היסטוריה ואקטואליה

התלמיד-חכם שנתקע עם הספרים שחיבר

מכתבם של רבני וילנה היווה מכה אנושה. הציבור הצביע ברגליים, והמחבר הרבי הקדוש מראדזין נותר עם מאות עותקים בביתו, מצב שכמובן גרם לו עוגמת נפש רבה (היסטוריה, טור)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
עמוד שער של 'סדרי טהרות' לרבי מראדזין שעורר את הפולמוס (צילום: אוצר החכמה)

פרק ג': אנו ממשיכים בסדרת הכתבות על גמרות שנכתבו בידי מחברים מאוחרים, על מסכתות שלא קיים עליהן תלמוד בבלי או ירושלמי. הספר 'תלמוד בתרא' מאת הרב ישראל נתנאל רובין, שחיבר גמרא על מסכת עוקצין, ובסגנון ועימוד הספר חיקה באופן מדויק את צורת הגמרות הנדפסות, הציף פולמוס שסער לפני כמאה וחמישים שנה סביב ספר דומה – 'סדרי טהרות' מאת הרבי מראדזין, ר' גרשון חנוך הניך ליינר זי"ע, אשר נאסר בידי רבני וילנה.

אברכים מחברי ספרים בזמננו יודעים מראש, כי הסיכוי למכור יותר מכמה עותקים בודדים של ספר למדני "כבד", שואף לאפס. המחברים החשובים נפטרים מספריהם באמצעות חלוקתם ל'אוצר הספרים' של ישיבות ובתי כנסת, או שהם משתמשים בהם כמתנה קבועה באירועי בר-מצווה שהם מוזמנים אליהם במשך שלושים-ארבעים השנים שלאחר פרסום הספר.

מעשה שהיה בשנים האחרונות בכולל מפורסם, בתחילת זמן חורף אברך למדן הדפיס ספר סיכומי סוגיות וחילק לאברכי הכולל. כמובן שהאברכים קבלו ממנו בחיוך והבטיחו למחבר הלמדן לכתוב הערות על ספרו. בסוף אותו זמן, בערב פסח נערך ניקוי יסודי של בית המדרש, ובמדפים מאחורי הספסלים, נמצאו עשרות רבות של ספרים של אותו מחבר למדן.

כאמור, בימינו מחברי הספרים זוכים לפירות על ספריהם בעולם הבא, ולא בעולם הזה. לא כך היה המצב לפני כמאה וחמישים שנה. מחברים ברמתו של הרבי הקדוש מראדזין לא רק כיסו מן המכירות את הוצאות ההדפסה, אלא גם הרוויחו מן הספר כסף. מבחינה זו, היה מכתבם של רבני וילנה מכה אנושה. הציבור הצביע ברגליים, והמחבר הרבי הקדוש מראדזין נותר עם מאות עותקים בביתו, מצב שכמובן גרם לו עוגמת נפש רבה.

ומניין אנו יודעים כיצד היה נראה הסלון של הרבי מראדזין, עמוס ספרים שאין להם ביקוש? כך לפחות מתאר זאת הרב חיים קרלינסקי בספר "הראשון לשושלת בריסק", שם נזקק לפרשה. הרב קרלינסקי אמנם ידוע כמי שדמיון ומציאות חיו אצלו בעירבוביה, וכפי שנחשף בכיכר השבת הגאון רבי מאיר סולובייצ'יק זצ"ל בנו של מרן זי"ע יצא כנגדו והתבטא שיש בספרו הרבה דברים מזויפים. (וכן נכתבו כנגד ספרו מאמרים בעיתון יתד נאמן).

העמוד הראשון ב'סדר טהרות' עם צורת הדף של הש"ס (אוצר החכמה)

אולם במקרה זה הרב קרלינסקי כתב דברים מבוססים על מכתבים ומסמכים ששרדו מן הפרשה, ואכן סלון ביתו של הרבי מראדזין התמלא ספרים שהוא לא הצליח למכרו בחנויות עקב מחאתם של רבני ווילנה.

הרבי מראדזין נסע בין גדולים שונים, וביקשם שיעמדו לצידו מול רבני וילנה. בין השאר ביקר אצל הגאון המפורסם רבי יוסף דב סולובייצ'יק, בעל "בית הלוי". ה"בית הלוי" ניסה לשכנע את הרבי מראדזין כי את המשך הסדרה שלו על טהרות יוציא במתכונת של ספר חידושים רגיל ולא בצורת גמרא, אך הרבי מראדזין סירב בתוקף. הרי כל ה'קונץ' הוא לפרסם בדיוק בצורת גמרא... משראה כי לא יוכל לו, נתן ה"בית הלוי" לרבי מראדזין עצה אחת, אותה כן שמר הרבי מראדזין בליבו, ואותה נחשוף בפרק הבא.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר