חצי שנה לאסון

"אר"ן במירון; אני דקה שם"; רגעי הדרמה במערכת 'כיכר'

חצי שנה ל'אסון מירון', הטרגדיה האזרחית הגדולה בתולדות המדינה • משה מנס חוזר ללילה הדרמטי כפי שהשתקף במערכת 'כיכר השבת', בקבוצת הוואטסאפ ובעיני הכתבים והעורכים • דקה אחרי דקה (אסון מירון)

משה מנס | כיכר השבת |
עוצמה של כאב; מיון גופות ההרוגים במירון (צילום: David Cohen/Flash90)

קבוצת 'דסק כיכר השבת'

1:06 - ישי כהן: "אירוע רב נפגעים במירון. דוברות מד"א: בשעה 00:50 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א על קריסת טריבונה בנקודה 40 תחתונה בהר מירון. חובשים ופראמדיקים של מד"א מעניקים במקום טיפול רפואי לעשרות נפגעים, בהם מחוסרי הכרה. עדכון בהמשך".

1:07 - חיים גולדברג: "אני דקה שם. מעדכן".

1:08 - שימי שפר: "מד"א מורידים את האוטובוס שלהם למקום האירוע. הוכרז אר"ן".

1:09 - ישי כהן: "יש דיווח על ילדים הרוגים. לוידע מי עורך שמתנדב כעת. מי יכול להוציא פושים?".

1:10 - שימי שפר: "החלו באמירת תהילים במקומות ההדלקות. נעצרו כלל השאטלים בדרך למירון. כולל התחבורה, עד להודעה חדשה".

• • •

עורך האתר חיים אילוז: "הייתי בדרכי למירון, הגעתי לחלפתא, אני מבין שקרה משהו. השוטר הודיע, "עוצרים הכל, יש אירוע בהר". אני מנסה להתעדכן, לבדוק מה קרה, ורואה דיווח על טריבונה שקרסה. ממתין עוד כמה דקות בשטח, ואז מקבל וידאו על מספר החייאות שנערכות במקום. אני מבין מיד שמדובר באירוע בסדר גודל אחר, נכנס לרכב וחוזר חזרה הביתה. בנתיים, כשאני בדרך, כל חברי הצוות נתנו יד לתת סיקור מלא, מהימן ונרחב על הטרגדיה, מדיווח שוטף על מה שקורה ועד עזרה למשפחות כה רבות שתהו מה עלה בגורל יקיריהם. פעלנו כולם יחד לסיקור האסון לאורך הלילה ויום שישי, זה היה האירוע ואלו היו השעות - הכי קשים בתפקיד. אתה מדווח, מסקר, ולא מצליח לעכל את האסון הנורא".

• • •

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

1:11 - חנני ברייטקופף: "אני במירון. בקושי יש קליטה".

1:12 - חיים אילוז: "מי יכול להיכנס להתחיל לעדכן, מי פנוי?".

1:13 - רפאל כהן: "אני יכול תוך 20 דק' להיכנס".

1:14 - שימי שפר: "2 ילדים בהחייאה עברו לידי כעת. נורא. נורא".

1:15 - אלי רוטמן: "רואה רק עכשיו מה פה קורה. מי ליד מחשב עם קליטה?".

1:16 - חיים אילוז: "אלי? יכול להיכנס? זה חירום. אנשים צריכים לדעת מה קורה. אנשים בפאניקה. אין שם קליטה".

1:17 - ישי כהן: "אני מיד מנסה להתחבר מהמטוס".

1:18 - חיים גולדברג: "אני ראיתי לפחות 6 הרוגים".

1:19 - נתנאל לייפר: "מה קרה? תנו מה שיש לכם דחוף. אני נכנס למערכת".

1:20 - ישי כהן: "למעלה מ 14 מתים".

• • •

נתנאל לייפר: "סיימתי באותו יום חמישי ארור את משמרת הערב שלי ופרשתי לישון לקראת משמרת הבוקר של יום שישי. כבר נרדמתי לפתע הטלפון שלי צלצל, דבר חריג במיוחד בשעה 1 בלילה. המנכ"ל היה על הקו, "תקום מהר קרא אסון". המוח שלי סירב להבין מה הוא מתכוון זינקתי מהמיטה למחשב והעלתי את הכתבה הראשונה על האסון הנורא. עוד בטרם ניתן היה לפרסם את ממדי הזוועה, נחשפנו אנו העיתונאים לתמונות שורת הגופות הארוכה וכך ישבתי ועבדתי כל הלילה כשעיניי זולגות דמעות. אני עיתונאי למעלה מעשור אך אין ספק שליל לג בעומר תשפ"א היה הקשה ביותר בכל שנות עבודתי".

• • •

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

1:21 - רפאל כהן: "אסון במירון כ-15 נפצעו אנושות ועשרות רבות נפצעו בקריסת טריבונה בציון. פוש".

1:22 - ישי כהן: "אני על המטוס לא מצליח להתחבר. מישהו שיביא לי שם משתמש וסיסמה שלו".

1:23 - חיים גולדברג: "לא יכול להסביר מה שקורה כאן. נורא. מיד שולח תמונות, תסננו".

1:24 - ישי כהן: "המספרים עולים, שולח בקבוצת הדוברויות את ההודעה של מד"א".

1:25 - אלי רוטמן: "אני פה עם הילדים. מיד מנסה להוציא פוש".

1:26 - חיים אילוז: "מי יכול להיכנס למשמרתתתת?".

1:27 - אלי רוטמן: "זוועות זוועות זוועות".

1:29 - רפאל כהן: "רגע, אני עוד לא שם. בשנייה שאני בבית אני אצלצל".

1:30 - אלי רוטמן: "זה אמיתי המספר הזה???".

• • •

ישי כהן: "יום שישי בבוקר, י"ח באייר, אני נוחת בישראל אחרת ושונה. מדינה שעברה את האסון האזרחי הגדול בתולדותיה. אסון מירון. אפשר לספר שזו הייתה הטיסה הקשה בחיי, כ-11 שעות טיסה מארה"ב לישראל. דקות לפני ההמראה קיבלנו את הבשורה שהתרחש אסון גדול, ובמשך 11 שעות מספר הנפטרים מטפס עד שלפנות בוקר הוא נעצר במספר 45.

"עם הנחיתה קיבלתי עשרות שיחות, אם לא יותר, של קרובי משפחה של הנעדרים שהתקשרו להתחנן על נפשם שאספק להם מידע על הקרובים, אך לא היה לי את המידע עבורם. במקרה בודד שהיה לי את המידע, לא הרגשתי שיש לי את כוחות הנפש לשתף ולהעביר בשורה קשה. בצאת השבת הבנתי שכמו כל אזרח, בטח חרדי, בטח כזה שסיקר את האסון - גם אני מצאתי את עצמי חסר מילים. מתקשה להבין את גודל האסון. קורא את ההודעות של המשפחות בוואטסאפ, משחזר את השיחות מיום שישי, ומבין שרובם הגדול יקברו את מתיהם בשעות הקרובות. קורא ובוכה. אני רוצה בהזדמנות זו לבקש סליחה על היחס בשעות הקשות האלו, גם אם לא הייתי מוכן לאסון גדול שכזה, גם אם לא היה לי את המידע המתאים עבורכם, גם אם לא היה לי את הזמן הפנוי, היה מגיע לכם הרבה הרבה יותר".

• • •

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

1:34 - חיים גולדברג: "גופה אחרי גופה גופה אחרי גופה, מייאששש כל כך. תתפללו!".

1:35 - חיים גולדברג: "הורידו עוד אחת ועוד אחת. לא מצליח לכתוב הודעות אין קליטה. תגידו לאנשים שגם אם לא עונים להם זה כי אין קליטה".

1:36 - חנני בריטקופף: "כמויות אדירות של כוחות הצלה, פצועים והרוגים. לא ראיתי דבר כזה בחיים שלי. באמת אין קליטה. מידי פעם אני מקבל הודעות. רק הודעות עובדות מידי פעם".

1:37 - שימי שפר: "אני בחפ"ק, המספרים עולים ועולים. אבל שום דבר עדין לא רשמי".

1:38 - ישי כהן: "עלה ל - 20!!!!!!!!!".

• • •

ציקי ברנדוין: "חצי שנה אחרי והערב של ליל ל"ג בעומר מרגיש לי כמו אתמול. לקראת השעה אחת בלילה כבר התכוונתי לישון, אבל פתחתי את הטלפון לראות אם בכל זאת מישהו חיפש אותי. מהרגע שפתחתי את הטלפון קבוצות הדוברויות השונות וקבוצת הדסק שלנו הפכו למרקחה. מספר ההרוגים לא הפסיק לעלות - כשבקושי הספקתי לעכל שיש עשרה הרוגים, פתאום זה חמישה עשר... עד שנעצר ב-45, מספר הקורבנות שקיפחו את חייהם רק כי באו לשמוח בליל ל"ג בעומר.

"זה לילה שכנראה אף אחד לא ישכח, במיוחד מי שהיה שם, או קרובים של הקורבנות. אבל מבחינתי, כאיש תקשורת ששומע לא מעט על תאונות ואירועים קשים - כזה אירוע מזעזע את הלב לא קרוב אפילו לכל פיגוע או אסון אחר שהיה בשנים האחרונות - או בכלל".

• • •

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

1:41 - ישי כהן: "תעלו פוש: אסון מירון תשפ"א. עשרות פצועים אנוש בקריסת טריבונה בסמוך לציון הרשב"י".

1:42 - רפאל כהן: "בזה אחר זה מפנים אנשי הצלה וזק"א עשרות פצועים באורח אנוש בסמוך לציון הרשב"י במירון לאחר שטריבונה קרסה; צה"ל הוזעק לזירה; הר מירון נסגר; כל העדכונים".

1:43: "תזהרו מלדווח דיווחים לא מאומתים".

1:44 - שימי שפר: "חיילות עומדות ובוכות לידי. בטראומה. כולם כאן בוכים. לא נתפס".

1:45 - רפאל כהן: "דיווח ראשוני, באחד ממתחמי ההדלקה במירון מספר פצועים ככל הנראה מדוחק שנוצר במקום, כוחות משטרה ורפואה עוסקים בחילוץ הפצועים וטיפול בהם. האירוע בשליטה, פרטים נוספים בהמשך".

• • •

חנני ברייטקופף: "מצאתי את עצמי, יחד עם מספר חברים מתחום התקשורת, בכניסה ליישוב מירון בשעה 00:36, בדיוק באותו הזמן שהחלה המהומה. מכיוון שרובנו אנשי תקשורת, מי באתר הזה ומי בעיתון השני, התחלנו לקבל הודעות על מספר נפגעים בהדלקה של תולדות אהרן, ואחר כך מלא הודעות על קריסה. צחקנו לעצמנו והמשכנו לטפס במעלה ההר, כל שנה אותו דבר, כל שנה יש קריסה ובסוף ארגוני ההצלה והמשטרה מספרים על מספר פצועים ומקרי התייבשות שטופלו, מסתמא, גם השנה זה כך, אין מה להילחץ יתר על המידה - אמרנו לעצמנו והמשכנו לטפס - "לכבוד התנא האלוקי".

"מדקה לדקה, התחלנו להבין שמדובר באירוע שונה. התחלנו לראות את כל האורות האדומים של ארגוני ההצלה ומאות מתנדבים רצים ללמעלה, והתחלנו להבין שיש פה משהו חריג. הדיווח הראשוני אמר שהייתה טריבונה שקרסה וארבעה אנשים מתו, הלם, זו הייתה התחושה באותו רגע, כמובן שמיד היו בינינו שהתחילו להאשים את 'החאפרים' שהתקינו את הפראנצ'ס וחוסר האחריות המשווע באישורים שניתנו, אבל, למרות האסון הכבד בפטירתם של ארבעה אנשים, הבנו באותה נקודת זמן, שאולי מדובר בהגזמה ואין באמת עדיין הרוגים - כי הרי התזמורת המשיכה לזמר בכל הכוח.

"ואז... כשאנו בחצי ההר, הבום הגיע והדיווחים - ומה שראינו בעין - התחילו לזרום בשצף קצף. לא מדובר על טריבונה ולא ארבעה אנשים, כוחות ההצלה והמשטרה הכריזו על אר"ן, ואנו שמענו וראינו את קולות המסוקים של חיל האוויר, כאשר הדיווחים מתחילים לזרום על עשרות הרוגים. אין לי אוצר מילים נרחב דיו, כדאי לתאר את התחושות הקשות שהחלו לזרום מכל עבר. תחילה ראינו אב לילד יושב בצד וממרר בבכי מר וכואב ללא אפשרות לשליטה - הוא שלח את הבן שלו עם אחד מקרוביו וכעת הוא לא יודע מה עלה בגורלם. אחת האימהות ישבה בצד ולא ידעה את נפשה, בנה הבטיח לה שהוא הולך לרבע שעה כדי לראות את ההדלקה המפורסמת של 'תולדות אהרן' ומיד חוזר - הרבע שעה הללו, היו בדיוק בזמן שהחל האסון.

"לתאר את הרבע שעה הזו - שנדמית בעיניי כנצח, זה בלתי אפשרי. אך כפי שכולכם - נחשפתם דרך הדיווחים השוטפים והבלתי פוסקים באתר, אני בטוח שגם אתם הרגשתם ממש יחד איתנו. מאז, ליבי שותת דם. המראות והקולות שבים אלי ביום ובלילה, ואינני מוצא מנוח לנפשי".

• • •

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

1:46 - שימי שפר: "לאור האירוע, המשטרה מכריזה כעת על סיום ההילולא: 'קהל יקר, כאן מפקד המשטרה. לאור אירוע חרום עם נפגעים רבים הילולת רשב"י הופסקה'".

1:47 - ישי כהן: "יש תמונות של למעלה מ 15 גופות. אפשר להוציא פוש. זה האסון הכי גדול שידע הציבור החרדי בעשרות השנים האחרונות".

1:48 - ציקי ברנדווין: "שניה מדליק מחשב ועוזר. תגידו לי מה צריך".

1:49 - שימי שפר: "אחד מכונני מד"א ל'כיכר השבת': 'הגעתי ראשון למקום, ראיתי רק ראשים, ללא יכולת לחלץ אותם'".

1:50 - ישי כהן: "לעצור הכל בבקשה, להוציא פוש וכותרת גג: טרגדיה בלתי נתפסת. למעלה מעשרה נפטרים באסון מירון".

• • •

שימי שפר: "ל"ג בעומר תשפ"א החל אצלי יומיים לפני ההילולא. הגעתי למירון ביום שלישי בשבוע, כדי לראות ולסקר מקרוב את ההכנות להילולת רשב"י, אך כמובן שלא חשבתי שאצטרך ליטול חלק בסיקור מזעזע שכזה.

"בליל ההילולא השתתפתי בהדלקה של חסידות באיאן - ההדלקה המרכזית שפותחת מידי שנה את ארועי ל"ג בעומר במירון, ולאחר מכן נכנסתי להתפלל בציון רשב"י. בדרכי חזרה לכיוון מתחם בני עקיבא, שם התקיימה ההדלקה של חסידות קרלין, עברתי במעבר רבי דב, המעבר שהפך כשעה וחצי לאחר מכן לשביל המוות שהכה גלים בכל רחבי העולם היהודי.

"בשעה 12:45 עשיתי דרכי חזרה לכיוון מתחם ההדלקה של תולדות אהרן, במטרה להשתתף בהדלקה שנערכת בדרך כלל במוצאי ל"ג בעומר. הירידה למתחם הצריכה מעבר דרך החפ"'ק המרכזי של מד"א, וכשהגעתי לשם החלו להגיע הדיווחים הראשוניים על האסון הקשה.

"החלטתי לא להתקדם הלאה, ולהישאר בחפ"ק. בתחילה נשמעו הפארמדיקים מדווחים ברשת הקשר על 5 אנשים ללא רוח חיים, וככל שהדקות חלפו המספרים המשיכו לעלות, לצד פצועים קשה ואנוש שהובאו לשטח החפ"ק, משם המשיכו חלקם לבית החולים באמצעות אמבולנסים ומסוקים. נשארתי בחפ"ק, עד שהמתנדבים חזרו והחלו לספר את המראות שהם ראו, לצד קבוצת חיילות של פיקוד העורך שחזרו גם כן ממקום האסון ומיררו בבכי.

"בסביבות השעה 04:00 לפנות בוקר ירדתי למטה. הגופות כבר נלקחו לחדר צדדי, ועשרות האנשים שהיו בשטח בכו והתפללו, אחרים רקדו בחצר הציון בתחושת בלבול נוראה, ובתוך הציון אנשים המשיכו לבקש מרשב"י שימליץ טוב בעדינו. בדרכי למטה, לכיוון היישוב פעלו צוותי זק"א לרוקן את משאית השתיה לטובת העמסת הגופות - מחזה שלא מש מזכרוני".

• • •

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

1:51 - רפאל כהן: "צה"ל: לפני זמן קצר הוקפצו לוחמי חטיבת החילוץ ומסוק חיל האוויר הוזנק לסייע בנקודת קריסת הגג בהר מירון. פרטים נוספים בהמשך.

1:52 - ציקי ברנדווין: "דובר מד"א, זכי הלר: בהמשך לאירוע במירון, מדובר בנפגעים כתוצאה מדוחק ולא קריסה, חובשים ופראמדיקים של מד"א מעניקים טיפול רפואי ל- 50 נפגעים, מתוכם כ- 20 במצב אנוש, למקום הוזנקו 6 מסוקים שיפנו פצועים בנוסף לאמבולנסים של מד"א שמפנים פצועים לבתי חולים זיו (17) ולגליל בנהריה".

1:53 - ציקי ברנדווין: "אסון קשה".

1:54 - שימי שפר: "מהחפ"ק כאן לוקחים פצועים במסוקים. אבל יש כאן איקסים. יש בלבול גדול אנשים לא יודעים מה לעשות".

1:55 - רפאל כהן: "טוב אני עושה סדר. אני פותח עוד קבוצה לכל ההודעות הרשמיות תשלחו שם הכל. אני מחלק עבודה בסיסית. לייפר עורך ראשי מטפל בפושים. ציקי - אייטם שמתמקד בתמונות שניתן להעלות. מנס - סדר בהודעות דוברות של צה"ל ומד"א אני על כותרות ומשנה. תנו אישור שקראתם. שוטו".

1:56 - נתנאל לייפר: "כותב על האסון, אבל לא ברור מה קרה שם".

1:57 - נתנאל לייפר: "קרס גג או לא? מישהו יודע בדיוק מה קרה שם?".

1:58 - ישי כהן: "כנראה הייתה קריסה אבל רוב המתים מדוחק".

1:59 - חיים גולדברג: "לא קרס כלום, פשוט אנשים נדחפו אחד על השני".

2:00 - ישי כהן: "נתנאל קם משינה לעזור, אי אפשר שיפול עליו גם הפושים וגם האתר לכן מחלקים את זה. נתנאל יוציא פושים שנראה לו, במקביל ציקי מה שאני כותב פה. וכל פוש שציקי יוציא יעלה פה בכדי למנוע כפילויות".

• • •

איציק אוחנה: "בל"ג בעומר האחרון, הגעתי כחלק מהמערכת לסקר את אירועי הילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון, בתחילה הכל עבר חלק כמו שצריך: ראיונות, צילומים, תדרוכים ועוד.. זמן קצר לפני שאירע האסון ירדתי לכניסה למושב מירון לצורך צילום ראיון. שם התחלתי לקבל דיווחים על האסון הנורא, עליתי בחזרה לציון כשמולי כוחות ההצלה חולפים עם מיטות ואלונקות ועליהם עשרות פצועים בהם מבוצעים עליהם פעולות החייאה. זה היה מחזה נורא שלא אשכח אותו לעולם".

• • •

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

2:01 - חיים גולדברג: "קבעו לידי מוות על אברך צעיר, אי אפשר להסביר את התחושה".

2:02 - חיים גולדברג: "רק עכשיו הצלחתי ליצור קשר עם המשפחה שלי, עדכנתי אותם שאני חי. רק תחשבו על כל מי שלא. הכל כאן עובד לאט".

2:03: "פוש הבא בעוד שש דקות: האסון המחריד במירון, נקבע מותם של 15 נפגעים. אגב עברו את ה-35. לא נתפס".

2:04: "השםםםםםםםםםםםםםםםםם ירחם. עלה ל 38 הרוגים!".

2:04: "ערוץ 20 בכותרת שלו כבר כתב שיש 25 הרוגים. ערוץ 12 דיווח כעת על 17 הרוגים".

2:05 - משה מנס: "גולדברג, ראיתי עכשיו תמונה שלך ליד ההרוגים במעבר. תהיה חזק".

2:06: "כנסו ללינק ותקראו פרק תהילים. כל אחד פרק תהילים".

2:07 - משה מנס: "שימו לב מרכזי מידע: נהריה 049850505 נהריה חירום 1255141 זיו 046828838 זיו חירום 1255161 פוריה 046652211 נעדרים- *1201. העלתי כתבה במוכנות".

2:08 - משה מנס: "התקשרה אלי דודה שלי מחו"ל - בן דוד שלי נמצא במירון. לא יודעים מה אתו... ויש עוד אלפים כאלו. השאלה איך אפשר לנסות לעזור בנושא".

2:09 - ציקי ברנדווין: "שאלה טובה. אחי גם לא ענה לי שעות, רק עכשיו חזר אליי".

2:10 - רפאל כהן: "מנס אתה יכול להביא לי טקסט מה קרה שם בדיוק, ממה שאנחנו יודעים?".

• • •

משה מנס: "ב-12 בלילה סיימתי להכין את הכתבה ההומוריסטית עם השאלה ששאלתי את אורחי כיכר השבת: "לקראת ל"ג בעומר, מה מדליק אותך?" היו שם תשובות משעשעות ומרתקות של אנשי מירון, של חברי כנסת ומפורסמים נוספים. שלחתי הודעה לעורך הראשי שהיא מוכנה ושיעלה אותה בשעות הבוקר והלכתי לישון. אחרי שעה אשתי מעירה אותי: 'הטלפון שלך לא מפסיק לצלצל'. עשרות שיחות שלא נענו מאבא שלי, והמשפחה שלי. הבנתי שמשהו נורא קרה. התקשרתי מיד ואבא שלי אמר לי, קרה אסון במירון אתה יכול לנסות לברר מה קורה עם עשרות בחורים מהישיבה שנמצאים שם? גם אח של גיסתי היה שם עם אחינו הקטן והם נעלמו (ז"ל). נכנסתי לקבוצת הדסק וחשכו עיני. קיבלתי 2 משימות, לעלות כתבה עם פרקי תהילים וכתבה עם מספרים של מוקדי החירום. שניהם קיבלו עשרות אלפי כניסות.

"עבדתי כמו רובוט, רק לפנות בוקר כשקיבלתי תמונה של נער - אותה ביקשו שנפרסם כאחד הנעדרים. פתאום זה הכה בי. המשמעות של כל המספרים האלה. כל אחד זה עולם מלא, משפחות וחברים שהעולם שלהם לא יחזור להיות אותו דבר. בכיתי עד הבוקר".

• • •

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

2:11 - נתנאל לייפר: "מי מכין לי כתבת תגובות?".

2:12 - רפאל כהן: "אני".

2:13 - ציקי ברנדווין: "מכין סינק. אביגיל ביר חובשת איחוד הצלה מספרת על זירת האירוע הקשה במירון. וכן על פינוי נפגע בן 17 תוך כדי פעולות החייאה לבית החולים".

2:14 - רפאל כהן: "שרת התחבורה מירי רגב: עוקבת בחרדה עמוקה ומתפללת לשלומם של הפצועים באסון הקשה במירון. ליבי בשעה קשה זו עם משפחות הנפגעים וכוחות ההצלה והביטחון, הפועלים בזירת האסון".

2:15 - נתנאל לייפר: "דוברות המשטרה: כלל הציבור הנמצא בהר מירון מתבקש להגיע לתחנות ההסעה והחניונים על מנת שניתן יהיה לפנות את כלל המבקרים. אנו מבקשים מכל המבקרים הנמצאים בדרכם להר מירון לשוב על עקבותיהם, הכניסות להר נסגרו ולא תתאפשר הגעת מבקרים".

2:16 - אלי רוטמן: "בצלאל קאהן ב'קול חי' – 'כעת מתברר, לא הייתה קריסה! האסון בעקבות דוחק גדול מאוד של אנשים שנפלו אחד על השני. כל הטריבונות הכל היה תקין. היה דוחק גדול מאוד, לחצו אחד את השני'".

2:17 - חיים גולדברג: "אין ממש קליטה, אני מעלה לקבוצת התמונות. עוד תמונות. נורא מה שהולך כאן".

2:18 - ציקי ברנדווין: "העלתי כתבה עם תמונות שאפשר".

2:19: "שולח תמונה קשה".

2:20 - רפאל כהן: "תנו כיוונים איך למלא את האתר באייטמים".

• • •

רפאל כהן: "הייתי בדרך חזור ממסעדה עם חבר קרוב, וכחמש דקות לפני הכניסה לאשדוד אני קורא על הדיווחים הראשונים: 'אר"ן במירון'. עשר שניות אחרי אני מקבל 'חזל"ש' ונרגע יחסית. ברגע שאני שולח את זה לקבוצת העבודה של 'כיכר', כתבנו שימי שפר, שנמצא באותה עת במירון, שולל את הודעתי: "רצים פה עם אלונקות". מייד כתבתי בקבוצה שברגע שאני מגיע הביתה אני נכנס לערוך. ואז ישי מתחיל לקבל אינפורמציה מיידית מהשטח, ומעביר לקבוצה: "14 איקסים", והמספר הולך ועולה ועולה ועולה.

"אני מתחיל לבכות ברכב ולהתפלל להקב"ה שירחם על עמו ישראל, אומר כמה פרקי תהילים ומתחיל לכתוב שלדים לכתבה במחשב. נכנסתי הביתה, מייד למחשב, כולי בצמרמורת. מתחיל לכתוב - ואז שטף התמונות המזוויעות, ההודעות שמגיעות אליי על נעדרים בהר ואיך אפשר להגיע אליהם, והורים מודאגים שבניהם לא עונים להם. זכורים לי מאוד שלושה: שמחה דיסקינד וידידיה חיות. שניים שראיתי את תמונתם כנעדרים, עם מספר איש קשר לדבר איתו, ואז ההבנה שהם כבר לא ישובו לביתם.

"עבדתי עד 05:00 בבוקר ברציפות בצורה רובוטית, מנסה להעביר את המידע הנדרש בצורה הטובה ביותר כחלק משליחותי. ספק אם הצלחתי לשתות כוס מים במהלך שעות הזוועה.

"ב-05:00, כשעזבתי את המשמרת, יצאתי החוצה לעשן, והתחלתי לבכות ללא הפסקה. דקות ארוכות שישבתי על מפתן ביתי, מתקשה לעכל מה עם ישראל עבר בשעות האחרונות, כמה משפחות נהרסו בכמה דקות. למזלי אחד מאנשי הנהלת כיכר השבת היה שם בשבילי, שאל אותי איך אני, ולפחות הצלחתי לפרוק טיפה מולו בהקלטות. הוא הקשיב לכל מילה, והציל אותי בזמן אמת".

• • •

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

2:21 - משה מנס: "אני מכין כתבות, על תפילות וקבלות טובות ומדור חיפוש קרובים. יש המון אנשים בפאניקה מטורפת. לנסות ולהרגיע את מי שאפשר".

2:22 - אלי רוטמן: "למרכז הרפואי לגליל הובאו עד כה שבעה פצועים מהאירוע במירון, כולם במצב קל. נערכים לקליטת פצועים נוספים".

2:23 - ישי כהן: "פוש. אסון מירון תשפ"א, כוחות ההצלה סיימו במלאכת פינוי הנפגעים".

2:24 - חיים גולדברג: "ועכשיו בתור עד ראייה. היה במתחם דוחס מטורף, כל רגע כולם זזו מצד לצד, השוטרים צעקו כל הזמן לצאת".

2:25: "תעלו כתבה עם גלריה של כל התמונות שחיים שלח".

2:26 - ישי כהן: "אסון מירון תשפ"א. נקבע מותם של למעלה מ-25 נפגעים. לוקח אחריות לפוש עם התמונה שקיבלתי עכשיו".

2:27 - ציקי ברנדווין: "מזעזע. ה' ירחם. פשוט מזעזע".

2:28 - ישי כהן: "תכתבו בראשית 'כתבה מתעדכנת'".

2:29 - חנני ברייטקופף: "כלל הפצועים פונו מהשטח. ההרוגים נמצאים במקום. הייתי בהרבה אירועים קשים, אך אירוע מזעזע כמו היום לא ראיתי מעולם. כל מי שהיה איתי בשטח פרץ בבכי".

2:30 - רפאל כהן: "גולדברג שלח תמונות קשות מאוד. האם להעלות תמונות של הגופות?".

• • •

חיים גולדברג: "ברגע שהאדמו"ר מ'תולדות אהרון' הדליק את המדורה, אחרי קבלת עול מלכות שמים, ההמונים התחילו לרקוד, מה שגרם ללחץ גדול יותר ברחבה. אני, כמו רבים אחרים, ניסינו לצאת - אבל זה היה קשה מאוד. כעבור כמה דקות, כשאני מצליח לצאת מהרחבה, עובר לידי אדם וצועק: "יש בלגן למטה". ואני, חיים גולדברג, כמו שחלקכם מכירים אותי - איפה שיש בלגן אני משתדל להגיע...

"אני רץ למטה - עוד לפני שאיש הבין מה קורה. כל הדרך אני לא מצליח לראות כלום. כולם רצים החוצה ואני רץ הפוך, לבפנים. קשה לראות מה קורה מטר קדימה, בגלל הבלגן, ואז אני נתקל במחזה האיום הזה. ערימה של אנשים, אחד על השני.

"לקחתי כמה צעדים אחורה כדי לא להפריע לכוחות ההצלה להתחיל לטפל בפצועים, אני עומד מטר מאחורה ואני רואה את הנורא מכל: גופה אחרי גופה, פצוע אחרי פצוע, במשך דקות ארוכות זה לא נגמר, עוד גופה, עוד פצוע ושוב גופה, וכן הלאה.

"הצעקות של אנשי ההצלה היו קשות מנשוא. כל הזמן הזה אני מנסה לשלוח עדכונים למערכת שלי אבל ללא הצלחה. הקליטה קורסת. כוחות רבים זורמים למקום והפינוי לא נגמר. כשאני רואה את תמונות הנפטרים, אני מחבר בראש איפה הם היו בשטח. לאחר מכן הורידו אותם על שביל צר, בשביל לפנות את האלונקות כדי שיוכלו לפנות בהן פצועים שעוד יש להם סיכוי לחיו. המחזות שם היו קשים הרבה יותר, מראות ותחושות שאי אפשר להסביר במילים. רק אחרי דקות ארוכות אני מצליח ליצור קשר עם המשפחה שלי שרוצים לשמוע שהכל בסדר איתי. אני יורד לרחבה למטה, ומתחיל לצלם את שורת הגופות, אליה מרכזים את כל הנספים. אחד ועוד אחד ועוד אחד, וגם פה, זה לא נגמר. רק אז הבנתי את גודל האסון.

"כשהגעתי לביתי בירושלים, הבנתי מה ראיתי, הבנתי את האסון, והתחלתי להריץ בראש אחורה - לא לדו"ח מבקר המדינה ולא לדיונים בכנסת מלפני כמה שנים, אלא אל חצי שעה לפני האסון, כשראיתי כמה קציני משטרה על מרפסת ברחבת 'תולדות אהרון', הם ראו את הלחץ, הם הבחינו בדחיפות, הם הבינו שזה מסוכן, הם גם אמרו את זה אחד לשני - אבל לא עשו כלום, וזה תופס לי את הראש עד היום.

"בבוקר שאחרי, יצאתי לסיבוב ברחובות ירושלים, השקט, ההלם ולוחות המודעות שמלאים במודעות אבל, התמונות של ההרוגים שראיתי בשטח, השמות, זה אסון שילווה אותי עוד הרבה זמן".

• • •

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

2:31: "זה לא נתפס. חתיכת אסון בתוך כל שמחת מירון".

2:32 - חיים גולדברג: "עדיין מפנים פצועים. מזעזע".

2:33: "אומרים שיש עוד הרוגים בבתי החולים".

2:34 - משה מנס: "אוי ואבוי נראה שמדובר בכמות לא נתפסת של הרוגים, זה לילה שהופך חיים של המון אנשים".

2:35 - רפאל כהן: "תוסיפו לכתבה המתעדכנת: הודעת משרד התחבורה: בעקבות האסון והחלטת המשטרה לסיים את האירוע באופן מיידי, אנו נערכים לשנע מאות אוטובוסים ומס' רכבות חירום המיועדות ללמעלה מ-1,000 נוסעים כל אחת, להחזרת משתתפי ההילולה לבתיהם. מדובר בהיערכות לוגיסטית מורכבת ונדרשת סבלנות מהנוסעים".

2:35 - משה מנס: "דובר זק"א, מוטי בוקצ'ין, מעדכן בגל"צ: "יש בזירה 27 גופות - סיימנו לקבוע את מותם".

2:36 - משה מנס: "עדכון: כלל הנפגעים פונו - צוותי חוס"ן מעניקים סיוע דוברות איחוד הצלה - מחוז צפון: צוותי הרפואה של איחוד הצלה ביצעו החייאות על מספר פצועים אנוש, והעניקו סיוע לעשרות נפגעים במתחם ההדלקה של תולדות אהרון במירון. אלי פולק מנכ"ל איחוד הצלה מסר: "מדובר באירוע חריג מאוד בהיקפו ולצערנו נגבו חיי אדם. עשרות מתנדבים של איחוד הצלה השתתפו בפעולות ההחייאה והעניקו סיוע לעשרות נפגעים במצבים שונים - חלקם פונו למרכז הרפואי זיו בצפת וגליל מערבי בנהריה באמבולנסים של איחוד הצלה". אבי מרכוס מנהל אגף רפואה של איחוד הצלה מסר: "מדובר באירוע קשה מאוד עם זירה של עשרות נפגעים שחלקם למרבה הצער נקבע מותם עקב אופי הפציעות הקשות מהן סבלו. כמו כן צוותי חוס"ן - היחידה לעזרה ראשונה נפשית של איחוד הצלה העניקו ומעניקים סיוע למספר רב של נפגעי חרדה".

2:37 - ישי כהן: "איזה פרק תהילים, מנס תעלה ככתבה. נא להתפלל".

2:38 - רפאל כהן: "תהילים פ"ג, 'אל תחרש ואל תשקט א-ל' או 'לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד. יַעַנְךָ ה' בְּיוֹם צָרָה'".

2:39 - חיים גולדברג: "המשטרה הרחיקה את התקשורת ממש רחוק, אני חוזר לירושלים בתקווה להגיע עד שבת".

2:40 - חיים אילוז: "תמשיכו לעלות ולעדכן, כל הכבוד לכל מי שפעיל".

2:42 - חיים אילוז: "מי זמין לתמלל ראיון של מד"א לכיכר?".

2:43 - שימי שפר: "אתמלל. ואעלה".

2:44 - חיים אילוז: "כל הכבוד, תמשיכו לתת מידע. המון אנשים נעזרים בנו".

2:45: "סגן שר התחבורה אורי מקלב בתום הערכת מצב בחפ"ק משקד התחבורה בהר מירון: משרד התחבורה מעמיד את את מערך הרכבות ואוטובוסי החירום בכדי להוריד את כלל ההמונים מהר, כרגע ישנם צירים סגורים לטובת פינויי הפצועים. אנחנו מבקשים מהציבור להתאזר בסבלנות".

2:46 - ישי כהן: "לפושש את מספר מוקד הנעדרים ושיתקשרו לשם".

2:47 - אלי רוטמן: "הודעה שקיבלתי מחבר: 'אנחנו פה בתחנות יציאה עם ילדים נשים וזקנים השוטרים מפנים את כולם מההר ויש לחץ אימים בנקודות יציאה. השוטרים לא נותנים לאנשים לעלות לאוטובוסים ואני חושש שהאסון הבא רשום על הקיר. אני פה עם תינוקות...'".

2:55 - משה מנס: ‏"דובר המשטרה: האירוע הקשה נחקר, המפכ"ל בזירה, כרגע אין לנו פרטים נוספים, החקירה בראשיתה עדיין לא ברור מה הביא לאירוע הזה. אנחנו מפנים את הצירים לטובת כוחות ההצלה. כל האנשים שעדיין על ההר חייבים להתפנות באוטובוסים. כרגע אנו מרוכזים בהצלת חיים ומאוחר יותר נעדכן לגבי החקירה".

2:56 - משה מנס: "דובר מד"א, זכי הלר: בהמשך לאסון במירון, חובשים ופראמדיקים של מד"א מעניקים טיפול רפואי לכ- 103 נפגעים, בהם: 38 במצב אנוש עדיין בשטח, 6 במצב אנוש שפונו לבתי החולים, 18 במצב קשה, 2 במצב בינוני, 39 במצב קל. הפצועים מפונים לבתי החולים, זיו , לגליל בנהריה, פוריה, רמב"ם ולעין כרם. כל הפצועים קשה בינוני וקל, פונו מהשטח".

2:58 - חנני ברייטקופף: "האדמו"ר מבאבוב לא יערוך את השלחן הטהור במקום זאת יאמר תהלים בציבור בביהמ"ד הגדול. בגלל המצב האדמו"ר מסאטמר ביטל את ההדלקה במונורו".

2:59 - חיים אילוז: "אני מתחבר למערכת. נסעתי עד חלפתא. איך שהגעתי, הבנתי מה קורה חזרתי חזרה".

3:00: "מעולה. לייפר לך לישון שיהיה לך כוח למחר בבוקר".

3:01: "הילה אלרואי כתבת הבריאות של חדשות 13 מדווחת: מספר ההרוגים באירוע ממשיך לעלות באירועי זה אנחנו מדווחים על קרוב ל-40 הרוגים ויש 18 פצועים קשה וכל השאר בדרגות פציעה שונות".

3:02 - רפאל כהן: "היי חיים. אנחנו פה, תן כיוון מה עוד להכין".

3:03 - חיים אילוז: "מה עלה עד כה? תנו לי סיכום".

3:04 - נתנאל לייפר: "יש כתבת תגובות, כתבת תמונות, כתבת מרכזי מידע, כתבת תפילות".

3:06: "38 זה נכון חיים? ככה דיווחו בN12. תעלו פוש".

3:06 - ישי כהן: "לקרוא ולבכות: כארבעים נפטרים באסון הבלתי נתפס במירון".

3:07 - חיים אילוז: "עדכנתי את הראשית".

3:08 - משה מנס: "אני מקבל פניות של משפחות ותמונות נעדרים. מה עושים עם זה?".

3:09 - רפאל כהן: "סינק: מנכ"ל איחוד הצלה, אלי פולק, ממירון אירוע קשה מאוד פה בהר מירקון. לצערנו מאות המתנדבים שהיו באזור טיפלו במאות נפגעים וביצעו עשרות החיאות. לצערנו ישנם עשרות הרוגים, אבל עבודה רבה עוד לפנינו. נמשיך בה עד אור הבוקר

3:10 איציק אוחנה: "עזר מציון" פותחת חפ"ק מיוחד לעזרה למשפחות החולים והנפגעים מתנדבי "עזר מציון" נמצאים בבתי החולים "זיו" בצפת "פוריה" בטבריה "רמב"ם" בחיפה ומסייעים לפצועים ולצוותים הרפואיים בטלפון החפ"ק: 036144660 ניתן לבקש הסעות לבתי החולים באמצעות מתנדבים וסיוע ביצירת קשר עם הפצועים בבתי החולים".

3:10 - חיים אילוז: "אנחנו מקור מידע אמין להמון המון אנשים, תמשיכו עם העבודה טובה. לייפר ומנס תתחילו עם כתבת הנעדרים, יש לי 2 משפחות שמחפשות את הקרובים שלהם, שלחו תמונות".

3:12 - שימי שפר: "בוכים כאן כולם. אני לא יכול לתאר במילים".

3:13 - חיים אילוז: "פוש על מרכזי המידע יצא?".

3:14 - נתנאל לייפר: "כן".

3:15 - נתנאל לייפר: "דוברות המשטרה: אירוע רב הנפגעים במירון נמצא בשליטה של כוחות הביטחון וההצלה והמאמץ המרכזי כעת של משטרת ישראל הוא פינוי ההר באופן מסודר ובטוח.

"בזירה נמצא מפכ"ל המשטרה שעומד מקרוב על מאמצי פינוי ההר ומקבל עדכונים על שארע. הציבור מתבקש להגיע לתחנות ההסעה ולהתפנות מהמקום. יש להימנע מהליכה רגלית לאורך הכבישים. על הציבור לעקוב אחר דיווחי והנחיות המשטרה באמצעי התקשורת לגבי הסדרי התנועה, שכן צירים מרכזיים נחסמו לתנועת כלי רכב על מנת לאפשר תנועה מהירה של רכבי החירום וההצלה לצורך פינוי הפצועים וטיפול בנפגעים. במקום פועל חפ"ק אחוד הכולל את הפיקוד הבכיר של גופי החירום וההצלה שמבצעים הערכות מצב תכופות בכדי לעמוד על מאמצי הפינוי. על הנהגים להישמע להוראות המשטרה, לגלות סבלנות, התחשבות ואיפוק, כולנו שותפים וערבים למשימות הצלת חיים. מצ"ב סינק של מפקד המחוז הצפוני".

3:16 - חיים אילוז: "מי על הסינק של לביא?".

3:17 - רפאל כהן: "אני אכין".

3:18 - ישי כהן: "אנשים פה במטוס שאלו אותי למה אני לא עוזב את הפון. סיפרתי להם מה קרה. כל החברה פה בוכים. אמיתי".

3:19 - ישי כהן: "מה השעה בארץ?".

3:20 - שימי שפר: "3:20".

3:21 - ישי כהן: "פוש נוסף. לוחמי 669 ממשיכים בפיזור נפגעים לבתי החולים במסוקי חיל האוויר".

3:22 - שימי שפר: "חובש מד"א שהגיע לשטח מהראשונים מתאר ל'כיכר השבת' את אשר ראה. ישבתי למטה בגיזרה שלי, ופתאום אני שומע בקשר שמשהו מתרחש, משהו לא מוסבר.

"המוקד דיווח בקשר שמי שיכול לעלות לאזור ההר שיעלה. הגעתי לשטח מהראשונים, והמראות היו קשים. התחלנו לעשות החייאה על ילדים וצעירים, לקחתי מטופל בן 18 ורצתי איתו עם האלונקה לכיוון האמבולנסים. חזרנו שוב ונתקלנו במראות קורעי לב. הפראמדיק סימן לנו עם האצבע על האנשים, זה כבר לא בחיים, זה גם לא. אני שנה וחצי במד"א מעולם לא הייתי חלק באר"ן, ולכן התיישבתי במשך שעה שלימה על הריצפה כדי לנסות לחזור לעצמי".

3:23 - ציקי ברנדווין: "מזעזע. ראיתי מקודם שכתבו שרואים טלפונים של ההרוגים מצלצלים ואין מי שיענה".

3:29 - אלי רוטמן: "הודעה לתקשורת למרכז הרפואי זיו הגיעו 45 פצועים, 18 קשה, 3 פונו לרמבם".

3:35 - רפאל כהן: "מנהל ביה״ח רמב״ם בהצהרה כעת לכלי התקשורת - 'שלושה מסוקים נחתו אצלינו בבית החולים. הגיעו אלינו גם פצועים מבוגרים וגם נערים וילדים. עודכנתי שיש עוד שני מסוקים בדרך אלינו'".

3:37 - רפאל כהן: "ניר דבורי: חלק מהנפגעים - שוטרים שהיו במקום".

3:55 - חיים אילוז: "עדכונים אחרונים מבתי החולים, למי יש".

3:55 - רפאל כהן: "מחפש".

3:55 - משה מנס: "לא ראיתי שהוציאו".

3:55 - ישי כהן: "לא יצא בדקות האחרונות".

3:58 - שימי שפר: "מזעזע שאנשים חזרו לרקוד בחצר הציון ללא תזמורת".

3:59 - רפאל כהן: "אמיתי?????".

3:58 - משה מנס: "זה מה שנקרא לרקוד על הדם".

3:59 - רפאל כהן: "זה מהדברים השפלים שראיתי".

3:59 - שימי שפר: "אמת".

3:59 - ציקי ברנדווין: "פשוט כל תמונה מחרידה".

4:00 - משה מנס: "הם כנראה לא מודעים למה שקורה. כשישמעו שזה בן משפחה שלהם בנפגעים, הם לא ירקדו יותר".

4:01 - ישי כהן: "לפעמים בתוך הצרה הגדולה הזו יש דחף לרדקוד ולהתחבר לצדיק. יש הרבה כאלו. גם כשמדובר בבני משפחתם. לא שמצדיק אותם".

4:01 - משה מנס: "אנשים לא יודעים מה לעשות עם עצמם. במצוקה"

4:01 - ישי כהן: "צפיתי כמה פעמים בוידאו, לא מדובר בחגיגה, זה פורקן, להוציא מה שלא מצליחים לבטא, ולפעמים זה בשירה לרבי שמעון".

4:02 - משה מנס: "טוב. יש בי עוד צורך? יש מחר יום עמוס... חיים אילוז תתחיל לשחרר אותנו".

4:03 - חיים אילוז: "משוחרר".

4:03 - רפאל כהן: "לך לישון משה".

4:04 - שימי שפר: "יש לי עוד לחזור הביתה, לא מצליח להירגע. עצוב ובלתי נתפס".

4:05 - ישי כהן: "ייקח כמה ימים לעכל".

4:05 - משה מנס: "חיים גולדברג אתה בסדר?".

4:06 - חיים אילוז: "אי אפשר לעכל, שמים בצד וממשיכים הלאה".

4:08 - שימי שפר: "אגב טוענים פה שזק"א מרוקנים כעת משאית שהיתה מלאה מים, כדי למלא אותה בגופות".

4:11 - רפאל כהן: "כמה אנשים בערך מצטופפים רק על המדרגות".

4:13 - שימי שפר: "מדובר למעשה בשביל יציאה ממתחם ההדלקה של תולדות. יוצר צוואר בקבוק שכולו עומס".

4:15 - רפאל כהן: "זה האסון האזרחי הגדול ביותר שידעה ישראל ממה שאני מבין, מבחינת מספר הרוגים".

4:22 - חיים אילוז: "מה המספר המאומת האחרון?".

4:35 - שימי שפר: "יצאתי עכשיו מהציון. בפנים כולם בוכים, בחוץ מהומות עם שוטרים שחוסמים מעברים".

4:38: "אפשר לעדכן את הראשית ל 44 הרוגים".

4:48 - חיים אילוז:

4:49 - משה מנס: "לבכות".

4:50 - רפאל כהן: "מפרק".

וכך, זה נמשך ונמשך לאורך כל יום שישי, ומיד בצאת השבת וביום ראשון, לוויה אחר לוויה, 45 הרוגים, באסון האזרחי הגדול ביותר. שלא נדע עוד צער.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר