא יכול לבדוק הוא יכול להשגיח ולא רבנים אחרים, הרבנים יהיו מאוחדים כולם בדבר הזה.

"לצערי הרב, יש רבנים שיש להם אינטרסים ורוצים ולהיבחר אחר כך להיות רב ראשי של תל אביב או לחיפה, רבותי יש להתעלות מעל האינטרסים יש פה יראת שמים יש הקב"ה, יש בורא לעולם, צריכים להיזהר מהדברים האלה להתקדם ולהתעלות מכל האינטרסים.

"רבנים לא מתקוממים בגלל אינטרסים"

"לצערי הרב אני רואה כמה רבנים שחסרים שלא נמצאים כאן בגלל האינטרסים האלה שרוצים להתקדם צריך להתעלות מעל הדברים האלה שעה שצריכים כולם להתאחד אחדות בעם ישראל זה הדבר הכי.. בשביל התורה הקדושה
אם מרן האבא היה חי הוא היה מקים כל צעקה גדולה ומרה על כל מה שקורה כאן, על הגיורים ועל העניין שלהכשרות ושאר הדברים שרוצים עוד לעשות צריכים כולם להתאחד.

"עוד נכונו לנו מאבקים, ביום שני הקרוב מועצת הרבנות הראשית מתכנסת בראשות שני הרבנים הראשיים ואנחנו נעביר החלטה לחזק את הרבנות הראשית, עכשיו זה 100 שנה לרבנות, אני מברך את הרבנים שבאו כאן לכינוס הראו נכונות, הראו אומץ אשריהם ואשרי חלקם תמשיכו בדך הזאת, עוד נכונו לנו מאבקים, רבותי זה לא נגמר בכנס הזה, ביום שני הקרוב מועצת הרבנות הראשית מתכנסת בראשות שני הרבנים הראשיים ונעביר החלטות לחזק את מעמד הרבנות הראשית, זה מאה שנים לרבנות לא ייתכן שעכשיו ירצו להרוס, לא ניתן להרוס, אני מחזק את הרבנים תמשיכו לעמוד לימין הרבנות תמשיכו לעמוד למען התורה הקדושה.

"יש פה איזה גילוי דעת, שהוא גם על דעתי, פה כתוב בגילוי דעת לא מסכימים שיבוא רב מעיר אחרת וייתן כשרות בעיר שלהם זה פגיעה במרא דאתרא זה יורד לאומנתו של חבירו, זה חשוב מאד כמה רבנים שיחתמו על זה שהם ישמעו שמה בשלטון שהרבנים לא שותקים, הוא חושב... הנה פה הרבנים צועקים, לא ניתן להרוס את הרבנות הראשית לישראל, לא ניתן להרוס את הגיור בעם ישראל, צריך לשמור בכל משמר כל אחד ואחד שיחתום על הדבר הזה, שוב אני מברך את המארגנים את הרב דוד אאוחיון את הרב שלוש שאר המארגנים שיבורכו מפי עליון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר