בגיל 91

חב"ד באבל: 'החוזר' של הרבי, הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל

ברוך דיין האמת: הגאון החסיד רבי יואל כהן, המשפיע הראשי של חב"ד והחוזר האגדי של כ"ק הרבי מליובאוויטש זי"ע, נפטר הלילה בניו יורק בגיל 91, והותיר אלפי תלמידים כואבים ושבורים (חרדים)

שלמה מן | כיכר השבת |
גאון וחסיד. רבי יואל כהן זצ"ל (צילום: מאיר אלפסי, ארכיון 'כיכר')

אבל כבד פשט הלילה (חמישי) בקהילות חסידות חב"ד ברחבי הארץ והעולם, עם היוודע הבשורה על פטירתו של הגאון החסיד, רבי יואל כהן זצ"ל, המשפיע הראשי של ישיבת חב"ד המרכזית ב-770, ומי שכיהן במשך עשרות שנים כחוזר הראשי של הרבי מליובאוויטש זי"ע, והיה אמון על כתיבת תורתו הרחבה.

בגיל 91 היה הרב כהן בפטירתו. הוא נפטר בבית הרפואה במנהטן, שאליו הובהל שעות אחדות קודם לכן, לאחר שחש ברע. בחודשים האחרונים ידע מצבו הבריאותי עליות וירידות, בשנה שעברה אף חלה בנגיף הקורונה. הלילה, כאמור, למגינת לב תלמידיו הרבים ורבבות שומעי לקחו, השיב את נשמתו ליוצרה.

הרב כהן היה מפורסם בשל זיכרונו הפנומנלי, הבנתו המעמיקה וחוש ההסברה המפותח שבו ניחן. הוא היה מרצה מבוקש, שהרצה להמונים, מכל המגזרים, על תורת החסידות. שיעוריו נערכו והודפסו בסדרת ספרים.

לפני כעשור, בנועם שיח עם כ"ק האדמו"ר מויזניץ' שליט"א (צילום: יהודה פרקוביץ)

במשך עשרות שנים הסתופף בצלו של הרבי מליובאוויטש. רק אחר הסתלקות הרבי 'הרשה' לעצמו לצאת מניו יורק ולמסור שיעורים ולהתוועד בקהילות חרדיות ברחבי העולם. בשנים האחרונות נפגש עם גדולי ישראל בארץ, בהם עם מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, ועם שר התורה מרן הגר"ח קנייבסקי יבדל"ח.

הוא נולד ברוסיה, בשנת תר"צ. כשהיה בגיל 6 עלה עם משפחתו לישראל והתיישב ברמת גן. האגדה בחסידות חב"ד מספרת כי בהיות המשפחה בפולין, בדרכם לארץ, נכנסו ליחידות במעונו של הרבי מליובאוויטש הקודם, רבי יוסף יצחק זצ"ל. לפי המסופר כשיצאו מהיחידות שוחח הרבי עם הילד יואל, ושאלו: "מה ההבדל בין הרבי הזה לרבי שלך בחיידר?" ענה הילד יואל: "זה הרבי של כל הרביים". הרבי נהנה מהתשובה ואמר לאביו: "יש לך ילד מיוחד, תשמור על הבן שלך".

עם מרן הגר"ח קנייבסקי (צילום: אתר חב"ד COL)

לניו יורק הגיע בשנת תש"י, זמן קצר לאחר הסתלקותו של הרבי הקודם ועוד לפני שמונה הרבי מליובאוויטש באופן רשמי לאדמו"ר. הוא נכנס ללמוד בישיבה המרכזית ב-770 ומיד התבלט כאחד מהאריות שבחבורה. הוא החל לכתוב 'הנחות' מהשיחות של הרבי.

בהמשך הורה לו הרבי להיות חוזרו האישי ומאז ואילך ראה בו כאחראי ראשי על כל ההנחות וההוצאה לאור של תורתו. בעקבות תפקידו זה, היה ר' יואל עומד בעת ההתוועדות עם הרבי במקומו הקבוע שתחת מקום ישיבתו של הרבי על מנת לעקוב אחר הדברים.

לפני כעשור, בנועם שיח עם כ"ק האדמו"ר ממחנובקא שליט"א (צילום: יהודה פרקוביץ)

הלווייתו צפוייה לצאת מחר, ערב שבת, ממרכז חב"ד העולמי 770 בניו יורק, לעבר בית העלמין מונטיפיורי ברובע קווינס, שם ייטמן סמוך לציונו של מורו ורבו, שאליו היה מקושר ללא סייג, הרבי מליובאוויטש זי"ע.

ברוך דיין האמת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר