מועדון הטריליון

האיש ה'מוזר' שצחק על כולם ועשה את הבלתי יאמן

ניבאו לו התרסקויות, קראו לו 'פלופ', משקיעים ברחו ובורסות חששו, אך הוא כהרגלו, המשיך לצחוק על כולם וסידר לעצמו מקום ראשון ברשימת עשירי העולם • הכירו את האיש שבאמת קובע סדר עולמי חדש (מגזין כיכר)

מולי הרשקוביץ | כיכר השבת |
אילן מאסק (צילום: שאטרסטוק)

השבוע, חברת המכוניות החשמליות 'טסלה' שברה שיא חדש כשהגיעה לשווי של מעל לטריליון דולר. ובמספרים: 1,000,000,000,000 דולרים.

זה קרה לאחר שחברת השכרת הרכב העולמית 'הרץ' הודיעה כי חתמה על רכישת 100,000 רכבים חשמליים מחברת 'טסלה', שיסופקו עד סוף שנת 2022. העסקה הכניסה לטסלה סכום של כ-4.2 מיליארד דולרים, והקפיצה את מניות החברה ב-13%.

מפעל הייצור של טסלה (צילום: שאטרסטוק)

אז נכון, ישנן חברות ששוות יותר, כמו גוגל (1.89 טריליון דולרים) ואמזון (1.67 טריליון דולרים) ועוד, אשר עשו את הונם מאין ספור סיבות, אך לחברת טסלה יש סוד הצלחה אחד ושמו: אילון מאסק.

מי אתה אילון מאסק?

תמונת פרופיל:

  • שם: אילון מאסק / Elon Reeve Musk
  • גיל: 50
  • נולד ב: פרטוריה, דרום אפריקה
  • עיסוק עיקרי: מנכ"ל Tesla, מייסד SpaceX
  • הון עצמי: 262 מיליארד דולר
  • אנקדוטה מעניינת: בחודש מאי, 2020, נולד בנו השישי. השם שהוא בחר לבנו הוא - "X AE A-XII", וזאת אחרי שרשות האוכלוסין של קליפורניה דחתה את השם הראשון שבחר - "X Æ A-12", בגלל שהכיל מספרים.

אם יש משהו שאפשר להגיד על מאסק זה שהוא שובר מוסכמויות. אם עד היום, כל מנהל חברה עולמית חייב להיות אדם רהוט, מכובד, ייצוגי ופוליטיקלי קורקט, בא מאסק והוכיח שמספיק להיות אדם עם חזון והרבה אומץ - וכל השאר סתם משחק.

לא תראו את אילון מאסק מרצה ברהיטות או מדבר בביטחון, אתם גם לא תתנו לו לנסות למכור קרח לאסקימוסים - כי הוא לחלוטין לא יצליח.

למעשה, תוכלו לראות אותו מגמגם ומצחקק במבוכה בכל הרצאה או אירוע השקה, ובכל זאת, אנחנו מדברים על האיש העשיר ביותר בעולם.

איך הכל התחיל?

כבר בגיל 12 (!) שבר אילון מאסק שיא קטן, היה זה כשמכר משחק מחשב שפיתח בעצמו בסכום אסטרונומי של 500 דולר. משם, החל את דרכו הסלולה אל צמרת עמק הסיליקון כאחד מהאנשים היותר מוצלחים בעולם ההייטק.

במהלך השנים הקים מאסק כמה חברות מצליחות; בשנת 1995, כשהיה בן 24 בלבד, הקים יחד עם אחיו את חברת זיפ2 (Zip2) אשר פיתחה ושיווקה מדריך עירוני עבור ארגוני חדשות.

מתקן השיגור של spaceX (צילום: שאטרסטוק)

לא הרבה זמן לאחר מכן, נמכרה החברה תמורת 307 מיליון דולר. מאסק, שהחזיק ב-7 אחוזים מהחברה, הרוויח באותו היום 22 מיליון דולר, כשהוא יודע שמכאן השמים הם הגבול.

בשנת 1999 הקים מאסק את חברת X.com שלימים הפכה לחברת PayPal – חברת התשלומים המוכרת, וגרף לכיסו עוד כמה מיליונים.

אבל מאסק ידע שזה לא הסוף או למעשה, זו רק ההתחלה.

spaceX או טסלה?

בשנת 2002 הקים מאסק את חברת spaceX או בשמה המלא - Space Exploration Technologies Corporation. מטרת החברה הייתה ונשארה, להנגיש את עולם החלל גם לאזרח הפרטי, כשמלכתחילה יעד החברה הוא לא פחות מאשר: ישוב כוכב מאדים.

חברת SpaceX פורצת דרך בהרבה מובנים. היא הצליחה להגיע להובלה כלל־עולמית בטכנולוגיות שיגור לחלל והשאירה מאחור לא רק חברות פרטיות, כמוה, אלא גם את סוכנויות החלל הממשלתיות (נאס"א, למשל) למרות כל תקציביהן וניסיונן.

רכב טסלה, מבפנים (צילום: שאטרסטוק)

חברת SpaceX היא החברה הראשונה והיחידה שהצליחה לשגר טיל ולהנחית את השלב הראשון בחזרה במדויק, על מנת להשתמש בו שוב לשיגור. למעשה, 'ספייס אקס' היא יצרנית המשגרים הגדולה בעולם, עם 25 שיגורים בשנת 2020 ומספר דומה שמתוכננים לשנת 2021.

פעילות חברת SpaceX היא אמנם פרויקט חייו של מאסק, אך כספו הגדול מגיע דווקא מחברת טסלה, אלא שבניגוד לדעה הרווחת, אילון מאסק לא הקים את חברת טסלה.

בשנת 2003 התאגדו שתי יצרניות בשוק הרכבים החשמליים שהיה אז בחיתוליו, בהנהלתם של מרטין אברהארד ומארק טרפנינג, כשמאסק שימש כיו"ר ומעצב ראשי באחת החברות.

החברה התגלגלה במשך השנים והציגה פיתוחים מרשימים והישגים טכנולוגיים שהקדימו את זמנם, עד להוצאת הרכב החשמלי הראשון של חברה טסלה ומשם הכל היסט(ו)ריה.

כיום, דגם ה'טסלה 3' הוא הדגם הנמכר ביותר באירופה ושווי החברה הוא הגדול ביותר בשוק הרכבים, למעט חברת 'טיוטה'.

אילון מאסק (צילום: שאטרסטוק)

ומאסק?

אילון מאסק ממשיך למקם את עצמו כמי שקובע את הסדר הכלכלי העולמי. רוצים דוגמה? בשבוע שעבר נשאל מאסק בטוויטר ע"י חברת מטבעות הקריפטו 'Shiba' - "כמה מטבעות אתה מחזיק?", מאסק השיב: "כלום", וערך המטבע צנח מיד.

השאלה והתשובה

זאת לא הפעם הראשונה שזה קורה, ואל תופתעו כשזה יקרה גם הלאה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר