היסטוריה ואקטואליה

עם איזה מלבושים אליהו הנביא מתגלה?

האריז"ל כתב שצריך ללבוש בגד לבן בשבת; מדוע החליפו לבגדים שחורים? וגם, גאב"ד אונגוואר מצטט מהגמרא ותלמידי הבעש"ט שאליהו הנביא מתגלה עם מלבושים אחרים (חדשות)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
מאה שערים, בערב שבת (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

פרק ה': אנו ממשיכים עם תשובתו של גאב"ד אונגוואר לגבי בגדי הזברה בירושלים עליהם הובאו מסורת מצדיקי ירושלים שהעידו שהם ראו את האבות הקדושים מתהלכים כך ברחובות ירושלים.

גאב"ד אונגוואר קובע שאין לפקפק במסורת שהרבי הרמ"ד מלעלוב ראה את האבות הקדושים עין בעיין לבושים בבגדי זברה, ברם אסור לקבוע הלכות על סמך חלומות, ולכך מעלה הגאב"ד מספר אפשרויות לבגדיהם של האבות הקדושים ממדרשי חז"ל, שלא היו זברה.

האריז"ל כתב שצריך ללבוש בגד לבן בשבת וכמו שרבי אליעזר שלמה שיק זצ"ל הנהיג בק"ק יבניאל תובב"א. וכבר היערות דבש לרבי יונתן איבשיץ זי"ע התמרמר שהיהודים בתקופתו החליפו לבגדים שחורים. ברם מבאר גאב"ד אונגוואר שהתחילו לשנות מבגדי הלבן לשחור, כדי להתרחק מהגויים שמשום מה לבשו בגדי לבן כפי שפסק האר"י לתלמידיו.

גאב"ד אונגוואר מצטט מהגמרא ותלמידי הבעש"ט שאליהו הנביא מתגלה עם מלבושים אחרים, ומצטט כמה אפשרויות לכך: של גוים, של עני זקן תלמיד חכם, או שר גוי.

סיפור מבהיל מצטט גאב"ד אונגוואר בתשובתו על תלמידי מהר"ם מלובלין שבקשו מרבם שיתגלה אליו אליהו הנביא, ועבר אצלם פריץ על סוס, ואמר לו בלשון עכו"ם: "אטא חארשע זשידזעק" (זה יהודי טוב) שלוש פעמים, והתלמידים כעסו, ולבסוף הסביר להם הרה"ק מרימינוב שהוא היה אליהו הנביא, ונחה דעתם.

עוד מעשה היה שאליהו הנביא התגלה בדמות איכר נכרי, למו"ר זקני זצוק"ל, וכך הובא בספר של סבי 'בסתר המדרגה' למו"ר זקני הרה"ח יוסף אהרון ברנט על זקנו הרה"צ מרדכי דב בערנאט שחפר באר במטרה לנטוע כרמים בקרקע במרחק 12 קילומטר מהעייירה מרגרטין בצ'כיה.

לפני החפירות זקני ערך סיורים במקום וחיפש אחר מקום טוב לחפור שם יתגלה לו מים. במהלך הסיורים פגש סבי את שכנו הנכרי, שהמליץ לו לחפור במקום מסוים. לאחר שחפר במקום, התגלה בהם שכבת שומן, והוחלט לאחר התייעצות מומחים לבנות מהנביעה בית מרחץ עליו טענו מומחים שמימיו היו בריאים אף יותר מבית המרחץ המפורסם בעיר 'פישטאן'.

לימים פגש זקני את אותו שכן נכרי שיעץ לו לחפור את הבאר באותו המקום, והודה לו שבזכות עצתו הוא זכה והתעשר עושר רב, והקים בית מרחץ וכו'. אותו שכן טען לזקני הנדהם שכבר מספר חודשים הוא לא יצא מביתו, כיון שהיה חולה, ואין לו מושג על מה הוא מדבר. מו"ר זקני הרה"צ מרדכי דב בערנאט הודה לקב"ה על הנס שעשה לו שליחו, והאמין שהיה זה אליהו הנביא בדמות אותו שכן נכרי, וזכה זקני והתגלה לו אליהו הנביא בדמות שכן נכרי סמוך לעיירה מרגרטין בצ'כיה.

"הוא האמין שהיה זה אליהו הנביא בדמות אותו שכן". המעשה מספרו של מו"ר זקני, על התגלות אליהו הנביא לזקנו בלבוש שכן נכרי (מתוך ספר 'בסתר המדרגה', אוצר החכמה)
  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר