היסטוריה ואקטואליה

הנס ב'תל עזקה'; מי באמת הרג את גוליית?

אנו עוסקים בנס המופלא ב'תל עזקה' בו דוד המלך הכניע את גוליית, אך בספר שמואל כתוב שאֶלְחָנָן בֶּן יַעְרֵי הכה בגוליית; נשאלת השאלה: מי הרג את גוליית - דוד או אלחנן? (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
תל עזקא (צילום: ישראל שפירא)

פרק ד': אנו עוסקים בנס המופלא ב'תל עזקה' בו דוד המלך הכניע את גוליית הפלישתי בעזרת חמישה חלוקי אבנים.

ניצחון דוד על גוליית מובא בשינויים בספר שמואל ב', פרק כ"א, פסוק י"ט: "וַתְּהִי עוֹד הַמִּלְחָמָה בְּגוֹב עִם פְּלִשְׁתִּים וַיַּךְ אֶלְחָנָן בֶּן יַעְרֵי אֹרְגִים בֵּית הַלַּחְמִי אֵת גָּלְיָת הַגִּתִּי וְעֵץ חֲנִיתוֹ כִּמְנוֹר אֹרְגִים", ומפה מובן שיהודי בשם אלחנן הרג את גוליית, ולא דוד המלך.

וכן בספר דברי הימים א', פרק כ', פסוק ה' מובא הסיפור בשינוי: "וַתְּהִי עוֹד מִלְחָמָה אֶת פְּלִשְׁתִּים וַיַּךְ אֶלְחָנָן בֶּן יעור אֶת לַחְמִי אֲחִי גָּלְיָת הַגִּתִּי וְעֵץ חֲנִיתוֹ כִּמְנוֹר אֹרְגִים".

(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

נשאלה שאלה יסודית בהבנת סוגיה חמורה זו, מי הרג את גוליית, דוד או אלחנן בן יערי? וכן לא מובן את מי הרג אלחנן בן יערי, את גוליית, או אחיו?

בתרגום לנביאים קדום שנכתב בידי יונתן בן עוזיאל תלמידו של הלל הזקן, מבואר שדוד המלך הוא אלחנן בן יערי: "והיה עוד קרב בגוב עם הפלשתים והרג דוד בן ישי אורג פרוכת בית המקדש שמבית לחם את גָּלְיָת הגתי." מכאן יש לנו עדות מוקדמת שדוד המלך היה ממשפחת אורגי פרוכת לבית המקדש שמכונה בשם – יער, ודוד המלך הוא אלחנן בן "יערי", והיערי הוא על שם הפרוכת שתפרו לבית המקדש.

חז"ל הלכו באותה הדרך, ונקטו ששני האירועים הם אותו אירוע, ואלחנן הוא שמו הצעיר של דוד[1], וכן רש"י ביאר שהיה זה דוד המלך בשני האירועים.

בפרקים הבאים נצטט גמרא מפורשת שעושה סדר בסוגיה, ונגיע למעין קסום שבו דוד המלך הכניע את אחיו של גוליית הפלישתי.

(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

מומלץ לבקר בימי בין הזמנים ב'תל עזקה', מקום מדהים המשקיף לנוף מרהיב ביותר הכולל את הים התיכון, גוש עציון והרי ירושלים. הנוף כולו פרוש לארבעה כיוונים, מזרח מערב צפון ודרום.

תל עזקה שוכנת במרחק של 15 דקות מהעיר בית שמש, במקום ישנה תצפית נהדרת, עם פינות ישיבה מוצלות, שנבנו על עקבות צבא הפלישתים, שבא להילחם כנגד המלך היהודי הראשון בהיסטוריה, שאול המלך.

במעלה ההר, קרן קיימת לישראל חרתה על גבי אבני שיש את פסוקי הנביא המספרים את אירועי המלחמה, ונחמד ביותר לעבור משלט לשלט, וכך ללמוד את הסוגיה.

נבקש מהגולשים היקרים שישמרו את כל הוראות הבטיחות של רשויות החוק. על כל יציאה לטבע מומלץ להתעדכן על מזג האוויר, ולהתייעץ עם הרשויות המוסמכות לכך.

לבירורים:

  • מוקד המידע של רשות הטבע והגנים 3639*
  • תיאום טיולים מוקד טבע 02-6247955
  • קו ליער 1-800-350-550

- - - - -

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

[1] תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף מ"ב, עמוד ב'

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר