"מה שהיה במירון - היסטוריה"

הלחצים והשבר של האדמו"ר: העדות של נציג 'תולדות אהרן'

הרב אהרן צבי הלר, האחראי על מתחם תולדות אהרן במירון, חשף טפח מההתנהלות מאחורי הקלעים בהר, תיאר את מה שעובר האדמו"ר לאחרונה, והצהיר: "אם יוחלט שלא תהיה הדלקה, נציית" (בארץ)

ברקע: האסון במירון. במרכז: הרב הלר (צילום: שירה הרשקופ.)

מול אנשי הוועדה הממלכתית שחוקרת את האסון במירון, מעיד היום (שלישי) הרב אהרן צבי הלר, נציג חסידות תולדות אהרן, שביציאה ממתחם ההדלקה שלה בהר מירון, אחרי הדלקת האדמו"ר אירע האסון הכבד, שגבה את חייהם של 45 קורבנות.

במהלך עדותו, בה נחשפו חלק מאחורי הקלעים במעמד ההדלקה המיתולוגי, אמר הרב הלר: "אנחנו לא עושים כלום בלי המשטרה. לו המשטרה הייתה אוסרת עלינו לקיים את ההדלקה, מבטיח לכם שלא הייתה הדלקה".

עוד אמר, בתשובה לשאלת השופטת נאור אם ישנו הבדל בין הדלקה במירון להדלקה בירושלים, כי לדברי האדמו"ר אכן אין חובה לנסוע למירון.

הרב הלר הוסיף ואמר לשופטים: "מה שתחליטו קדוש". לדבריו, "אם יוחלט שלא תהיה הדלקה - ננהג כך במאה אחוז, נציית לכל ההוראות".

נציג תולדות אהרן אף תיאר מה שעובר על האדמו"ר בחודשים האחרונים מאז האסון: "מאז האדמו"ר הוא לא אותו אדמו"ר". הוא הוסיף: "אנחנו חוג קיצוני, אבל בשיתוף פעולה עבדנו כל השנים יחד עם המשטרה בקשר הדוק ואתם יכולים לבדוק את זה. דאגנו לבטיחות הציבור שהציבור יגיע בשלום ויחזור בשלום".

הוא הוסיף: "אנחנו נותנים דוגמה לכל החסידויות, שצריכים לציית לכל ההוראות של המשטרה והמהנדסים, ואסור לקצר בקוצו של יד, וראו עליי וכן עשו".

הנציג סיפר לשופטת כי "כמעט כל יום אני מקבל טלפונים מחסידויות ששואלים מה התוכניות שלנו. אני אומר לכולם שמה שהיה כבר לא יהיה. היה היסטוריה. מה שיהיה בעזרת השם תחליטו בוועדה שבטח תיקח מהנדסים וכדומה. נגמרו כל הלחצים, ומה שיגידו זה מה שנעשה. אין פה חכמות, ונשמרתם מאד לנפשותיכם עלה מחיר כאוב מאד.

בכניסה לחדר הוועדה, לפני העדות (צילום: פלאש90)

"אמרתי היום לחסידות גדולה, לא נעים לי לעמוד פה על הדוכן, אך אני אומר בקול רעש גדול, חייבים לציית להנחיות המשטרה וכוחות הביטחון. כן הדלקה, לא הדלקה, כמות האנשים - חייבים לשמוע בקול מה שאומרים ולא לזלזל בקוצו של יוד של קוצו של יוד".

בהמשך פירט על הלחצים הגדולים שקדמו לאירוע: "אני יכול לומר לכם יותר. באמצע האירוע, עוד לפני שהחל האירוע היו לחצים מאד גדולים. טענו שבגללנו לא נותנים עוד הדלקות, כאילו שאנחנו רוצים הכל בשבילנו. היו עליי לחצים גדולים. אמרתי להם שילכו למשטרה. השטח שלי היה אמור להיות בשעה 2.30 ריק וזהו.

"אמרתי לכולם: תקדימו קצת ואנחנו נכנס. קרלין הדליקו בכל שנה לפנינו. יש הסכם שבשנה כמו זו אנחנו קודם. אמרתי להם מה אתם רוצים מהחיים שלי? מי שמחליט זה המשטרה.

"ברגע האחרון שאל אותי מישהו, אם יגידו לך תלך להדליק, תעלה? אמרתי להם שאם המשטרה תגיד שילך להדליק הוא יעלה למרות שהוא באמצע החלקאקה והקוויטלאך. והאדמו"ר אמר שמה שיגידו אני רוחץ ידיים ועולה למעלה כולל ב-10:30. הציבור שלנו מאד ממשומע. בעת שקרה האסון אני והבן שלי לקחנו את המקרופון ופיזרנו את הציבור, וכולם שמעו בקולנו בשיא שיא שיא הרצינות".

הוא סיפר אף רגע אישי ממה שאירע לפני עשור. "לפני 10 שנים עליתי לבמה, ופתאום אני רואה שהבמה מתחילה להתגלש בכמה ס"מ. לקחתי את המיקרופון, זה היה בלילה של קרלין. לא סמכתי על... רציתי להישאר ולראות מה מו מי עצרתי את הכל, הורדתי את כולם, ותוך דקות ספורות?... היו מתחת לבמה מלא נשים שיכלו לצפות.

בכניסה לחדר הוועדה, לפני העדות (צילום: פלאש90)

"הציבור מאד מאד ממושמע, ואמירה באידיש כמוה כ-100 מילים בעברית. לכל ציבור יש את השפה שלו".

שופט: נניח שלא תתאפשר הדלקה על ההר, אך תתאפשר הדלקה במרחק מסוים, במקום שרואים את הציבור, זה מעניין כזה דבר? תהיה התעוררות?

הרב הלר: "קודם כל מה שתחליטו יהיה, ושנית, תהיה התעוררות. בעזרת השם נעשה שתהיה התעוררות, ומצדנו אתם יכולים להיות רגועים ושקטים שנציית לכל מילה וחצי מילה כמו עד עכשיו על הכיוון הזה. כמובן שישבו ביחד ותשועה ברוב יועץ, אבל צריך פה מהנדסים ואדריכלים, ואני לא איש מקצוע לזה. אני איש מקצוע של מה שצריך לעשות ולעשות".

אתה אומר שההתעוררות היא תלוית רוח ולא תלוית מקום?

"ברור שהמקום אומר משהו, אבל הטרגדיה הנוראה שקרתה לצערנו, זה עדיפות מספר אחת".

יו"ר הוועדה היא נשיאת העליון לשעבר, השופטת בדימוס, מרים נאור, ולצידה חברים בוועדה הרב מרדכי קרליץ ואלוף במיל' שלמה ינאי.

עד כה העידו בפני הוועדה מפקד המחוז הצפוני של המשטרה, ניצב שמעון לביא; יו"ר ועדת החמישה, הרב שמואל רבינוביץ; ניצב בדימוס אלון אסור, שהיה מפקד המחוז הצפוני במשטרה; אלי פריינד, מנכ"ל אתר הרשב"י; חבר וועדת החמישה, ר' אברהם פרויליך; וביום שני השבוע ר' יוסף שווינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים.

עוד העידו: חובש 'איחוד הצלה' נחמן שמואל כהן, שהיה החובש הראשון בזירה, וכן עדי ראיה לאסון ושוטר שהציל ילדים. עוד העידו: פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות ובזמן האסון פרויקטור הקורונה. וכן סגן קצין אגף התנועה במשטרה רפ”ק מיכאל טובול, ומנהל מחוז צפון ענף הרישוי ואבטחה במשטרה רפ"ק שמואל פיאמנטה.

ביום חמישי האחרון העיד עאמר חליליה, מי שהיה המהנדס לפני האסון על הנורא על ההר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר