פרסום ראשון

ומי נגד ההצעה החדשה של 'חוק הדיינים'? הייעוץ המשפטי

בקואליציה ביקשו לשנות את 'חוק הדיינים' שמדיר את החרדים, בניסיון למזער את הביקורת הקשה - אלא שגם הנוסח החדש זוכה להתנגדות חריפה, הפעם של הייעוץ המשפטי של הכנסת (אקטואליה)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
מתן כהנא (צילום: Olivier Fitoussi/FLASH90)

למרות ניסיונות ראשי הקואליציה להביא הצעה חדשה של "חוק הדיינים", כפי שנחשף ב'כיכר השבת', בניסיון לעבור את האתגר המשפטי שהיה במתכונתו המקורית של החוק, דווקא בייעוץ המשפטי של הכנסת, מתריעים מפני הגרסה המרוככת יותר של החוק.

במסמך רשמי שנשלח אל יו"ר ועדת החוקה והגיע לידי 'כיכר השבת', מתריעים היועצים המשפטיים של הכנסת מפני הבעיות המשפטיות של החוק כפי שהוצג, וחוסר השוויון אל מול הועדה לבחירת שופטים - בה לא נעשו שינויים מרחיקי לכת כדוגמת אלו המבוקשים בוועדה למינוי דיינים.

כזכור, אמש פורסם כאן ב'כיכר השבת' כי לאחר ש'חוק הדיינים' שביקש למנות שני נציגים מהממשלה לוועדה ושתי נשים מהכנסת - ובכך להדיר את החרדים מהוועדה, זכה להתנגדות וביקורת חריפה מצד הפוליטיקאים החרדיים.

וכך, בקואליציה, ריככו ברגע האחרון את החוק בניסיון להשיג לו תמיכה. אמש, הביאה הקואליציה הצעה חדשה לחוק הדיינים - שונה מההצעה הראשונית, זאת כאמור לאור הביקורת וגם, החשש כי החוק לא יעבור את מבחן הבג"ץ, כפי שניתחו מספר משפטנים.

על פי ההצעה החדשה שצפויה לעלות היום לדיון בוועדת החוקה, הגדילה הקואליציה את כוחה עוד יותר ותוכל לשלוח שר נוסף מטעם הממשלה, כאשר אף תכהן בוועדה טוענת רבנית נוספת מטעם הקואליציה. בכך, ירדו מדרישתם ה"בלתי חוקית" שלא לאפשר לכנסת לשלוח נציגים אלא רק חברות (נשים) לוועדה, מהלך שעורר ביקורת משפטית רבה עקב 'אי הייצוג'.

הביקורת של הייעוץ המשפטי של הכנסת

כאמור בייעוץ המשפטי מעלים חששות כבדים לגבי חוקיותו של החוק, "ההצדקה, התכלית והשוני אל מול הוועדה לבחירת שופטים – ביחס להיבטים הבאים, ראוי כי הוועדה תיתן את דעתה על ההצדקה לתיקון המוצע ועל התכלית שאותה הוא משרת, וכל זאת על רקע העובדה שלא מוצע לערוך תיקון מקביל במבנה הוועדה לבחירת שופטים", כתבו ליו"ר הועדה.

"הגדלת ייצוגה של הממשלה על פני הכנסת – בעוד שלפי המצב הנוכחי, הן לממשלה, הן לכנסת והן ללשכת עורכי הדין יש ייצוג של 2 חברים בוועדה, לפי המוצע, ייצוגה היחסי של הממשלה בוועדה יגדל מ-2 ל-3 חברים, אך ייצוגה של הכנסת בוועדה יישאר זהה. יתר על כן, כוחה של הממשלה בוועדה יגדל גם באופן עקיף נוכח הוספת טוענת רבנית, שאף היא ממונה על ידי השר לשירותי דת, ציינו בייעוץ המשפטי של הכנסת.

סעיף נוסף של המסמך שנשלח ליו"ר ועדת החוקה והגיע לידי 'כיכר השבת 'מעלה שאלות לגבי כוחה של האופוזיציה, "דילול יחסי של כוח האופוזיציה – בשנים האחרונות, במקרים רבים, שני נציגי הכנסת לוועדה למינוי שופטים / דיינים כוללים נציג אחד מהקואליציה ונציג שני מהאופוזיציה. כך, לפי המצב הקיים משקלה היחסי של האופוזיציה בוועדה הוא 1 מ-4 נציגי הגופים הפוליטיים (הממשלה והכנסת), בעוד שלפי התיקון המוצע משקלה היחסי של האופוזיציה בוועדה יקטן ויהפוך ל-1 מ-5".

ח"כ אורי מקלב, שההצעה הונחה על שולחנו אמש, דחה את ההצעה ותקף אותה בשיחה עם 'כיכר השבת': "לאחר שהקואליציה הבינה שהצעתם לא תעמוד במבחן המשפטי כפי שטענו לאורך כל הדרך, הם מביאים הצעה אחרת ומוכנים לעשות הכל כדי בשביל הפתרון למחלוקות בקואליציה שלהם, אלו דברים שלא היו ונתפרים במיוחד למידתם. הם מנסים לקחת את השלטון, ועושים בו כבתוך שלהם למען האינטרס האישי שלהם, - ג'ובים ומינויים למקורבים שלהם בשחיתות שלטונית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר