היסטוריה ואקטואליה

מיהו שמעון הקלפוס שהושיע את ישראל בזמן הפריצים?

היסטוריונים טוענים ששמעון קלפוס/כיפא/פטרוס היה יהודי תלמיד חכם בזמן חז"ל, שהפנה עורף לגדולי התנאים שנלחמו כנגד יש"ו שר"י וימ"ש; כיצד ניתן להבין שתענית צדיקים בתאריך ט' בטבת נקבעה על שמו של האפיפיור פטרוס?! (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

פרק ג': בראשית מאמר זה, נבקש מקוראים שאינם תלמידי חכמים - לבל יכנסו למדורינו היומי. דברים שנכתבים פה, הם לא בגדר חדשות אקטואליות, אלא דברי תורה למבינים בעם, וכעין חרם הקדמונים לבל ילמדו פילוסופיה יוונית מתחת גיל עשרים וחמש, וקבלה מגיל ארבעים.

• • •

היסטוריונים טוענים ששמעון קלפוס/כיפא/פטרוס היה יהודי תלמיד חכם בזמן חז"ל, שהפנה עורף לגדולי התנאים שנלחמו כנגד יש"ו שר"י וימ"ש: "שהסית הדיח וכישף את בני ישראל" (סנהדרין מ"ג ע"א). פטרוס נהפך להיות תלמידו, והיה לבכיר שניים עשר שליחיו. פטרוס מכונה ע"י הנוצרים "פטרוס הקדוש".

פטרוס הכריז לראשונה כי יש"ו שר"י וימ"ש הוא המשיח (עפ"ל), ומונה לבישוף והאפיפיור הראשון. כנסיות רבות נקראות על שמו ברחבי העולם.

כיצד ניתן להבין שתענית צדיקים בתאריך ט' בטבת נקבעה על שמו של האפיפיור פטרוס?!

כדי לענות על תשובה זו, נעבור לדיון אחר: מי חיבר את תפילת 'נשמת כל חי' הנאמרת ברגש רב בכל תפילת שבת קודש בבוקר?!

בסידור סדר עבודת ישראל לרבי יצחק בער, ברדלהיים, 1868, נטען ששמעון פטרוס האפיפיור, הוא זה שחיבר את 'נשמת כל חי', וכך לשונו: "ומצאתי בפירוש ישן סביב לסידור כתב יד ישן: 'שמעון בן כיפא יסד נשמת עד מי ידמה לך". ובפירוש אחר מצאתי בזה הלשון: 'שמעון בן כיפא ויש אומרים שמעון בן שטח יסד את נשמת, ורמז שמו בו למפרע מסוף הפזמון להתחלה- שוכן עד, מי ידמה, עד הנה, עזרונו, ואילו פינו, נשמת.

'מחזור ויטרי' הקדמון (שנכתב בידי תלמידו של רש"י) מזכיר את מסורת זו, אולם שולל אותה על הסף.

יש לציין שמחזור ויטרי עצמו מייחס פיוט ליום הכיפורים לשמעון כיפא וכך דבריו: "שמעון כיפה שיסד סדר של יום הכיפורים אתן תהלה".

בהערות למחזור ויטרי לרבי שמעון הלוי איש הורביץ (סימן שכ"ה הערה ה' עמוד 362 ירושלים תשכ"ז) הובא שרבינו תם כתב על פטרוס: "לא היה מעולם מאמין באמונה החדשה, ושהייתה כוונתו בכל אשר עשה לשם שמים"

'ספר חסידים לרבנו יהודה החסיד מכנה את שמעון כיפא: "צדיק שתועים אחריו", וכך דבריו: "ואפילו לצדיק והם תועים אחריו כגון שמעון כיפה שאומרים פטר חמור".

עוד הובא בספר חסידים (סימן קצ"א) שפטרוס האפיפיור הוא התנא בן פטורא המוזכר המסכת בבא מציעא (סב א): "דרש בן פטורא: מוטב שישתו שניהם וימותו, ואל יראה אחד מהם במיתתו של חברו. עד שבא ר' עקיבא ולימד: "וחי אחיך עמך", חייך קודמים לחיי חברך."

בפרקים הבאים נתעמק בדבריו של רבנו יהודה החסיד ששמעון פטרוס הינו צדיק, אשר הנוצרים תועים אחריו, וכן נתעמק בנבואה של הנביא עובדיה אודות האפיפיור פטרוס.

לקריאה נוספת: שורש. תעלומת פטרוס הקדוש- יהודי משומד או קדוש? אבנר הרשקוביץ

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר