פרויקט מיוחד

לשמוע ולדמוע: השירים שנכתבו אחר אסון מירון

לאחר האסון הנורא במירון, בו נספו 45 בני אדם, נכתבו שירים רבים מלב כואב על ההרוגים והתחושות הקשות • שנה לאסון אספנו עבורכם את השירים המרגשים ביותר המוקדשים ל-45 קדושי מירון (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
קדושי מירון ז"ל (צילום: באדיבות המשפחות)

ישראל נחמן - "מי במים ומי באש"

החזן ישראל נחמן, מבצע את "מי באש ומי במים", בלחנו של המלחין החסידי הוותיק והאהוב, יוסי גרין, שמוקדש לקדושי האסון במירון. העיבוד וההפקה המוזיקלית של יהושע פריד.

החברים שרים: "שואלים אייכה"

אחד השירים המרגשים והנצפים ביותר לאחר האסון היה שיר שכתבו, הלחינו וביצעו חבריו של הבחור חיים ראק ז"ל בן ה-19 שנהרג באסון.

השיר המרגש ומלא הכאב "שואלים אייכה", קיבל קרוב למאה אלף השמעות ב'כיכר השבת' ועורר רבים.

מענדל ראטה - "וידום אהרן"

בליל האסון הכבד במירון, האמן והיוצר מענדל ראטה התבודד בבית המדרש סאטמר בבורו פארק ומתוך ההלם והכאב הלחין את השיר. לשירה הצטרפה מקהלת "שיר ושבח" עם הילד הסולן: יודי טריגער. עיבוד: שרולי ניימאן.

יעקב שוואקי - "קלי למה עזבתני"

ימים ספורים לאחר האסון הנורא בהר מירון, יעקב שוואקי יצא בשיר חדש למילים "א-לי א-לי למה עזבתני", בלחנו של איצי וואלדנר יחד עם קליפ המוקדש לזכר 45 הנספים באסון מירון. העיבוד וההפקה המוזיקלית של יאן פרייטור.

לשוואקי היכרות אישית עם אחד מההרוגים, הבחור יוסף (יוסי) קאהן ז"ל, מקליבלנד אוהיו שבארה"ב.

"אין מילים כדי לתאר את גודל האסון הנורא", סיפר שוואקי. "הוא השפיע עליי כמו על כל עם ישראל. המעט שאני יכול לעשות הוא לבטא את הרגשות שלי דרך השירה, ורציתי לעשות משהו כדי שלא נשכח את הזיכרונות של אותם קדושים ע"ה".

שוואקי הוסיף וסיפר: "בימי השבעה אמרה לי אמו של יוסי קאהן ז"ל, שהיא חוששת מכך שהעולם ימשיך הלאה וישכח עם הזמן מקדושי מירון. אז ניסינו לעשות משהו קטן, כדי שלא נשכח ונזכור אותם תמיד".

יונתן שינפלד - "נחם השם"

הזמר והיוצר יונתן שינפלד, מלחין השנה של גולשי 'כיכר השבת', הוציא בעקבות האסון את השיר - 'נחם השם". הלחן והעיבוד שלו, כשגם את המילים המבוססות על תפילת 'נחם' כתב שינפלד בעצמו.

אמני ישראל שרים: "זמן דמעה"

האסון הכבד עורר לבבות רבים בעם ישראל גם כאלו שאינם משתייכים לציבור החרדי. כמה שבועות לאחריו התאחדו הזמרים יניב בן משיח, הילד ניתאי צרפתי, דניאל חן, יואב יצחק, מאור אדרי, מושיק עפיה, קובי פרץ ורמי לב לסינגל לזכר הרוגי האסון הכבד במירון. המילים והלחן של רמי לב, עיבוד: דניאל חן.

שרולי ברונכר מארח את מאיר גרין: "עד מתי"

היוצר והמעבד שרולי ברונכר שפך מעט מרגשות ליבו בעקבות האסון במירון לשיר "עד מתי" בו הוא מארח את הזמר והיוצר מאיר גרין. בקליפ המלווה את השיר, מונצחים שמות 45 הקדושים שנספו.

צחי קליין בשיר לזכר חברו - "תורתך באהבה"

הזמר והיוצר צחי קליין כתב והלחין לזכר חברו יהונתן חברוני ז"ל שנהרג באסון את השיר "תורתך באהבה". עיבוד והפקה מוזיקלית: נתנאל חמו.

חיים ויצחק אלון ויעקב אוחיון - "ארבעים וחמישה"

הזמרים והפייטנים חיים אלון ובנו ילד הפלא יצחק אלון ויעקב אוחיון יחד עם הנער שמואל חיות שניצל מהאסון במירון בו איבד את אחיו ידידיה ז"ל התאחדו לשיר מרגש שצולם בהר מירון. המילים של יעקב אוחיון, הלחן טורקי.

החברים של דוני שרים: "בידו אפקיד רוחי"

שלושה חודשים לאחר פטירתו של דוני מוריס ז"ל הוציאו חבריו לישיבה, בן אנטוסופסקי, יעקב פוקס ודוד מנדל שיר חדש לזכרו - "בידו אפקיד רוחי".

אחד מחבריו לישיבה סיפר: "חיוכו החם של דוני, צחוקו המדבק, אהבת התורה וצימאונו לצמוח ולהתקדם האירו את חייהם של הסובבים אותו. כשנודע לנו על פטירתו הטרגית של דוני, הרגשנו צורך להגיב מהנשמה, ביצירה מקורית לזכרו. הלחנו את השיר הזה בשבוע שלאחר הפטירה והקלטנו אותו כמה ימים לאחר מכן, אבל רק כעת אנו מסוגלים להוציא השיר לחלל העולם".

"מילות השיר מדברות על האופן בו אנו מפקידים את נשמתנו בידי ריבונו של עולם באמונה שלמה" מסבירים חבריו שהוציאו את השיר. "אנו מייחלים ליום בו תוחזר מלכות השם לנצח. אנו מתפללים ומקווים שזכרו של דוני יעורר אותנו להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמנו, להמשיך לחתור לעשות טוב, לעוד שמחה, לעוד השקעה בלימוד התורה ולהשתדלות להרבות בטוב לעילוי נשמתו".

בקליפ מושקע ערכו חבריו עשרות תמונות של דוני ז"ל מרגעים שונים בחייו, את השיר הלחינו החברים יעקב פוקס ודוד מנדל.

מאיר רבקין שר את המכתב: "רבה אמונתך"

המילים שנמצאו בכיסו של שמעון מטלון ז"ל, מהרוגי אסון מירון, אותן כתבו במקור מרים ומיכל כהן ריגשו רבים. אוריאל כלב, מוזיקאי ויוצר שנחשף למילים החליט להפוך אותן לשיר. למלאכה התגייס הזמר והיוצר מאיר רבקין שהלחין את המילים וביצע אותן בעיבודו של כלב.

מאיר חג'בי - במקום

גם הזמר והיוצר מאיר חג'בי התרגש ממילות השיר שנמצא בכיסו של הרב מטלון ז"ל. הוא הוסיף עליהן נופך משלו והלחין אותן. השיר יצא בימי שלושת השבועות בגרסה ווקאלית ולאחר מכן גם בהפקה מוזיקלית מלאה של המעבד תומר מתנה.

חבריהם של הילדים שנהרגו שרים: "מ"ה אומר?"

ילדי ביהמ"ד 'היכל המתמידים' בקרית הרצוג, חבריהם של הנערים משה לוי וידידיה חיות ז"ל שנהרגו באסון מירון, ביצעו שיר מרגש לזכרם שכתב והלחין רחמים קנתן. עיבוד קולי ומקהלות: אושי כץ, עיבוד מוזיקלי: שלמה קפלן.

איתן כ"ץ שר לזכר הקדושים: "מ"ה נאמר"

הזמר והיוצר איתן כ"ץ הוציא לאחר האסון הנורא לחן שלו אותו כינה "ניגון מ"ה נאמר" לזכר מ"ה הנספים באסון. העיבוד וההפקה המוזיקלית אף הם של כ"ץ.

"כרחם אב": השיר שקרע את הלבבות

אי אפשר שלא לסיים בשיר שהפך למזוהה ביותר עם האסון הכבד - "כרחם אב" בביצועו של הזמר שרגי גשטטנר ז"ל, מהרוגי האסון. השיר מתוך האלבום שהלחין עבורו המלחין האגדי יוסי גרין. לאחר האסון השיר הפך ללהיט של ממש המושר במקומות רבים כשהוא זוכה לביצועים מחודשים לזכרו של שרגי ז"ל. עיבוד: יהושע פריד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר