4 ימים לבחירות

סקירה מקיפה: מי יחליף את אנגלה מרקל

אחרי 16 שנות כהונה, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל תסיים את תפקידה אחרי הבחירות שיערכו ברפובליקה ביום ראשון הקרוב. 'כיכר' בסקירה מקיפה אחר המועמדים השונים (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
מרקל (צילום: Shutterstock)

16 שנות שלטון ארוכות של אנגלה מרקל כקנצלרית והנהגת מפלגתה ה-CDU יגיעו לסיומן מייד לאחר הבחירות שיערכו ביום ראשון הקרוב. יצאנו לבדוק מי המועמדים ומהן הקואליציות המסתמנות.

בכדי להגיע אל כס הקנצלר בגרמניה, צריך להיבחר בשיטת בחירה הדומה במקצת לשיטת הבחירות בישראל, בה אין בחירה ישירה אלא 709 נציגי ה'בונדסטאג', הבית התחתון ברפובליקה בוחרים בזהות הקנצלר הבא.

המועמדים

ארמין לאשט

מועמד מפלגת 'CDU' ומחליפה של מרקל בהובלת המפלגה. לאשט, המסנה למצב את עצמו כמחליפה של מרקל לא רק בראשות המפלגה, דרדר את סיכוייו לזכות בבחירות, בין היתר בשל תמונה שלו מאחורי נשיא גרמניה, במהלך אסונות השטפונות במדינה - כשהוא מחייך מאוזן לאוזן.

למרות שעיקר הבחירות סובבות סביב עניין משבר האקלים, מעניין לראות את ההגנה של לאשט על ישראל לאורך השנים, בהן למשל מחה על העברת כספים לבתי ספר פלסטיניים אנטישמיים.

בנוסף, לאשט ביטל את השתתפותו באירועים שהתברר כי יופיעו בהם תומכי תנועות החרם ה-BDS.

אולף שולץ

נכון להיום, על פי הסקרים שולץ מוביל בסיכוייו להפוך לקנצלר גרמניה הבא והוא מועמד ה-SPD.

בגרמניה מרבים להגחיך את הכריזמה של שולץ ובדיחות שונות על העובדה ששולץ הוא 'בלתי כריזמטי בעליל' וכי 'בעבוע של מים רותחים יותר כריזמטיים ממנו'.

כחלק מההרכב הקואליציוני בקואליציה שמנהיגה הקנצלרית מרקל, שולץ עדיין מכהן שתפקיד סגן הקנצלרית - והוא מצהיר כי לא יישב בקואליציה אחת שוב עם מפלגתה של מרקל ויושב ראשה החדש - ארמין לאשט.

קואליציות אפשריות

פרשנים רבים בגרמניה מנסים להרכיב את הקואליציה הבאה, שתהיה הראשונה אחרי עידן מרקל. אם נלך על פי הצהרותיהם של המועמדים המובילים - לאשט ושולץ, הם לא ישבו שוב יחד באותה הקואליציה, זאת בשל חריקות בתפקוד הקואליציה האחרונה שנוהלה בידי שתי המפלגות.

בנוסף, ככל הנראה, לראשונה בגרמניה המודרנית תורכב קואליציה שתכיל יותר משתי מפלגות. זאת אחרי שאלו הבחירות הראשונות בתולדות גרמניה בהם קנצלר מכהן מודיע שלא יתמודד בבחירות.

קואליציה בראשות ארמין לאשט

במקרה שלאשט ירכיב את הממשלה הבאה, יעמדו לפתחו מספר אפשרויות. הראשונה - קואליציה עם מפלגת המרכז-ימין 'FPD' - המפלגה הדמוקרטית החופשית והמפלגה הירוקה.

אפשרות נוספת שעומד לרשות לאשט היא הקמת קואליציה רק עם אחת מתוך שתי המפלגות הללו, תרחיש שנראה פחות ופחות סביר, בשל הירידה בסקרים.

אפשרות הכי פחות סבירה אך אפשרית אלקטורלית - היא הבנה של שתי המפלגות הגדולות והליכה לקואליציה משותפת, למרות כל החריקות שהיו בעבר.

קואליציה בראשות אולף שולץ

במקרה אחר, בו הפרשנים והסקרים אכן צודקים, ושולץ, הנחשב לאיש מרכז-שמאל ייבחר להנהיג את הקואליציה הבאה, יעמדו לרשותו מספר אפשרויות.

האפשרות הראשונה היא הקמת קואליציה יחד עם מפלגת השמאל והמפלגה הירוקה - שככל הנראה תקבל טלפונים משני המועמדים, בשל הסיבה שהיא מפלגה שאינה מוחרמת על ידי מפלגות שמאל או ימין. בנוסף, יוכל לצרף שולץ במידת הצורך את מפלגת השמאל של גרמניה.

לא נראה כי לאף אחד מהמועמדים תהיה עבודה קלה בהקמת הקואליציה הבאה - כך או כך, אנחנו נמשיך לעקוב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר