היסטוריה ואקטואליה

מה אמר הגראמ"מ שך לגרב"ש דויטש על הגר"ש וולבה?

"תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם": מקורב לגאון רבי ברוך שמואל דויטש מגיב לחשיפת 'כיכר השבת' על הטענה שהגרב"ש "עורר" את הגראמ"מ שך על הגר"ש וולבה (חרדים)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הגרב"ש דויטש (צילום: באדיבות המצלם)

פרק ז': חשיפת מדור 'היסטוריה ואקטואליה' ב'כיכר השבת' אודות בקשת המחילה של הגרב"ש דויטש ממרן המשגיח הגר"ש וולבה זצוק"ל הקשורה לפולמוס האם להתחיל ללמוד 'מעשה בראשית' או בפרשת 'לך לך', טלטלה את 'עולם התורה'.

חשיפת טענתו של אחד מנכדיו של מרן הגר"ש וולבה ש"ר' שמואל דויטש עורר את הרב שך על זה", הביאה את מקורבו של הגרב"ש דויטש שמלווה אותו עשרות בשנים והיה לצידו במקרה זה, להגיב לדברים בארוכה.

דברי המקורב: "מו"ר הגרב"ש דויטש שליט"א לא "עורר" את מרן הגרא"מ שך זצוק"ל לנושא, אלא הרב שך התעורר לנושא בעצמו, וניסה לתפוס טלפונית את תלמידו שהוא חתנו של המשגיח הגר"ש וולבה זצ"ל (נדמה לי ששם החתן הוא הרב ארלנגר) ולא עלתה בידו.

"לאחר שמרן הגראמ"מ שך לא הצליח לתפוס טלפונית את חתנו של הגר"ש וולבה, קרא הרב שך למו"ר הגרב"ש דויטש שליט"א ושלח אותו לרב וולבה שיספר לו שמרן הרב שך כששמע את יוזמתו של הגר"ש וולבה, הוא בכה ואמר: 'כל האמונה שלי היא מפרשת בראשית נח וכו''.

"דבר שני שטען מרן הרב שך להגר"ש וולבה, שהוא לא גדול יותר מגדולי ירושלים בדורות הקודמים, מר' יהושע לייב דיסקין, ר' שמואל סלנט ועוד שהם קבעו את סדרי הלימודים בירושלים, ולא כל אחד יכול לבא ולשנות מדעתו, וגם אז לא הבינו את הפרשיות הללו וגם אנו המבוגרים לא מבינים, ובכל זאת כך הנהיגו ואין לנו יכולת ורשות לשנות מהם, ומי אנו לעומתם.

"את המסר הראשון ביקש הרב שך להעביר לגר"ש וולבה שהוא בכה בשמעו זאת וכו', אבל לא בחריפות מדי, כי הרב שך סבר שאומנם השקפתו היא כך, אבל לרב וולבה מותר לחלוק עליו.

"את המסר השני שמי אנחנו לשנות מה שקבעו גדולי עולם שהיו גדולים מאיתנו פי אלפי אלפים, זה ציוה למסור לגר"ש וולבה יותר בחריפות, כי עם זה אי אפשר להתווכח.

"סוף המעשה היה שכהגר"ש וולבה שמע על דעתו של הרב שך, ביטל הגר"ש וולבה את דעתו מפני דעת מרן הגרא"מ שך".

המשך יבוא...

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר