פרשת נח

האם מבול נוסף בדרך ועל "מכחישי המבול"

שקיימנו: מחשבות על קיימות מפרשת השבוע, המבול וגם מגדל בבל, מאת ד״ר רם פישמן חוקר קיימות באוניברסיטת תל אביב (פרשת השבוע)

ד"ר רם פישמן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

ואֲנִ֗י הִֽנְנִי֩ מֵבִ֨יא אֶת־הַמַּבּ֥וּל מַ֨יִם֙ עַל־הָאָ֔רֶץ לְשַׁחֵ֣ת כָּל־בָּשָׂ֗ר אֲשֶׁר־בּוֹ֙ ר֣וּחַ חַיִּ֔ים מִתַּ֖חַת הַשָּׁמָ֑יִם כֹּ֥ל אֲשֶׁר־בָּאָ֖רֶץ יִגְוָֽע

האם יש מבול נוסף בדרך? מדעני אקלים חוזים שבאקלים המתחמם, גשמים עזים וסופות יהפכו נפוצים וקיצוניים יותר ויגרמו להצפות תכופות יותר, דבר שכבר רואים בכל רחבי העולם, כולל בישראל. מעבר לכך, בגלל שינוי האקלים וההתחממות, קרחונים ביבשה ובים יימסו אל תוך האוקינוסים, יעלו את פני הים ויציפו איזורים חופיים בכל העולם, איזורים בהם מרוכזת כיום האוכוסיה האנושית. אלפי מדעני אקלים שהתכנסו על ידי האו"ם קבעו כי מפלס הים כבר עלה ב -19 ס"מ מאז 1901, ועד סוף המאה הזו, יעלה עוד ב-45-82 ס"מ אם האנושות לא תעצור את שריפת הדלקים המאובנים (פחם גז ונפט) אשר גורמת להתחממות. אם גם שכבת הקרח של גרינלנד תימס כולה, בסופו של דבר היא תעלה את פני הים ב -7 מטרים. ומחקר סימולציה שנערך לאחרונה מצא שאם בסופו של דבר נשרוף את כל משאבי הדלק המאובנים שלרשותינו, זה יגרום להתחממות שתמיס את כל יריעת הקרח האנטארקטית במהלך אלף השנים הקרובות, ותעלה את פני הים ב-58 מטר.

גם המבול בתורה לא התרחש בהפתעה. במדרש תנחומא מסופר על 120 השנים בהן הקב"ה הפציר בדור המבול לחזור בתשובה ולהימנע מהשמדה. אפילו במהלך השנים בהן נח נטע וגידל עצים לשם בניית התיבה, הוא המשיך להיות מושא ללעגם של ״מכחישי המבול״. גם היום יש מכחישי אקלים, רבים מהם בתוך תעשיית הדלקים המאובנים, שרובם מונעים מבצע כסף ואינטרסים אישיים ומנסים לבלבל את הציבור. בתחילה הם טענו שהאקלים לא משתנה, וכשזה כבר לא עבד, הם טענו שהוא משתנה בגלל סיבות טבעיות שאינן קשורות לפעילות האנושית, ועכשיו, כשגם זה כבר לא עובד, הם טוענים שלא כדאי לנסות למנוע את השינוי כי זה יהיה יקר מידי. כל הטיעונים האלה נפסלים, אחד אחרי השני, על ידי המדע וההגיון הכלכלי, אבל הבלבול שהם יצרו עיכבו ועדיים מעכבים את הפעולה הדחופה הדרושה כדי למנוע את המבול וכדי להתכונן אליו. לכאורה, מדובר בהכחשה מסוג שונה, אבל בסופו של דבר בבסיסה קיים גם היום מימד מוסרי וערכי עמוק, שמסרב להכיר בתוצאות של התנהלותינו בעולם ולבחון את הצורך בשינוי דרכנו.

מֵֽהָע֣וֹף לְמִינֵ֗הוּ וּמִן־הַבְּהֵמָה֙ לְמִינָ֔הּ מִכֹּ֛ל רֶ֥מֶשׂ הָֽאֲדָמָ֖ה לְמִינֵ֑הוּ שְׁנַ֧יִם מִכֹּ֛ל יָבֹ֥אוּ אֵלֶ֖יךָ לְהַֽחֲיֽוֹת

אז יש לנו גם היום ״מכחישי מבול״, אבל האם יש לנו נח? האם מישהו מנסה לעשות משהו כדי לשמר את המגוון הביולוגי בעולם - מיליוני מינים של בעלי חיים וצמחים - מהשיטפון הקרוב, מההרס הנחרב של בתי גידול הטבעיים של בעלי החיים על ידי שינויי האקלים, והזיהום, וההשתלטות של בני האדם על כל פיסת קרקע וים, והדיג הכבד?

מנחת הבל ומנחת קין, מי בסוף ניצח? דעה

כל שמורת טבע ומאמץ להגן על החי מהאדם הם מעין תיבת נח, אם תרצו. אבל המאמצים האלה לא יוכלו להגן על המגוון הביולוגי מפני שינוי האקלים. יש גם צורות אחרות של נסיון לשמר את מה שקיים: למשל מאגרים של זרעים של זנים שונים של צמחי מאכל, כולל אחד שחבוי כמו בונקר מתחת לאדמה בנורבגיה. אבל גם אלה לא כוללים את כל מיני הצומח, וכלל לא את החי. אין לנו כיום תיבת נח אמיתית שתוכל לשמר את כל עושר הבריאה מהמבול.

מענין שהקב"ה בחר לשמר את המגוון הביולוגי בתיבה, מקום לשחזר אותו מבראשית לאחר שהשיטפון ישמיד הכל. אולי זה מלמד אותנו כמה נדיר היה העושר הזה, כמה מורכב לשחזר אותו, וכמה הוא חיוני כדי לאפשר לאדם לפרות ולרבות מחדש לאחר המבול. גם היום, עלינו מוטל להציל אותו, כדי להציל את עצמנו.

וַיֹּ֣אמֶר ה׳ הֵ֣ן עַ֤ם אֶחָד֙ וְשָׂפָ֤ה אַחַת֙ לְכֻלָּ֔ם וְזֶ֖ה הַֽחִלָּ֣ם לַֽעֲשׂ֑וֹת וְעַתָּה֙ לֹֽא־יִבָּצֵ֣ר מֵהֶ֔ם כֹּ֛ל אֲשֶׁ֥ר יָֽזְמ֖וּ לַֽעֲשֽׂוֹת: הָ֚בָה נֵֽרְדָ֔ה וְנָֽבְלָ֥ה שָׁ֖ם שְׂפָתָ֑ם אֲשֶׁר֙ לֹ֣א יִשְׁמְע֔וּ אִ֖ישׁ שְׂפַ֥ת רֵעֵֽהוּ:

הפרשה מסתיימת בסיפור אבדן אחדות השפה האנושית ובחבלה בכוונת בני האדם לבנות עיר עם מגדל ענק, מגדל בבל. אלוקים מבלבל את בני האדם, ומפזר את האנושות על פני כדור הארץ, מה שגורם לכל קבוצה לדבר בשפה אחרת ובלתי מובנת לשאר הקבוצות.

האם אחדות אנושית איננה דבר מבורך? מדוע היה צורך לחבל בה? נתקלתי בפרשנות יפה של המעשה המסתורי הזה בספר התניא. על פי פירוש זה, האחדות בין בני אדם היא לא בהכרח טובה, אם היא מובילה אותם למרדף משותף אחרי מטרות יהירות, חומרניות ובלתי רוחניות, המסומלות על ידי מגדל בבל. זהו פירוש שעשוי להיות מאוד רלבנטי גם לזמנינו, לעידן הגלובליזציה. אין ספק שהאנושות זקוקה ליותר אחדות ולפעולה משותפת כדי להתמודד בהצלחה עם האתגרים הגלובליים המשותפים שלנו. אך יש לתהות אם ״האחדות״ שמפיצה הגלובליזציה, שמכוונת ליצרים החומרניים של האדם, ומעודדת תרבות צריכה רדודה, היא אכן האחדות שאנו צריכים כבסיס ממשי לשיתוף פעולה אוניברסלי. טכנולוגיות התקשורת המודרניות - והאינטרנט בראשן - נחשבו בתחילה כאמצעי שיאפשר לכולנו, בכל רחבי העולם, לתקשר בקלות אחד עם השני, ממש כמו בימי מגדל בבל. אבל היום כבר הולך ומתברר שלא השכלנו להשתמש בטכנולוגיות האלה אך ורק כדי לקדם פתיחות, סובלנות וערכים נעלים, אלא גם ואולי בעיקר לחיזוק המכנה המשותף הנמוך ביותר, קידום התרבות החומרנית, ודווקא העמקת הפירוד והשנאה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר