איך ישפיע על ישראל?

מזכיר המדינה: "אנו קרובים לוותר על חזרה להסכם הגרעין"

אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה האמריקני אמר כי ארה"ב קרובה לויתור על החזרה להסכם הגרעין עם איראן, והזהיר כי "הזמן של איראן לחזור להסכם הגרעין הולך ואוזל" • איך זה ישפיע על ישראל? (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
מזכיר המדינה האמריקני (צילום: Marc Israel Sellem/POOL/flash90)

אחרי תקופה ארוכה שממשל ביידן מנסה לחתור לחזור להסכם הגרעין ממנו פרש הנשיא הקודם דונלד טראמפ, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר כי ארה"ב קורבה להרים ידיים מהאפשרות לחזור להסכם ו"הזמן של איראן לחזור להסכם הולך ואוזל".

דבריו של בלינקן באים אחרי דו"ח מטעם הסוכנות הבין לאומית לאנרגיה אטומית לפיו הניטור והמעקב כנגד איראן "התערער קשות", זאת אחרי שטהרן צמצמה באופן משמעותי כניסת פקחי או"ם אל מתקני הגרעין. בסוכנות מעריכים כי העשרה האורניום גדלה באופן משמעותי בתקופה האחרונה.

"אני לא מתכוון לנקוב בתאריך" אמר בלינקן, והוסיף כי הוא חושש "אבל אני חושב שאנחנו מתקרבים לנקודה בה ההסכם לא יהיה עם היתרונות שהיו לו בעבר".

הדברים של בלינקן באים אחרי סבב פגישות וההיערכויות בהם ארה"ב הסירה כמעט כל סנקציה שהופעלה על טהרן, תוך מטרה לעודד את הרפובליקה לחזור להסכם הגרעין, אך באיראן לא הגיבו ברצון רב לחזור להסכם הגרעין מה שמביא את הממשל ליאוש מסוים.

גם לבחירות שהיו באיראן לפני כחודש וחצי יש משמעות, כשנבחר לתפקיד אדם שמרן וקיצוני אפילו באופן יחסי למשטר האיתוללות. איבריהים ראיסי, מי שנבחר לתפקיד, הציב קו נוקשה הרבה יחותר כנגד ארה"ב והמערב ותקף את רעיון החזרה להסכם הגרעין בתנאים הנוכחיים לא פעם.

כזכור, לפני פגישת ראש הממשלה נפתלי בנט יחד עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר בנט כי הוא לא מתכוון להצהיר באופן פומבי כנגד ההסכם, אבל הוא מתנגד לו. עוד אמר בנט כי הוא הציג לביידן תכנית חלופית להסכם הגרעין.

"הנושא העיקרי שלנו היום הוא המרוץ של איראן לנשק גרעיני", אמר בנט. "דיברנו על זה בחדר ושמחתי לשמוע את מילותיך הברורות שלאיראן לעולם לא תהיה היכולת להגיע לנשק גרעיני".

פגישת ביידן-בנט: העקיצה, הדבר תורה והתגובה האיראנית (צילום וידאו: איתי בית-און, לע"מ סאונד: בן פרץ, לע"מ)

בנט הוסיף, כשפונה לביידן: "אמרת שתנסו למצוא דרכים דיפלומטיות לבעיה זו, ושיש דרכים אחרות אם זה לא מסתדר. ימים אלו רק מדגישים איך יראה העולם אם משטר איסלאמי קיצוני ישים ידיו על נשק גרעיני. שידוך זה יהווה סיוט לעולם כולו.

"איראן היא היצואנית מספר אחת בעולם של טרור, חוסר יציבות והפרת זכויות אדם. בזמן שאנחנו יושבים כאן, איראנים מסובבים את הצנטריפוגות בנתנז ובפורדו. אנחנו חייבים לעצור אותם ושנינו מסכימים על כך. לשם כך פיתחנו אסטרטגיה, שנדבר עליה, עם שתי מטרות: הראשונה היא לעצור את התוקפנות האזורית של איראן ולהתחיל ״לגלגל אותה חזרה לתוך הקופסה״. והשנייה, לוודא לצמיתות שלאיראן לעולם לא תהיה היכולת לייצר נשק גרעיני".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר