אסון מירון

שידור חי: ועדת החקירה מתכנסת שוב; צפו

בזה אחר זה יעידו בפני ועדת החקירה - רב רשף יוסי כהן, ראש מדור הגנה מאש; הרב דב קפלן, ועדת החמישה; הרב יצחק ברים, חסידות בויאן ואנשי ה"הכנסת אורחים" • צפו (חדשות)

חברי הוועדה במירון, השבוע (צילום: דוברות הוועדה)

ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון בראשות נשיאת העליון לשעבר מרים נאור, בה חברים גם הרב מרדכי קרליץ והאלוף במיל' שלמה ינאי, מתכנסת הבוקר (רביעי) שוב להמשך שמיעת העדים. "כיכר השבת" מעביר את העדויות בשידור חי.

סדר העדויות:

  • רב רשף יוסי כהן, ראש מדור הגנה מאש, תחנת גליל גולן
  • הרב דב קפלן, ועדת החמישה
  • הרב יצחק ברים, חסידות בויאן
  • הרב מאיר קרליבך, הרב יוסף קרליבך, "הכנסת אורחים"

• עדותו של רב רשף יוסי כהן, ראש מדור הגנה מאש, תחנת גליל גולן:

"מבחינת הדלקות, לא אישרנו בטיחותית אף הדלקה. אישרנו רק אוהל להכנסת אורחים ואוהל הרשב"י. מבחינת מסוכנות אש וסידורי כבאות, אין בעיה. אבל אישורים אין.

"זה לא מצב תקין, אבל אני מבין את המורכבות שכל ההר שוצף וגועש במשך שבוע שלם, עם אישור או בלי אישור אנחנו עובדים שם כל הזמן. בבויאן היו בעיות בטיחות, באתי לשם ותיקנו את זה.

"עודכנתי שהיה קצין של כיבוי אש שדיווח בחפ"ק על צפיפות, אני לא יודע בדיוק את הפרטים, אבל אנחנו לא עוצמים עיניים באירוע".

רב רשף כהן בעדותו (צילום מסך)

• עדותו של הרב דב קפלן, חבר ועדת החמישה:

"אני בן 59, אבי היה הרב הראשי של צפת ועשה לי חלאקה במירון בל"ג בעומר, מדי שנה בשנה הוא לקח אותי להדלקה עם אחים שלי מעל גג הציון שהיתה מדורי דורות. אני נין ונכד של רבני צפת כמעט 200 שנה, מה שנוגע להדלקה עבר מדור לדור.

"יש לנו מסורות כיצד להדליק, אבא הקפיד להדליק מיד אחרי השקיעה, היו פעמים שהגיעו לאחר מכן לכבות ולהדליק בחזרה ואבי התרעם על כך מאד, כי המסורת שהמדורה תדלוק ברציפות מעת לעת (24 שעות).

"הדלקה מסורתית יש אחת עוד מזמן האר"י ולפני כן, מעל הגג של הציון. לשאר אני אפילו לא קורא הדלקה, אולי מדורה. יצאתי חוצץ בעיתונות נגד ריבוי ההדלקות, לא שאני מר ביטחון, זה נוגד את האופי שהיה שם כל השנים. לו הדבר היה תלוי בי, הרבה היה נראה אחרת ובוודאי הדבר הזה.

"מאז הקמת ועדת החמישה חל שינוי גדול בכל פרמטר, ברמת השירות, השיפוצים. המדינה משקיעה הרבה כסף בתחזוקה השוטפת אבל לא בפיתוח התשתיות. לדעתי הוועדה צריכה להיות אחראית על המקום כל השנה. יו"ר הוועדה הרב רבינוביץ סבור של"ג בעומר לא צריך להיות שלנו, אני מהיום הראשון חולק עליו וחושב שזו טעות עצומה.

"בשנת 2014 כשהמדינה הפקיעה את ההר, הוקמו טריבונות ואם אינני טועה גם אז נבנה גשר דוב, אני התנגדתי אבל אמרו לי 'אתם לא צד בעניין'. זו הידרדרות, הר מירון זה לא אצטדיון. נוצר פה רושם מוטעה שכל ל"ג בעומר זה עניין ההדלקות.

"אני רוצה לומר בשם מאות ואלפים: לא מיניה ולא מקצתיה. בהדלקות משתתפים 10-20 אחוזים מהבאים להר, אבל ההדלקות מפריעות. אשה שרוצה להתפלל, יש רמקולים ורעש, נראה כמו אצטדיון בשביל שעה וחצי של הדלקות. נכון שזה אירוע יפה ומכובד, אבל אם רוצים יופי אפשר גם זמר... מה זה נוגע לל"ג בעומר? ל"ג בעומר זה שמחה ותפילה.

"אני בעמדת מיעוט, אבל אני חושב שועדת החמישה יכולה לנהל את ל"ג בעומר אם נקבל את האפשרויות, כלומר שכל התקציב יעבור דרכנו.

"אם נבטל את כל ההדלקות, בלי לתת לרב כזה או אחר, ולעשות הדלקה אחת בצניעות, לא כטקס... אבי זכרונו לברכה בא, הדליק והלך. לדעתי הוועדה יכולה להיות אחראית על ההר, הכבישים ושאר הנושאים זה המשטרה".

הרב קפלן בעדותו (צילום מסך)

______________

ביום שני השבוע, ביקרו חברי ועדת החקירה בהפתעה במתחם ציון הרשב"י במירון, בליווי אנשי אבטחה. הם ביקרו בציון, במרפסת הכהנים ובשטח הכנסת אורחים הסמוך לציון, תוך שהם שואלים שאלות ומבקשים הסברים מהאנשים שבמקום.

לאחר מכן סיירו חברי הוועדה במתחם תולדות אהרן, ובשטח הסמוך - מתחם תולדות בוסקילה, וכן במעבר דב בו אירע האסון הכבד בל"ג בעומר, שגבה את חייהם של 45 בני אדם.

בדיון הקודם של הוועדה, העיד בפניה ניצב בדימוס אמנון אלקלעי, ראש אגף המבצעים במשטרה, שעזב את הארגון בשל חילוקי דעות עם המפכ"ל קובי שבתאי.

הוא סיפר בעדותו כי "בשיחת ועידת השרים שהתקיימה לפני ל"ג בעומר חזר המפכ"ל לעמדותיו בצורה ברורה ונחרצת ואמר ש'המשטרה לא יכולה להגביל את הקהל במירון'. הוא (המפכ"ל) גם הוסיף ש'אם תהיה ועדת חקירה, תבואו אליי על שאני לא הגבלתי קהל'".

גם יוסף שולץ, אחד המהנדסים שהובאו על מנת לאשר מבנים במירון, ומי שהוזכר בלא מעט מסמכים שקשורים לענייני מירון, העיד בפני הוועדה וסיפר כי התבקש לבדוק את מרפסת הכוהנים. "אני לא יודע למה פנו דווקא לגביי זה, אבל זה מה שהתבקשתי לבדוק אם מרפסת הכוהנים מתאימה וראויה לשימוש". הוא הרחיב על הבעיות שמצא והציג את הדו"ח ההנדסי לחברי הוועדה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר