היסטוריה ואקטואליה

תענית הצדיקים: מדוע צמים בט' בטבת?

לאחר שחשפנו רשימה של גדולי ישראל שהזכירו את האפיפיור פטרוס, במאמרים הבאים נחשוף אודות "התרגיל" המבריק שנערך בתקופת חז"ל שחלומו של פטרוס היה חלק בלתי נפרד מכך (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
דיוקן המיוחס למרן רבי יוסף קארו (צילום: מאת לא ידוע - This image is a colorized version of a 19th century B&W drawing by an unknown artist., נחלת הכלל)

פרק ב': חשיפת 'כיכר השבת' אודות הקריקטורה שאייר מלאכי קפש את השר לשירותי דת מתן כהנא, שהיו שסברו ממבט ראשון שכוונתו להשוות לאפיפיור פטרוס שחלם חלום ביפו בו מלאך מאשר לו לאכול טריפות, עוררה הדים ותגובות רבות.

הקורא אביהו עצר (Avihu Atzar) פרסם כתגובה פוסט בו טען שכותב השורות לחינם החל להתפלפל בכוונותיו הנסתרות של הקריקטוריסט, שכן אין חרדי אחד (!) שמכיר את מעשה החלום, ומשכך התחייב הקורא אביהו עצר: "לשים את ראשי על כך שמספר החרדים המכירים את סיפור החלום על הגג ביפו, נמוך ממספר האגודלים שלי מצד ימין".

במאמרינו האחרון, חשפנו רשימה של גדולי ישראל שהזכירו את האפיפיור פטרוס. במאמרים הבאים נחשוף אודות "התרגיל" המבריק ביותר בעולמינו שנערך בתקופת חז"ל שחלומו של פטרוס על גג בעיר יפו היה חלק בלתי נפרד מכך.

• • •

מלבד חמשת הצומות הידועים, ישנם מספר תאריכים שמכונים 'תענית צדיקים' שמזכיר השולחן ערוך. אחד מהם הוא ט' בטבת. מהי סיבתו?

צום יום האתמול, ח' בטבת, מוסבר בכך שמתענים בו בשל שהתורה נכתבה באותו יום ביוונית (שו"ע או"ח סי' תק"פ). אולם על הסיבה לתענית בתאריך ט' בטבת, כותב מרן רבי יוסף קארו: "לא נודע איזו היא הצרה שאירע בו".

מרן רבי יוסף קארו כותב 'לא נודע', למרות שבסליחות הנאמרות בצום עשרה בטבת נכתב בפרוש על פטירת עזרא הסופר יום קודם לכן בתאריך ט' בטבת. מדוע רבי יוסף קארו לא ציין שזאת הסיבה? וכך הקשה הגאון רבי דוד הלוי סגל מחבר ספר ט"ז.

מתברר שהסוד אפוף במסתורין כבר לפני יותר מאלף שנים, כפי שהובא בספר הקדמון 'הלכות גדולות' בו נכתב שלמרות פטירת עזרה הסופר, צום ט' בטבת הוא סיבה עלומה שרבותינו לא כתבו על מה הוא, וכך גם כתב רבי חיים יוסף דוד אֲזוּלַאי - החיד"א.

ברם, בהגהות הגאון רבי ברוך תאומים-פרנקל (מחכמי צ'כיה במאה ה-י"ח) על השולחן ערוך (סי 'תק"פ) התגלה הסוד:

"מצאתי בכתב יד שבט' בטבת נפטר שמעון הקלפוס שהושיע את ישראל בצרה גדולה בזמן הפריצים נקבע יום מיתתו לתענית עולם[1]".

מיהו שמעון הקלפוס שהושיע את ישראל בזמן הפריצים?? על כך בפרק הבא...

לקריאה נוספת: שורש. תעלומת פטרוס הקדוש- יהודי משומד או קדוש? אבנר הרשקוביץ

ישנם עוד אפשרויות לסיבת צום ט' טבת כפי שמביאים רבותינו הראשונים: מיתת עזרה הסופר. הריגת ר' יהוסף הלוי. לקיחת אסתר לארמון המלך. יום שנולד בו יש"ו. מיתת שמעון הקלפוס (ראה באריכות רבה כתב עת סיני קו, תש"ן, קלח – קנא. מאמר בנושא הסיבות לתענית תשעה בטבת).

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר