היסטוריה ואקטואליה

הטאליבן הפכו מקנאים קיצונים לליברלים?

איך זה שהטאליבן הצליחו להשתלט ברגע אחד על כל אפגניסטן? שמואל בן שלום, מומחה לאסלאם ודתות משיב ומסביר גם האם הטאליבן הפכו מקיצונים לליברלים?! (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

פרק ו': אנו ממשיכים את הריאיון עם שמואל בן שלום, מומחה לאסלאם ודתות, שמרצה על עניינים אלו וגם כתב ספר מחקרי על הזרמים האסלאמים השוכנים סביבנו. נקודה מעניינת ששמואל בן שלום בן המגזר החרדי, ומשכך ספרו ברמה תורנית גבוהה שמרתקת את הקורא החרדי. בן שלום כתב לאחרונה רשומה בדף הפייסבוק שלו אודות הטליבאן, שאנו סקרנים לדעת עליהם יותר.

איך זה שהטאליבן הצליחו להשתלט ברגע אחד על כל המדינה?

"למעשה, מאז ומעולם רוב תושבי אפגניסטן היו מוסלמים קיצוניים, וממשלת אפגניסטן, שהיתה מוסלמית מודרנית, נתמכה בעיקר על ידי תושבי הערים הגדולות ובריתות עם שבטים מקומיים.

"הטאליבן מייצגים גם את רוחם של רוב התושבים, וגם מבחינה אתנית הם מגיעים מידידינו הפשטונים, השבט הגדול והוותיק באפגניסטן. בכל השנים האחרונות הטאליבן למעשה שלט בכל מיני אזורים ברחבי אפגניסטן, והיה מוברג בכוחות השלטון בהרבה מקומות. רק שהוא פעל יותר במחוזות הנידחים, ולכן האמריקאים דמיינו שמה שקורה בקאבול ובערים הוא מה שקורה בכל אפגניסטן. ברגע שבו האמריקאים עזבו, הטאליבן יצא מההרים וכבש את הערים. הצבא האפגני גם היה די מושחת, ולא מאוד התלהב להילחם".

הטאליבן של עכשיו שונה במשהו מהטאליבן של לפני 20 שנה?

"כעת בסבב ב' של שלטון הטאליבן התפרסם שהם נהפכו ליברלים, ומסכימים שנשים תוכלנה ללמוד, לעבוד ולהשתתף בממשלה. כמו כן גם הם נפטרו מהרעלה המכסה את כל הגוף, ותסתפקנה בחיג'אב.

כדי להכניס את גולשי 'כיכר השבת' למושגים, משתמש החוקר בן שלום במושגים חרדים: "נתאר לעצמינו שמדינת ישראל הייתה 'מדינת הלכה' מחמירה (כחלומו של השר לשעבר סמוטריץ' https://www.kikar.co.il/326300.html ), ונשים לא היו יכולות ללכת ברחוב עם פאה, אלא רק עם שביס ושל. פתע פתאום תתרחש רפורמה כללית, ויוחלט שכל הנשים יכולות ללכת עם פאות אופנתיות. על כזה שינוי מרחיק לכת החליטו חכמי הטאליבן באפגניסטן, להבדיל כמובן אלף אלפי הבדלות".

ספרו של בן שלום "האסאלם היום" מוגש לקריאה חינם לגולשי 'כיכר השבת' (באדיבות המחבר)

לא רק במעמד האשה הטאליבן עושה 'פשרות וויתורים'. משחקי הכדורגל הלאומיים יחודשו, נאסר לפגוע בעתיקות שבמוזיאונים (בפעם שעברה ראו הטאליבן את העתיקות כעבודה זרה שיש להשמיד), הוכרזה חנינה כללית לעובדי השלטון הקודם, וראשי השלטון קוראים לשיתוף פעולה בינלאומי לעומת הפעם הקודמת שסירבו לקיים קשרים עם מדינות 'כופרות'.

"הסיבה היא", מסביר בן שלום, "שהטאליבן הבין שהמדינה שקרסה בסבב הראשון עם מאות אלפי הרוגים, היא מפני שהם היו קנאים קיצונים; אסרו על בתי ספר לילדות ועל עבודה לנשים, אסרו על נשים לצאת מהבית בלי מלווה, חייבו גברים לגדל זקן, סקלו פושעים, כרתו ידיים לגנבים, התנגדו לטכנולוגיה מערבית, נלחמו בכל העולם, והיו עוד דברים מוזרים. כל זה נתאר לעצמינו היה נחלת כל תושבי המדינה, ולא במגזר קטנטן – מה שגרם לקריסה מוחלטת של כל המדינה.

"חוץ מזה, אמריקה כבשה את המדינה מידי הטאליבן לפני 20 שנים, והטמיעה בה תרבות מערבית באמצעות טלוויזיה ואינטרנט, מה שגרם לרבים (בעיקר בקאבול ובערים הגדולות) להתפתח, לחלום על חיים מערביים, שאותם הם מכירים בעיקר מהסרטים והטלוויזיה.

"הטאליבן נהג לשרוף טלוויזיות ולמוטט רשתות אינטרנט, אבל לא הצליח לעצור את הסחף. עכשיו כשהטאליבן כבש את אפגניסטן, רבים מהאזרחים מבועתים שכל מנעמי המערב הולכים להיעלם, והטאליבן רוצה גם לקנות את ליבם. לכן הם השתכנעו לערוך רפורמה דתית, ולא להיות קיצונים כמו בסבב א' של השלטון שלהם לפני עשרים שנים".

"אבל אני לא בטוח שהם באמת יישארו עם הרפורמה שלהם ולא יחזרו לדרכם אחרי שהשלטון יהיה בידם", אומר בן שלום. "אם הם כן יישארו ברפורמה, הם צפויים לאופוזיציה מצד ארגוני טרור קיצוניים יותר כמו דאע''ש, שכבר עכשיו לא אוהב אותם במיוחד".

המייל של שמואל בן שלום להרצאות a0527115377@gmail.com

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר