סיכום שנה ב'כיכר'

מלחמות, שיטפונות וקורונה; זו היתה שנת תשפ"א - בעולם

גם השנה העולם כולו התמודד עם הקורונה; אך לצד זאת, נרשמו מלחמות חילופי ממשל מסעירים ויש גם חודש אחד, שהיה יחסית די רגוע • ציקי ברנדוין עם סיכומה של השנה - בעולם (התשפ"א שהיתה)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק, מארק ישראל סלם - לע"מ, Команда Навального, דוד ליינמן - הבית הלבן, מצלמת אבטחה)

תשרי

אחד מהאירועים הראשוניים השנה, היא המלחמה בין ארמניה, הנוצרית, לאזרבייג'אן הדתית מוסלמית. על חבל ארץ שבין המדינות, זאת אחרי מתיחות רבה באיזור. חבל הארץ, שנקרא נגורנו קרבאך. בקרבות נהרגו קרוב ל-7,000 בני אדם משני הצדדים.

(ויקימדיה)

לצד ארמניה ניצבו גם אנשי נגורנו קרבאך, רפובליקה שהכריזה על התנתקות מהשליטה המוסלמית של אזברייג'אן. בנוסף, עמדה גם תמיכה מסוימת של הממשלה הרוסית.

מנגד, אזרבייג'אן המוסלמית זכתה לתמיכה מטורקיה של ארדואן שאף קרא לאזרחי ארמניה לפתוח במרד כנגד השלטון. בנוסף, זכו למיכה איראנית שקטה, וגם ישראל מכרה כלי נשק - דבר שעורר ביקורת בישראל.

בסופו של דבר, באמצעות תיווך רוסי הקרבות העקובים מדם הסתיימו, והכרזה הפסקת אש, תוך חיזוק משמעותי למיצובה של רוסיה כגורם משפיע באיזור.

חשוון

הפוליטיקה בארץ בפרט ובעולם בכלל רשמה שינויים רבים, ובראשם חילופי הממשל בארה"ב, וכניסת ג'ו ביידן לתפקיד נשיא ארה"ב לאחר ניצחונו מול הנשיא לשעבר דונלנד טראמפ.

הצהרת הנשיא טראמפ - בפעם האחרונה, ארכיון (הבית הלבן)

גישתו של הנשיא ביידן הפכה לשונה בתכלית מהגישה של קודמו בתפקיד, ומבחינה עולמית, הוצב ביידן בתור ה'מבוגר האחראי'. אלא שבמהלך השנה התדמית הזו נסדקה, בין היתר בשל המתיחות שגברה בתקופתו מול רוסיה, ובמיוחד היציאה מאפגניסטן.

חילופי הממשל גרמו להרמת גבה ברחבי העולם, בין היתר בשל החלטת הנשיא היוצא טראמפ שלא לקיים טקס חילופי ממשל מסודר.

כסלו

אחרי שנה בה העולם היה בתוך סחרחרת הקורונה - אושר לראשונה חיסון כנגד הנגיף, של חברת פייזר. בריטניה הייתה הראשונה לחסן, מבלי להמתין לאישור ממנהל התרופות והמזון, ה-FDA.

ראש הממשלה לשעבר נתניהו עם משלוח החיסונים הראשון (מארק ישראל סלם, לע"מ)

כעבור זמן אושר החיסון, ומנות חיסונים ראשונות הגיעו לישראל, מה שהביא לבלימה משמעותית בתחלואה בזכות התחסנות האזרחים.

בהתחלה, כזכור, ברוב מדינות העולם החיסונים הוגבלו לקשישים וצוותים רפואיים בלבד, וככל שיוצרו יותר מנות חיסון - כך ירדו הגילאים בהם ניתן להתחסן.

טבת

אירוע נוסף שככל הנראה ייחרט בהיסטוריה העולמית הוא ההסתערות ההמונית על גבעת הקפיטול - יהיו שיגדירו אותה "הפגנה שיצאה משליטה" על תוצאות הבחירות.

ארצות הברית, הדמוקרטיה החזקה ביותר בעולם הייתה נתונה לפתע מול פורעים שפוגעים והורסים בתוך אחד מסמלי הדמוקרטיה של ארה"ב - הקפיטול.

ההתפרעויות בקפיטול (shutterstock)

ה-FBI פעל רבות להבאתם של הפורעים לדין - ואכן רבים מהם נעצרו ועמדו למשפט על ההרס שזרעו. חלק מהפורעים נופפו בסמלים שונים, בינהם סמלים שהיו בשימוש המפלגה הנאצית בגרמניה. תוך כדי הפרעות, חברי קונגרס רבים הסתתרו מחשש לשלומם, ודלתות הקפיטול ננעלו.

שבט

אחד מהאירועים ההיסטוריים השנה היא פרישתה הסופית של הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי, אחרי למעלה מ-4 שנים של משבר פוליטי סביב הנושא, ואחרי 48 שנות חברות באיחוד האירופי.

שלושה ראשי ממשלה כיהנו בזמן המשבר, כששנים מהם התפטרו על רקע זה - דיוויד קמרון, שבתקופתו אושר ה'ברקזיט' במשאל עם, תרזה מיי, שנכשלה בהעברת מתווה יציאה מהאיחוד בבית התחתון, ובוריס ג'ונסון, שנחל ניצחון מסחרר בבחירות, והצליח להגיע להישג היסטורי למפלגתו.

(shutterstock)

הכח העצום לו זכה ג'ונסון לא היה למפלגתו, המפלגה השמרנית, מאז ימי רה"מ לשעבר מרגרט תאצ'ר. את הכח הזה ידע ג'ונסון למנף לטובת הברקזיט, והשנה סוף-סוף נכנסה לתוקף ההיפרדות בין בריטניה לאיחוד.

• •

אירוע בלתי נשכח נוסף הוא מעצרו של איש האופוזיציה אלכסיי נבלני, אחרי שהחליט לחזור לרוסיה לאחר ששרד ניסיון הרעלה המיוחד לאויבו המושבע - ולדימיר פוטין.

משפטו של נבלני התנהל בצילה של ביקורת עולמית חריפה כנגד הנשיא פוטין, במיוחד מצידן של ארה"ב וגרמניה, המדינה בה הורעל.

נבלני מופיע בבית המשפט כשהוא כחוש לחלוטין (Команда Навального)

נבלני הלין רבות על תנאי המעצר בהם הוא מוחזק, ואף תיאר את תנאי המאסר כתנאים הדומים לתנאים במחנה ריכוז.

אדר

למרות השנה העמוסה ברחבי העולם, חודש אדר עבר במתכונת 'נהפוך הוא', ולא נרשמו אירועים מיוחדים שייחרטו בזיכרון העולמי.

אבל בכל זאת, הצליחה נאס"א להנחית גשושית בשם 'התמדה', ולשלוח באמצעותה לכדור הקלטה ייחודית מתוך כוכב הלכת.

ההקלטה היישר ממאדים (נאס"א)

ניסן

אחרי פרסום דו"ח של מנהלת המודיעין בארה"ב, לפיו רוסיה ופוטין התערבו בבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב, בה ניסו לגרום לבחירתו של טראמפ - זעם נשיא ארה"ב הטרי ג'ו ביידן על מנהיג רוסיה, מה שהביא להתדרדרות משמעותית ביחסים בין המעצמות. ביידן הזועם אמר כי "פוטין חושב שהוא רוצח, יהיה לזה מחיר".

ביידן ופוטין (צילום: דוד ליינמן, הבית הלבן)

פוטין, שלא אהב בלשון המעטה את המתקפה דרש התנצלות, והמתיחות בין המדינות והמנהיגים הלכה וגברה. במהלך שיחת טלפון בין השניים הבהיר ביידן כי "אם רוסיה תמשיך להתערב בדמוקרטיה שלנו – אנחנו מוכנים להגיב".

ההתדרדרות ביחסים נבלמה בתקופה האחרונה, אחרי מפגש בין השניים במהלך ועידת המעצמות ה-'G7', אחריה אמר ביידן כי הוא רואה "סיכוי אמיתי לשיפור משמעותי בין שתי המדינות". יהיה מעניין לעקוב בשנה הקרובה ביחסים בין השניים.

אייר

בדיוק שנה אחרי הרצח הכי חרוט באותה שנה, הואשם דרק שובין, שוטר אמריקאי בעל עבר אלים, שחנק למוות את ג'ורג' פלויד, אחרי שלחץ עם ברכו על צווארו של פלויד. הרצח שזעזע את ארה"ב, הביא להפגנות ענק של "חיי שחורים שווים".

שובין הואשם ברצח מדרגה שנייה שלא בכוונה, ברצח בדרגה שלישית ובהריגה. המושבעים הגיעו להחלטה לאחר יומיים של דיונים ביניהם.

תיעוד חניקתו של פלויד (טוויטר)

מיד בתום הקראת פסק הדין, הוצא צ'ובין מהאולם כשהוא אזוק. מחוץ לכתלי בית המשפט עמדו מאות אנשים שעם היוודע הכרעת השופטים החלו להריע ולקרוא בשמו של פלויד, חגיגות פרצו גם בכיכר בה מצא פלויד את מותו שנקראה על ידי ההמונים מאז "כיכר פלויד" ובמקומות נוספים בארה"ב שם עקבו בעניין רב אחר המשפט.

סיון

אחד הדיקטטורים שנתנו את התירוץ הכי מגוחך למעצר מתנגד משטר הוא אלכסיי לוקשנקו, נשיא בלארוס, שמאז בחירתו המחודשת לפני קצת יותר משנה - האיחוד האירופי ומדינות רבות מסרבות להכיר בשלטונו של מי שזכה לכינוי "הדיקטטור האחרון של אירופה".

העיתונאי שמצבו הוגדר קשה לאחר מעצרו (פרטי)

הסירוב להכיר בשלטונו, והביקורת הפנימית על שלטונו, הובילו את לוקשנקו להפוך לדיקטטור קשוח יותר. מטוס שטס בשמי בלארוס קיבל הוראה לנחות, זאת בכדי לעצור עיתונאי שביקר את משטרו של לקושנקו. לאחר נחיתת המטוס, עצרה משטרת בלארוס את העיתונאי.

מנגד טען לוקשנקו, כי על מטוס חברת 'רינאייר', היה איום למטען חבלה של ארגון הטרור חמאס - שהכחיש מנגד כי הניח מטען.

תמוז

אחד מהאסונות הזכורים, הוא האסון שארע בבניין בשכונה יהודית במיאמי, בו נהרגו קרוב ל-100 בני אדם, בהם הרבה מאוד יהודים.

בשעה 1:25 לפנות בוקר, הורגשה רעידה בבניין הענק, והבניין החל לקרוס במהירות. נכון לרגעים אלה, עדיין לא ברורה הסיבה לקריסת הבניין.

רגעי קריסת הבניין (מצלמת אבטחה)

לפני כשלוש שנים, הוציא מהנדס אזהרה בנוגע לבטיחות הבניין, ותוכנן להתקיים שיפוץ בבניין, שמשום מה לא יצא אל הפועל עד לקריסת הבניין.

אחרי הקריסה הגיעו למקום כוחות סיוע ממדינות שונות בעולם, בהן משלחת ישראלית שסייעה לכוחות החילוץ.

• • •

אחת המדינות בה התקיימו בחירות בשנה זו היא איראן, ומערכת הבחירות הזו הייתה נחשבת למערכת "מכורה מראש" במיוחד - אפילו בשביל סטנדרטים איראניים.

אחרי שבבחירות הקודמות ברפובליקה האיסלאמית, בה נתן האיתוללה חמיאני למתמודדים רבים להתמודד, מה שהביא להפסד מקורבו הקיצוני איברהים ראיסי - הפעם חמינאי לא לקח סיכונים, ופסל כל מתמודד שעשוי להביס את ראיסי.

ראיסי מגיש כתב כתב האמנה לאיתוללה

ניצחונו המובטח של ראיסי אכן התממש, מה שמביא את איראן, מדינה קיצונית ממילא למערב - לקיצונית אף יותר. ראיסי המוכנה 'הקצב' בשל מעשיו המזוויעים בימי ההפיכה באיראן, אף מסומן בתור יורשו של המנהיג העליון חמינאי, התפקיד הבכיר ביותר בתוך הרפובליקה האיסלאמית.

אב

רבות דובר בשנה האחרונה על 'משבר האקלים', ואחד הדוגמאות שנתנו שוחרי כדור הארץ, הם השיטפונות הרבים ש"הטביעו" את אירופה.

בשיטפונות נהרגו מאות בני אדם, ואלפי תושבים פונו מבתיהם בעקבות ההצפות. גרמניה ספגה את המכה הקשה ביותר, כשמחוז נורדריין-וסטפאליה הוצף לחלוטין ומתוך מאות הקורבנות - רבים מהם הגיעו ממחוז זה.

אלול

לקראת סוף השנה, אירוע היסטורי נרשם באפגניסטן; 20 שנים אחרי נפילת שלטון הטאליבן בידי כוחות צבא ארה"ב - הארגון הקיצוני חזר לשלוט במדינה ביד רמה - מה שהביא למנוסה של מבקשי מקלט ואזרחים ממדינות מערביות שנתקעו במדינה.

תיעודים חביבים של אותם אנשים קיצוניים ומסוכנים הופצו מתוך מטרה להציג את אנשי הארגון בתוך אנשים שיודעים להינות ולא מזיקים לאיש.

(טוויטר)

אלא שהמנוסה, והתיעודים קורעי הלב בהם בני אדם קשרו את עצמם למטוסים בכדי לנסות לברוח מהשלטון החדש - אולי מספק עדות לסכנה העומדת מעבר לפינה לתושבי אפגניסטן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר