הציפורניים שלופות

100 ימים חלפו: ממשלת בנט-לפיד תחזיק מעמד? • סקירה

בנט וגנץ כועסים, סער עסוק בנתניהו, מרצ באבו מאזן, ולפיד מנסה להרגיע - ללא הועיל: הקואליציה המורכבת בתולדות ישראל סוגרת שבוע ראשון של כנס חדש • כתבנו הפוליטי בסקירה מקיפה (ארץ)

רפאל כהן | כיכר השבת |
ארבעה אנשים, ארבעה רצונות שונים. ממשלת ישראל ה-36 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

שולחן הממשלה ה-36 היה נראה די נינוח ביום שני, יום פתיחת מושב החורף של הכנסת, אבל מאחורי הקלעים, או מתחת לשולחן אם ניצמד לדימוי, היחסים בוערים ונורות האזהרה מתחילות להבהב.

ראש הממשלה נפתלי בנט כבר לא מתקוטט עם שותפיו בנושאי ימין-שמאל, אפילו לא למראית עין, אבל מול מי שנראה בעיניו כמוקש הגדול ביותר לשלמות הממשלה, מול שר הביטחון בני גנץ, הוא מקפיד לשדר שהוא בעל הבית. אירועי השבוע האחרון במליאה, עם פרסום מבצע המוסד באשר למקום הימצאו של רון ארד ללא ידיעת גנץ, היו רק עוד דוגמה לכיפופי הידיים בין האישים.

אבל האמת שזה רק קצה הקרחון הלא פתור בממשלת הכלאים הזו: כבר בהקמתה היה ברור לשותפים שהתעסקות בנושאים השנויים במחלוקת, (נקודה מעניינת: אלו הדברים עליהם אזרח ישראלי הולך לקלפיות, למרות שלפעמים הם מהותיים הרבה פחות עבור חייו), תערער את יציבותה, אבל פחות מארבעה חודשים להשבעתה - והצדדים לא יכולים לשלוט ביצריהם.

בנט, חסר כוח פוליטי בהווה וע"פ הסקרים גם בעתיד, לא יכול לשלוט במי משריו. הנה רשימה על קצה המזלג: אביגדור ליברמן הטיל וטו על הגבלות מחמירות מטעמים תקציביים; יפעת שאשא ביטון הקשתה רבות על היערכות לפתיחת שנת הלימודים וחיסוני הנערים; איילת שקד רוקמת הסכמים עם שמחה רוטמן מהציונות הדתית; ניצן הורוביץ נוסע לרמאללה בלי אישור ראש הממשלה. כל זה בלי לדבר על מאבקי הטוויטר הרבים בין חברי כנסת בקואליציה: מוסי רז, אביר קארה, נעמה לזימי, יאיר גולן ועוד.

רה"מ בנט. לא מצליח להוביל (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

עדיין, חשוב להדגיש, אף אחד מהשותפים הקואליציוניים לא באמת מהרהר על פירוקה כבר עכשיו, קודם העברת תקציב המדינה. מעבר לעובדה שמולם יושב האיום הגדול ביותר שלהם, ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, מבחינת כל אחד מהם העברת תקציב זה הישג שיכול להיות מתורגם להצלחה אלקטורלית.

עם זאת, ניגודי האינטרסים הבוטים בתוכה עלולים לפרקה לאחר אישור התקציב: שר המשפטים עסוק בהצבת משוכות רבות ליו"ר הליכוד, שר הביטחון כל הזמן מציץ אל הלשכה הסמוכה ללשכתו בכנסת - לשכת ראש הממשלה - עם הפיתוייים הרבים שמציע גוש הימין באופוזיציה, שר הבריאות מנסה להדק את הקשרים עם הרשות הפלסטינית, שר האוצר מתעקש להרחיק את החרדים ויו"ר רע"מ דואג לציבור בוחריו. לא פלא שלא מקשיבים לשר החוץ שמבקש "להרגיע את הרוחות". ככה, בלי קו מסודר מהאקווריום במשרד ראש הממשלה, זה לא יוכל להתנהל בדרך תקינה.

במוצ"ש: פינת סיכום השבוע הפוליטי, "משחקי כסאות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר