השקעות מסוכנות

לוו מהשוק האפור והסתבכו; הבורחים לחו"ל מדברים

שוב ושוב אנו שומעים שמות של אנשים 'משלנו' שבורחים לחו"ל לאחר שהסתבכו עם השוק האפור • דיברנו עם הבורחים, עם בני משפחתם ומומחים - כדי למנוע את המקרה הבא (מגזין כיכר)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
אל תתעסק עם צ'יינג. זה מתחיל עם רביות קטנות ואנשים מתמכרים לזה (צילום: שאטרסטוק)

"לפני שהוא ברח - אנשים ישנו טוב בלילה והוא לא נרדם, אחרי שהוא ברח - הוא ישן טוב בלילה וגורם לאנשים אחרים לא לישון בלילות", כך אומר ל'כיכר השבת' בן משפחה שקרוב משפחתו ברח לחו"ל בעקבות השקעות מסוכנות, כשבקולו נשמע הכאב העצום.

שוב ושוב אנחנו שומעים על שמות של אנשים חרדים, מקהילות ידועות, שבורחים לחו"ל לאחר שהסתבכו בפרשייה כזאת או אחרת.

נדרשתי לנושא הזה בתחושת שליחות מיוחדת. לא תמצאו בכתבה שמות של אנשים, גם מטעמים מובנים ובעיקר, כי לא זה העניין. לא באנו לחסל חשבונות חלילה עם אף אחד ולא באנו לחשוף את דרכי הרמייה של הבורחים. באנו להראות את הנזק העצום שהם עושים, בעיקר לעצמם אך גם למשפחתם שנשארת מרוסקת, פגועה ובעיקר מבולבלת.

אנחנו כאן כדי להזהיר את כל מי שרק מוכן לשמוע ולקרוא - אל תשקיעו במקומות מסוכנים. בכתבה הזאת והבאה בנושא אנחנו נראה איך ניתן לזהות השקעות מסוכנות, איך ניתן לזהות בן משפחה שבמצוקה וכיצד ניתן לעזור לו והכל מתוך עדויות של הבורחים עצמם, בני המשפחה ומומחים כלכליים.

הדרך ליפול ומהר

הריאיון הבא לא בא בקלות. זה לא עוד שיחת טלפון למנהל מוסד או חבר במשרד שיברר לי את תרבות החלב אצלם בעסק לכתבה שגרתית אך כיפית שאני מפרסם כמעט מדי יום. כאן מדובר באנשים שכל מילה שלהם יכולה לעלות להם ביוקר והם כבר מספיק משלמים על זה בריבית דריבית.

בחיפושיי אחרי אנשים שברחו לחו"ל בעקבות השקעות מסוכנות הגעתי לכמה מהם ואף שוחחתי איתם. אינני יכול אפילו לרמוז על מי מדובר ובאיזה מקרה, כי יש מי שמחפש אותם ודורש את כספו ובטוחני שהכתבה הזאת תתגלגל אף אליהם. לכן, כדי להשלים את התמונה הרחבה, שוחחתי עם בני משפחה, מכרים, רבנים ומומחים שיעזרו לי להשלים את הפאזל ולהגיע למסקנה ההכרחית: איך להימנע מהשקעות מסוכנות.

"תיזהר מצ'יינג'ים (החלפת כספים)", אומר לי מ' מאזור הצפון שברח לחו"ל בעקבות השקעות מסוכנות. בהתחלה הוא בכלל לא רצה לדבר. אחר כך שאמרתי לו שאני באמת ובתמים רוצה לעזור לאחרים – וזה באמת מה שאני מרגיש שאני כותב את הכתבה החשובה הזאת – הוא אמר שיתייעץ עם הרבנית.

בערב, כשתזכרתי שוב, אלו היו המילים היחידות שהוא הסכים להגיד לי. "אל תתעסק עם צ'יינג'. זה מתחיל עם ריביות קטנות ואנשים מתמכרים לזה ומאבדים את החיים שלהם, רחמנא ליצלן, רק בגלל הצ'יינג'רים".

צ'יינג'. זה מתחיל עם רביות קטנות ואנשים מתמכרים לזה ומאבדים את החיים שלהם (צילום: שאטרסטוק)

למה הוא התכוון? ובכן. מסיבות כאלה ואחרות יש מי שצריך להראות (לאנשים שהוא עובד איתם, מכרים, משפחה או אפילו סוג-של לעצמו) שהוא 'מגלגל' כספים. השיטה היא לקחת סכום שיש לך בצד, לפרוט אותו לדולרים (לפעמים על הדרך לקנות מהם כסף בריבית מטורפת – כאשר זה אסור חוקית!) להסתובב עם הכסף הזה כמה שעות ואז למכור אותו בצ'יינג' אחר.

ה'עסק' הזה עלול לצאת משליטה כאשר יש הרבה כסף ביד, מבזבזים אותו בצורה לא נכונה, אחר כך צריכים לשלם ריבית שלא נגמרת ואין איך לצאת מה'ברוך'.

"כמה צ'קים הוא כיסה אבל יש כאלה שלא"

"ממני הוא לקח כארבעים אלף שקל", מספר לנו בן משפחה של בורח לחו"ל. "הוא היה מבקש שאתן לו צ'קים חתומים וכשהם יופקדו הוא ישלם לי מזומן. ואכן כמה צ'קים הוא כיסה אבל יש כאלה שלא".

בורח לחו"ל בעקבות השקעות מסוכנות בשיחה עם כותב השורות (באדיבות המצלם)

איך נתת לו כאלה סכומים, ככה סמכת עליו?

"הוא בכלל עשה לי כמה טובות אישיות. שילם לי על משהו פה ושם. רק אחרי תקופה הוא ניגש אלי וביקש לעשות את ה'דיל' המפוקפק הזה. אני אסרב לו?! נתתי לו. וכאמור, הוא הרי שילם כמה צ'קים. עד שהוא טס ואז נשאר עם חוב".

"ואצלי זה עוד לא הסיפור", משתף בן המשפחה, "הוא לווה מגמ"ח חצי מיליון שקל ונעלם להם".

אתה כועס עליו?

"אני לא יודע מה אני מרגיש אליו. לפני יום כיפור הוא שלח לי הודעה וביקש סליחה על כל הבושות ואמר שאנחנו עוד נדבר. לא דיברנו מאז. לא עניתי לו. וכי מה אענה? הוא הרס את כל המשפחה. בעיקר רחמים על אמא שלו שהוא ניהל לה את החשבונות והוציא ממנה צ'קים וכספים".

"לא יודע מה אני מרגיש כלפיו" (צילום: שאטרסטוק)

ניסיתם לעזור לו? מישהו ישב אתו לעשות סדר?

"כן. אחיו דיבר אתו שיחה מסודרת וביקש ממנו שייתן לו רשימה של כל הצ'קים שמסתובבים בחוץ. שנדע למה לצפות. הוא אמר שהוא ייתן, עד היום הוא לא העביר אותם".

"הבת שלו", מספר בן המשפחה בגילוי לב, "נותרה המומה. זה היה המשבר הראשון בחיים שלה. שבוע שלם היא לא יצאה מהבית. לא מהבושה אלא מההלם".

בן משפחה של מישהו אחר שברח שרציתי לדבר אתו אמר לי שהוא – הבורח לחו"ל – ריסק את המשפחה והם עוד לא אספו את השברים, כך שזה לא זמן טוב לראיון על פצע פתוח שכזה.

מפחד מהצל של עצמי

החיים בחו"ל לא קלים כלל וכלל. זה לא רק לעבור לארץ זרה לרגל לימודים או עסקים. "אתה חי בתחושה שכל יום רודפים אחריך. יום יבוא וימשהו שמחפש אחריך ימצא אותך ובסמטה חשוכה יכה בך נמרצות", מספר לנו ש' שאפילו לכתוב מאיזה אזור הוא בארץ, הוא לא הסכים.

מפחד שמישהו ימצא אותי בסמטה חשוכה (צילום: שאטרסטוק)

אומנם לפעמים זה נותן רוגע נפשי, "כעת לא מחפשים אחרי", אבל משיחה עם כמה בורחים ובני משפחה אנחנו מבינים שאם לאדם עצמו יש כוחות נפש גדולים, הרי שלא תמיד לאישה או/ו לילדים יש את תעצומות הנפש להתמודד עם המציאות החדשה. שלא לדבר על הבעיות ב'שלום בית' שהבורח מכניס את משפחתו כאשר הוא משקיע במקומות מפוקפקים.

להיות מעורבת

"זה בסדר אם את לא רוצה להיות מעודכנת על העובר-ושב בשוטף, אבל שלפחות יהיה לך את הקוד לחשבון בנק", אומרת שירה גלבר במהלך ראיון מיוחד ל'כיכר השבת'.

שירה, מלווה אלמנות בתהליכי אבל והשתקמות, זאת לאחר שבעלה נפטר בעקבות הסתבכות כלכלית. היא גרה בבית שמש, אם לשישה ילדים. בעלה שלומי נפטר לפני שמונה שנים בפתאומיות כשהוא בן 33 בלבד.

מה הוא השקיע שגרם לו להתקף לב?

"גילינו שיש לו חובות גדולים כתוצאה מהשקעות לא נכונות שפיתו אותו. כדי לשלם על החובות הוא התחיל לגלגל כספים ולקחת אותם בריביות גבוהות. לכאורה הוא לא עמד בלחצים ונפטר בעקבות כך".

"הוא התעסק בנדל"ן – שיווק דירות. הרגשה שלי וממה שהכרתי אותו הרבה דברים נעשו בתום לב. לא היה מי שבא לבקש עזרה והוא לא עזר לו", מעידה שירה.

ככה ביום בהיר הוא נפטר?

"בבוקר יצא לעבודה כרגיל. במהלך היום הוא לא הרגיש טוב והיה אמור ללכת לרופא. בדרך הוא עצר בצד, חבר אליו אמבולנס. שם הוא עבר החייאה. בשלוש שעות שאחר כך הוא עבר שש החייאות עד שנפטר".

איפה היית שקיבלת את הבשורה?

"הייתי בעבודה. התקשרו להגיד לי שפינו אותו לבית הרפואה. נסעתי לשם והגעתי חצי שעה לפניו. כשהאמבולנס הגיע הרופאים שאלו אותי אם אני רוצה להיכנס להיות אתו. בגלל שבכלל לא חשבתי על הכיוון של פטירה, מקסימום התמוטט או התעלף, אמרתי להם 'תסיימו לטפל בו ואז אכנס אליו'. ולצערנו משם הוא לא יצא".

איך גיליתם את זה שיש חובות גדולים?

"במהלך השבעה אני שומעת כל מיני התרחשויות. פתחו אומנם קרן עזרה לילדים אבל מעבר לזה יש פה פלונטר כלכלי שמתגלים לנו במהלך ימי השבעה. עו"ד שימי גרוס, שהוא גם גיסי, אמר לי 'את הולכת לשמוע כל מיני דברים'. יאמר לזכותו שהוא משך הכל אליו והתעסק בכל הבעיות עד לפתרונם הסופי".

ואת המשכת את החיים כרגיל?

"בזכות שימי הייתה לי הקלה, אבל בהחלט לא. בתקופה הראשונה לא יכולתי לעשות כל מיני פעולות בחשבון בנק כי הוא היה חסום. אני אישית ישבתי מול אחד הבנקים וחתמתי שם על הסכם שבמהלכם הם וויתרו על הכספים שהיו חייבים להם. הם קלטו שיש פה מישהי שאין לה את האפשרות לפרוע. שימי הגיע לתקדימים מטורפים בבית משפט כדי לעזור לי, עד כדי פסיקה שקובעת שהדירה עוברת אליי".

"ברגע שהיא עוברת אלי", מסבירה שירה את התקדים, "אין לילדים כל קשר לדירה וכאשר הם יגיעו לגיל שמונה-עשרה לא אצטרך למכור אותה כדי לכסות חובות".

מה עשיתם כדי להיחלץ מהחובות?

"לקחנו מנהל עיזבון, שופט בדימוס. מה שהיה מיוחד אצלו שהוא גם היה שופט, שמכיר את המערכת, וגם ירא שמים. התייעצנו עם הרבי מאמשינוב והוא אמר שזה טוב גם הלכתית וגם חוקית. גם עורך הדין, גיסי שימי, עבד ימים ולילות והיה במשא ומתן עם הגורמים הרלוונטיים לרפד את כל החובות ולהבין מה הדרישות מאתנו. מי מוחל ומי מתעקש".

לרפד את החובות ולדעת למי וכמה להחזיר (צילום: שאטרסטוק)

"היו כמה שכתבו במסמך חוקי שהם מוחלים. היו כאלה שדרשו את הכסף ואחר כך הגענו איתם להסכמים איך לשלם להם בצורה שנוכל לעמוד בזה. כמו כן, הגעתי ל'חקירת יכולת' בביטוח הלאומי ובהוצאה לפועל כדי להוכיח כמה אני יכולה לשלם".

התיש אותך?

"בוודאי. עזוב את זה שאני אלמנה לפתע וצריכה לטפל בילדים. מה גם שגיליתי שאני בהריון. אבל היו לי אנשים מדהימים שעזרו ותמכו".

כעסת עליו שהוא לא סיפר לך על החובות?

"לא. כי בדיעבד גילינו שהמון סיפורים לא היו קשורים אליו. הבאנו גרפולוג שניתח את החתימה שלו והוא הוכיח משפטית שהחתימה היא לא של בעלי!".

ראית עליו משהו? הוא היה לחוץ יותר מתמיד?

"לא ראו עליו כלום. חתמנו כמה חודשים לפני על בית שקנינו שהיה אמור לעבור גם שיפוץ נרחב. הייתי על גג העולם".

סליחה שאני ככה, פשוט חשוב לי שאנשים ישימו לב להתגלגלות העניינים: אולי הוא לא הצליח לשתף אותך?

"אני אגיד לך דוגרי: עברנו תקופות קשות בחיים וזו לא הייתה תקופה קשה. אני יכולה לומר בלב שקט ורגוע שלא היה סימן לזה. הוא אפילו קנה רכב, אומנם לא יוקרתי, מעט לפני פטירתו.

"מה שכן, היה לו חובות מאוד גדולים – עליהם לא ידעתי – שהלחיצו אותו וכנראה זה מה שגרם לו לחטוף התקף לב.

"לטובות הציבור הנשי חשוב לי להדגיש: תמיד טוב לדעת מה יש בבנק. אל תתערבי בשוטף, אם את לא מעוניינת, אבל שתהיה לך הרשאה לחשבון וגם קובץ מסודר שבו יהיה רשום הכל. כל המידע, הקודים. למי חייבים ומי חייב לי. יכול להיות שבגלל שלא הייתי מעורבת, יש אנשים שחייבים לנו כסף ואנחנו לא יודעים".

ספגת איומים?

"היה מישהו אחד שהגיע לחניה שלי וממש צעק עלי, ובכלל לא ידעתי את הסיפור שלו".

מה את ממליצה לאנשים שנמצאים באותו מצב בו היה בעלך?

"אני לא יודעת אם וכמה הוא היה מודע למצב. דבר ראשון: לשים לב. לבדוק איפה החתימות שלך מסתובבות. מי האנשים שמקיפים אותך - לא עם כל אחד אפשר לעבוד. על מי אתה סומך, למי אתה עוזר. חסד מתחיל קודם כל בבית ולשים לב על חשבון מה זה מגיע.

"ממליצה שוב על המעקב של כל מה שקורה בבית ובבנק. יש לחתום על טופס 'אריכות ימים'. הטופס הזה אומר שאם ל"ע נפטר אחד מבני הזוג, לבן הזוג הנותר יש גישה חופשית לחשבון. היום זה קורה אוטומטית כאשר פותחים חשבון חדש. אצלי, לפני עשרים שנה לא היה את הטופס, ובגלל שלא היתה צוואה, היה סיפור שלם שהחשבון בנק שלנו היה חסום".

לסיום, מה מסר שלך לכל מי שקורא אותנו?

"החיים לא צפויים ואנחנו באמונה גמורה שמה שהקב"ה מגלגל לפתחנו זה מה שצריך לקרות לנו. אך יש לנו חובת השתדלות ועלינו לא להיות 'בת יענה' ולטמון את הראש בחול. צריך להיות עם אצבע על הדופק וגם אם אתה נקלע לזה להתפלל לשליחים טובים יעזרו לך צאת מזה.

"זה הזמן לומר תודה לכל מי שעזר לי ולהגיד לא לוותר על ההיבטים המשפטיים שיכולים לחסוך לכם המון כאב לב חובות גדולים. דברים כאלה, של השקעות מסוכנות, צריכים לטפל במיידי. גם אם אין לבני המשפחה מידע כמה החוב ולמי, שיהיה מישהו מטעם המשפחה שייתן מענה וייטפל, שאליו כל דורשי החובות פונים.

"וכן למי שמסובך בעצמו, תן למישהו מוסמך לעזור לך, שיוציא אותך מזה כי לפעמים אתה עצמך לא תמיד יודע כמה עמוק הבור. כיום, שמונה שנים אחרי, ב"ה, אני במקום טוב יחסית. אני יכולה להתנהל כלכלית טוב בעולם הזה ואני יודעת שהנשמה של שלומי רגועה בעולם הבא".

• • •

אז נכון אומנם שהקב"ה שלח לשירה בהשגחה פרטית את גיסה עו"ד שימי גרוס ועוד הרבה אנשים טובים בדרך, אך חשוב לזכור שלמרות הכל ביום בהיר היא הבינה שבעלה השאיר לה חובות גדולים להתמודד איתם בנוסף לכאב על לכתו.

עלינו להיות זהירים, אם לא לעצמנו – למען משפחתנו.

איך ניתן להישמר בעת השקעות?

אחרי שקראנו את העדויות המזעזעות של בני המשפחה והבורחים עצמם והבנו כמה הם הורסים לעצמם ולמשפחתם את החיים, בואו נלמד טוב יותר לזהות השקעה בעייתית ואדם במצוקה על מנת שנדע לעזור בזמן הנכון לפני שכבר יהיה מאוחר.

עו"ד שמעון גרוס, מנהל המחלקה החרדית במשרד עו"ד DTKGG המלווה משפחות בתהליכי שיקום כלכלי ובעל ניסיון עשיר במקרים כאלה, נותן לבקשת 'כיכר השבת' מספר עצות מניסיונו העשיר בנושא.

עו"ד שימי גרוס (צילום: סיגל קולטון)

"כלל אצבע ראשוני הוא לדעת מאיזה כסף אתם משקיעים, לעולם אבל לעולם את תשקיעו מכסף שאין לכם - כמו לקחת הלוואות מבנקים או מאנשים כדי להשקיע במשהו אחר, או מכסף שנועד ללחם ולחלב שלכם או לארבע קירות. ליוויתי ואני מכיר כאלו שהפסידו כספי חתונה בהשקעות קוסמות, שנקלעו להליכי פשיטת רגל כי לקחו הלוואות ומשכנו דירות להשקיע בכל מיני מונקי ביזנס ועוגמת הנפש היא רבה וסובבת את כל המשפחה".

ובכל זאת, אם יש לכם כסף מיותר שאתם יכולים להרשות לעצמכם להשקיע אותו, תבדקו כמה כללים:

1.

כשמציעים לכם השקעה, תזכרו תמיד שיש במדינה גופים שתפקידם להשקיע ויש להם מספיק כסף לעשות זאת (בנקים וגופים אחרים) ולכן השאלה הראשונה שאתם צריכים להבין היא למה פנו אליכם להשקעה ולא אליהם. נכון, לא כל השקעה מתאימה לגוף מוסדי, הגופים המוסדיים עומדים תחת פיקוח רגולטיבי ודרישות מסוימות שמונעות מהם להיכנס גם להשקעות הכי רווחיות שיש, הם גם לא יכולים לפקח על כל סוג של השקעה ולא כל סוג של השקעה מתאים להם. לפי התשובות שתקבלו לשאלה של למה לא הבנק הוא המשקיע שלכם, תוכלו להתחיל להבין עם מי אתם מתעסקים.

2.

יש לבדוק מי הגופים הסובבים את מציע ההשקעה. איזה משרד עו"ד מלווה את ההשקעה, מי רואה החשבון המלווה, מי המשקיעים שכבר השקיעו אצלו, מה צורת ההשקעה – האם היא השקעה ברורה או דרך פירמידות ומבנים משפטיים מורכבים. ככל שאתם פחות מכירים את השמות והמבנה מסובך יותר, ההשקעה מסוכנת יותר.

3.

בדקו את גובה הריבית. נכון שזה מפתה 'השקעה בתשואה גבוהה', אולם אם הריבית המוצעת לכם היא גבוהה מאוד, לא הגיונית (בטווח של 15% ומעלה לשנה) תדעו שזו השקעה מסוכנת. גם אם לא בנקים או גורמים מוסדיים יש הרבה אנשי עסקים עם הון נזיל שהיו משקיעים סכומים משמעותיים בהשקעות שמניבות כאלו סכומים.

וגם, עוד שתי בדיקות קטנות כבר בשלב בירור העסקה: האם ניתן לצאת מההשקעה בכל שלב ועד כמה זה פשוט (ככל שזה יותר מורכב, יש יותר חשש שצריכים את הכסף שלכם לכסות השקעות של אחרים) והאם מציע ההשקעה מוכן לתת לכם ערבות אישית שלו על כספיכם (ואני ממליץ ללקוחות לבקש גם ערבות אישית של האישה – אם העסק הוא אמיתי והמציע מתכוון לקיים את ההשקעה וההסכם, אין סיבה שהוא ואשתו לא יתנו לכם ערבות אישית).

מעבר לכללי מפתח אלו שלפיהם ככל שההצעה יותר מפתה היא יותר מסוכנת, אתם כמובן צריכים לעשות בירור על הגורם האנושי ולהתרשם ממנו (ובמחילה, לא כל אדם עם מגבעת וזקן הוא ירא שמיים, לא כל אחד עם חליפה ועניבה הוא איש עסקים ולא כל גבאי צדקה הוא עסקן מסור!), אתם חייבים לקחת עורך דין מטעמכם שיברר את ההיבטים המשפטיים וכמובן לבקש בטוחות.

כמובן שהתמונה אינה שחור ולבן, ולא כל נקודה מחשידה שהצבעתי עליה אומרת שלא כדאי להשקיע באותה השקעה אבל כמובן שככל שיש יותר סימני שאלה - כך יותר כדאי להתרחק מההשקעה.

איך ניתן לגלות שיקירנו במצוקה?

"החלק העצוב יותר מהשקעה לא נכונה, הוא התוצאה", מסביר עו"ד גרוס. לא מדובר בנפילה של המשקיע הנופל לבד אלא של המשפחה והסובבים וכפי שגם מסופר בכתבה, עד למצב של שינוי מצב חיים – ירידה למחתרת או עזיבת הארץ. לכן, כמו בכל מחלה, זיהוי כמה שיותר מוקדם, הוא חשוב והכרחי.

אם אתם שמים לב שמשקיע – הרוח החיה, מתחיל לשדר אותות מצוקה, לדבר יותר מידי על כסף או להתעצבן שמדברים לידו על כסף, רואים או שומעים על צ'קים שהוא מחלק או מחליף או צ'קים שלו שמסתובבים, תעבורה כספית של כספים בהיקפים לא רגילים, אנשי קשר חדשים לא מוכרים ושלא ברור מהיכן החיבור אליהם (גם אם הם מאנ"ש) – משהו לא תקין וצריך ללחוץ על הבן אדם בכל דרך אפשרית, רגשית, משפחתית, באמצעות קרובים, באמצעות משפיעים (רבנים וכדו') שישתף במצוקה.

אז מה עושים בפועל כשמגלים מצוקה?

"מעבר לעובדה שמומלץ לפנות מיידית לעו"ד, צריך לעשות פעולות להקטנת הנזק", משיב עו"ד גרוס. "אין בזה כללי ברזל כי זה תלוי במסגרת המשפטית וכל סיפור לגופו אבל בדרך ככל מדובר על ביטול צ'קים מעותדים שלא נתקבלה תמורה עבורם, ניסיון לגביית כל סכום אפשרי מההשקעה הכושלת, ניהול הליכים משפטיים בניסיון לגבות ולתפוס כספים כמה שיותר מהר בדרך של עיקולים וכדומה, במקרים מתאימים גם תלונות במשטרה וטיפול נקודתי במקרה".

יכול להיות שהמושקע המסובך רק מחכה שמישהו ידבר אתו ויחלץ אותו מהמצב (צילום: שאטרסטוק)

עוד משהו חשוב: שימו לב למה שהוא מדבר במהלך היום: אם הוא אומר: "אני משקיע הכל", "כבר אין לי מה להפסיד" וסוג-של 'חי בסרט', כדי לברר אתו שהכל בסדר.

לא להתבייש לפנות להציע את עזרתנו, יכול להיות שהמושקע המתוסבך רק מחכה שמישהו ידבר אתו. נעודד אותו ונציע לפנות לעזרה מקצועית ונתזכר אותו שתמיד אפשר למצוא פתרונות חוקיים, הוגנים ויעילים שיעלו אותו חזרה על דרך המלך.

יש מספר מקומות שמטפלים בצורה מסודרת באנשים שהסתבכו קשות וב"ה מצליחים להחזיר לעצמם את הנשימה.

• • •

שוחחנו עם מספר רבנים שחוץ מלאשר כל מילה מעצות הזהב של עו"ד גרוס, לא היה להם להוסיף יותר משנכתב. וכמו שאמר לנו רב חשוב מאזור המרכז: "אין לי מה להוסיף יותר ממה שיודע כל ילד, לא משקיעים בסכומים גדולים. הולכים לאט ובטוח".

והמילים מדברות בעד עצמן.

לתגובות לכתב ari@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר