צעירים ומבוגרים כאחד

"זמן חורף" סוער בישיבות: עשרות בחורים עם רישיון - נזרקו

ישיבות הדגל הליטאיות, בראשן ישיבת חברון בירושלים - החליטו להעיף עשרות בחורים, בשל הוצאת רישיון נהיגה; באיזו ישיבה העיפו בחורים, רגע לפני שמותר ואיפה העיפו על נסיעה לאומן? (ישיבות)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
אילוסטרציה. ישיבת חברון (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

עם תחילת זמן חורף בישיבות הקדושות, החליטו הישיבות הגדולות לזרוק עשרות בחורים, לאחר שנתפסו בהוצאת רישיון נהיגה, למרות האיסור.

תחילה, מעט רקע, איסור הוצאת רישיון נהיגה בישיבות, החל לפני כ-30 שנים, מרן הגרא"מ שך זצללה"ה, העביר החלטה במועצת גדולי התורה, שראשי ישיבות יאסרו על בחורים להוציא רישיונות וזאת בעקבות מספר תאונות קשות, בהן היו מעורבים בחורי ישיבות באותה התקופה.

מרבית ראשי הישיבות קיבלו את ההחלטה, ואסרו על הבחורים בישיבות להוציא רישיון, ואף קבעו כי מי שיעבור על הכללים יסתלק מהישיבה לצמיתות. יחד עם זאת, היו מספר ישיבות שבראשן ישיבת חברון, כנסת הגדולה ועטרת ישראל, שלא אסרו על הבחורים להוציא רישיון.

מאז חלפו השנים, ברוב הישיבות הליטאיות, חל איסור מוחלט להוציא רישיון גם בגילאים המבוגרים, כך גם בישיבת פוניבז' – אלא ששם אין אכיפה. בשנים האחרונות, גם בישיבות המתירות לעשות רישיון, מותר לעשות רק מזמן קיץ של ועד חמישי (גיל 21+. ח"ב), אך בדרך כלל אין אכיפה מספקת בנושא.

עד לפני כשנה, בישיבות היו עושים פעם בשנה בדיקה, איזה בחור עשה רישיון, הבדיקה נערכה על ידי התקשרות מזכירות הישיבה למשרד הרישוי, ועל ידי הקשת תעודת זהות במערכת, היו מגלים למי יש רישיון, לפני כשנה בעקבות התערבות חברת הכנסת אסנת מארק, בוטלה האפשרות של בדיקה דרך הטלפון, אך הישיבות מצאו פירצה, והן בודקים דרך האתר של משרד הרישוי (על ידי בקשה להוצאת רישיון חדש. ח"ב)

בתחילת זמן חורף הנוכחי, החליטו מספר ישיבות, כדוגמת; חברון, בית מתתיהו, וולפסון ומיר ברכפלד, לעשות "ניקוי", לבחורים עם הרישיון ולהשליך אותם מהישיבה, גם לבחורים מבוגרים לא נתנו הנחות.

בחור מישיבת חברון מספר ל'כיכר השבת': "לפני כמה שנים הנהלת הישיבה החליטה, כי מותר לעשות רישיון רק החל מזמן קיץ בוועד חמישי, אך כמובן לא הייתה כמעט אכיפה בנושא. מסיבה שאיננה ברורה לנו, בישיבה החליטו כעת לאכוף זאת בחומרה".

"עם תחילת הזמן, נתפסו עשרות בחורים שברשותם רישיון נהיגה, על אף האיסור. בישיבה החליטו לזרוק רק את הבחורים שלא היה להם תירוץ, מדוע הם עשו את הרישיון, וכך הושלכו כ-15 בחורים, אך בחור שסיפר שעשה את הרישיון כדי לסייע למשפחה עם האחות הנכה, או לעזור לסבתא, לאבא וכן הלאה, נשאר לעת עתה בישיבה".

הבחור מספר ל'כיכר השבת' עוד: "בישיבה לא מתכוונים לשתוק על הפת שאר הבחורים וכבר בקרוב תשמעו על הצעדים המתוכננים, מדוע לזרוק בחור בוועד חמישי, כאשר בעוד מספר חודשים, כבר בכל מקרה מותר לו להוציא רישיון?!", שואל הבחור ומוסיף, "הרי מדובר בבחורים שיוצאים עכשיו לשידוכים וזה ייפגע בהם קשות, אני מקווה שיתעשתו ויחזירו את הבחורים בחזרה".

גם בישיבת בית מתתיהו, הושלכו יותר כ-12 בחורים בחורים בגילאים שונים, בעקבות ההוצאת רישיון וכן בעקבות נסיעה לאומן בראש השנה, בחור בישיבה מספר: "בתקופת הקורונה, היו הרבה בחורים שהרשו לעצמם להוציא רישיון, כי אז לא עשו בדיקות, עניינו את הנהלת הישיבה דברים אחרים. כעת, כשהישיבות חזרו לשגרה מלאה, חזרנו גם לשגרה של העפות על רישיונות".

"בנוסף", מספר הבחור, "היו בחורים שהיה ברשותם רישיונות אך יכול להיות שהנהלה הייתה מבליגה, אם הם לא היו נוסעים השנה לאומן בראש השנה".

כמו כן, גם בישיבת מיר ברכפלד ו'וולפסון', ההנהלה החליטה להשליך עשרות בחורים מחוץ לישיבה, בקבות הוצאת הרישיונות, בישיבות הללו גם מדובר על בחורים בגילאים צעירים יותר שהוציאו את הרישיון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר