היסטוריה ואקטואליה

ראיה מבהילה: מי חיבר את 'נשמת כל חי'?

זולת ראשי תיבות שמעו"ן ב'נשמת כל חי', ישנה ראיה מבהילה מהטקסט של "נשמת כל חי" שבו נאמר דבר שאין לו אח ורע בכל התפילות - המלמד מי חיבר את התפילה הזו (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Gershon Elinson/Flash90)

פרק ז': אנו עוסקים בפרשיית האפיפיור פטרוס עליו נטען שהיה מרגל בתוך הדת הנוצרית מטעם חז"ל שאף קבעו 'תענית צדיקים' בתאריך ט' בטבת ביום פטירתו.

בזקנותו כתב האפיפיור פטרוס מכתבים לחז"ל שחלקם נקבעו בסידור התפילה, ביום כיפור ובתפילת השבת. אחת מהאיגרות שכתב בשעת התבודדותו לחכמים הובאה ב'אוצר מדרשים':

"דעו בית ישראל המאמינים בה 'ובתורתו התמימה כי היא תורת אמת וישראל נקראים נחלתו. הנה תקבלו ממני הפיוטים שעשיתי כדי שימחול ה' לי ולכם, כי כל מה שעשיתי עשיתי בשביל שלומכם ולישועתכם".

ב'אוצר המדרשים' סופר שהראו את הפיוטים לראשי ישיבות ולסנהדרין, וכולם אמרו: "שהם טובים ונעימים ושהם ראויים שיאמרו החזנים בתפילותיהם והם נפוצו בכל תפוצות ישראל ונתקבלו בכבוד... ועד היום נוהגים לאמרם כל שבת ושבת".

כך מובן כיצד צום ט' בטבת תוקן בעקבות מותו של שמעון כיפא, ומפני שהיה צדיק גמור ושליח חז"ל, אנו אומרים בתפילה פיוטים שחוברו על ידיו.

זולת ראשי תיבות שמעו"ן ב'נשמת כל חי' (שיש דעות אחרות שחיברו שמעון בן שטח), ישנה ראיה מבהילה מהטקסט של "נשמת כל חי" שבו נאמר דבר שאין לו אח ורע בכל התפילות. נשים לב שאנו אומרים משפטים שהם אנטי תזה לנצרות: "וּמִבַּלְעָדֶיךָ אֵין לָנוּ מֶלֶךְ גּוֹאֵל וּמוֹשִׁיעַ... אֵין לָנוּ מֶלֶךְ אֶלָּא אָתָּה... לְךָ לְבַדְּךָ אֲנַחְנוּ מוֹדִים".

אימתי ביהדות מתפללים להקב"ה ומפרגנים לו שאין לו עוד מישהו שעוזר לו?! אנו רגילים להתפלל "מודה אני לפניך", "עלינו לשבח לאדון הכל" וכו'. מדוע דווקא ב'נשמת כל חי' יש טקסט אנטי נוצרי שמלמד אותנו ההפך מדת הנצרות שסוברת (עפ"ל) על השילוש הקודש, וכאילו שיש עוזרים לריבונו של עולם?!

מכאן מובן על האפיפיור שמעון פטרוס שהוא בזקנותו חיבר את 'נשמת כל חי', ושלח אותו כמכתב לחז"ל שיאמינו לו שהוא נשאר יהודי נאמן, לאחר ששנים רבות היה מרגל בשירות חז"ל, וכדי לגרש את הנצרות מהיהדות, הוא "קנה" את אמונם ועשה להם ניסים, וכך הם האמינו לו על החלום בגג בעיר יפו בו מלאך מתגלה אליו ואומר לו שמותר לאכול טרף, ובשר וחלב. כמו כן פטרוס שינה את יום השבת ליום ראשון. כמו כן פטרוס הורה להפסיק לחגוג את כל חגי היהדות ולחגוג חגים אחרים. כל רפורמות אלו היו משהו חדש בנצרות בעת ההיא, וכך המון העם הפסיק להאמין בנצרות ונשאר להאמין לחז"ל.

עד ימינו יש בעיר יפו בית ע"ז על שמו של פטרוס, ונוצרים מכל העולם מגיעים לבקר בה.

לקריאה נוספת: שורש. תעלומת פטרוס הקדוש- יהודי משומד או קדוש? אבנר הרשקוביץ

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר