ההפיכה הדרמטית

ארה"ב: "לשקול מחדש את הנורמליזציה בין ישראל לסודן"

למרות שעל פי ההערכות ההסכם בין ישראל לסודן לא היה אמור להיפגע בשל ההפיכה במדינה, ארה"ב אומרת כי היא קוראת "לשקול מחדש" את חתימת ההסכם עם הממשל החדש בחרטום (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
כוחות לוחמי הצבא הסודני (צילום: Shutterstock)

שעות ספורות לאחר ההפיכה הדרמטית בסודאן, בה השתלט הצבא על המדינה והדיח את ראש הממשלה המכהן, הודיע הממשל בארה"ב כי הסיוע לסודאן, ובראשו סיוע בסך 700 מיליון דולרים.

נד פרייס, דובר משרד החוץ האמריקני אמר הערב (שני) כי ארה"ב קוראת "לשקול מחדש" את חתימת ההסכם בין ישראל לסודאן, זאת למרות שעל פי ההערכות החתימה על ההסכם לא הייתה אמורה להיפגע "ארה"ב מוכנה לנקוט בכל האמצעים ההולמים כדי להביא לדין את אלו שעשויים לנסות לנטרל את רצונו של העם הסודנים".

מוקדם יותר קראה ארה"ב לממשל החדש בסודאן לשחרר ממעצר את ראש הממשלה הסודני ושאר שרי הממשלה שנעצרו, ואמרו כי הם "דוחים את פעולות הצבא בסודן ומודאגת מאוד מההפיכה הצבאית במדינה".

בתוך כך, דיפלומט בכיר בסודאן טען לכתב 'כאן חדשות' כי ראש הממשלה המודח התכונן קרוב לנסוע לוושינגטון ולחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל, וטען כי ראש הממשלה "מאוד רצה לחתום על הסכם".

הדיפלומט טען שגם בסודאן שלאחר ההפיכה סודאן לא אמורה לשנות את תהליך השינוי ביחס כלפי ישראל, ולהערכתו התהליך יימשך בין היתר בשל כך שהגנרל אל-בורהאן שתפס את כס השליט חפץ בהגעה לנורמליזציה עם ישראל.

ראש הממשלה המודח היה אהוד בקרב דעת הקהל הסודני, והוא היה אמור לעמוד לבחירה בשנים הקרובות. כעת הממשל החדש בסודאן מנסה להשקיט את הקולות כנגד הקטנת הסיכויים לדמוקרטיה וטוען כי יאפשר קיום בחירות בשנים הקרובות.

בצל הודעת הממשל בארה"ב נראה כי הממשל הצבאי החדש מצפה לכל הכרה בשלטונו החדש - מה שיכול להגביר את הסיכויים להצטרפותה של סודאן אל 'הסכמי אברהם'.

כזכור, מוקדם יותר היום (שני) כי כוחות צבאיים בסודאן פשטו על בית ראש הממשלה המקומי, עבדאללה חמדוכ, ועצרו אותו ככל הנראה כחלק מניסיון הפיכה במדינה. על פי הדיווחים, במקביל, הצבא השתלט גם על ביתו של יועץ התקשורת של חמדוכ ועצר אותו.

מדובר בניסיון הפיכה שני בתוך כחודש לאחר שבחודש שעבר, 40 קציני צבא סודאן ניסו לבצע הפיכה במדינה וכשלו. ראש ממשלת סודאן, עבדאללה חמדוכ, הגיב על ניסיון ההפיכה הכושל אז: "ננקוט בפעולות לחיזוק התהליך הדמוקרטי במדינה".

אז נטען כי הקצינים שהובלו בידי עבד אל-באכי בקראווי המזוהה עם תנועת האחים המוסלמים, נעצרו ונחקרו. ממשלת סודאן מסרה כי מדובר באנשי צבא שמזוהים עם משטרו של עומאר אל-באשיר, הנשיא הסודאני לשעבר שכיהן בתפקיד במשך קרוב ל-30 שנה, עד שהודח בהפיכה באפריל 2019.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר