היסטוריה ואקטואליה

כשר' עמרם בלוי הודח מעריכת "קול ישראל"

'קול ישראל' היה שבועון של ארגון 'צעירי אגודת ישראל' והיה לשופרה של אגודת ישראל והעדה החרדית; מה הביא לפרישת ר' עמרם בלוי מעריכתו ומתי החליפו עיתון 'הדרך'? (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
שכונת "מאה שערים" בירושלים בשנת 1950 (צילום: SEYMOUR KATCOFF, לע"מ)

פרק א': מתי בטאון העדה החרדית בירושלים קרא לתמיכה בישוב הארץ? האם הרב קוק התיר ל'בצלאל' לבנות פסלים? האם הרב קוק הפנה לדון בערכאות? בשינוי מדעתם של 'כולל הונגריה': איזה רב חרדי תמך בחקלאות בארץ ישראל לפני עלייתו של מרנא החזון איש?

מדור 'היסטוריה ואקטואליה' סוקר אירועים ואנקדוטות מעיתונות ארץ ישראל החרדית בירושלים של מעלה.

בתקופה הקרובה נסקר מתוך עיתון 'קול ישראל' שנת תרפ"ח מתוך ארכיון העיתונות של בית המכירות "אוסף" באדיבות ידידי זאב יגלניק.

'קול ישראל' היה שבועון של ארגון 'צעירי אגודת ישראל' שהודפס בירושלים לפני כמעט מאה שנים, והיה לשופרה של אגודת ישראל והעדה החרדית בירושלים.

באותן שנים 'העדה החרדית' הייתה חלק בלתי נפרד מ'אגודת ישראל', ומי שערך את העיתון היה לא פחות מהקנאי המפורסם רבי עמרם בלוי. ר' עמרם בלוי שרד בתור עורך ראשי עד שנת תרצ"ג (1933) בה פורסם בעיתון פַּשְׂקֶווילים חריפים בגנותו של הראי"ה קוק, ורבני ירושלים בראשם מרן הגרצ"פ פרנק זצוק"ל החרימו את 'קול ישראל'.

כדי למנוע את קריסת העיתון ובלחץ הקהל, פרש ר' עמרם בלוי מעריכת העיתון, ומאז כיהן כעורך ראשי אחיו, מנהיגה של אגודת ישראל ר' משה בלוי, והעורך בפועל היה ר' משה גליקמן פרוש.

'חדש כסלו לקרן התורה'. כותרת העיתון 'קול ישראל' ח' כסלו תרפ"ח (באדיבות בית המכירות "אוסף")

בעיתון 'קול ישראל' מתאריך ח' בכסלו תרפ"ח פורסמה כותרת ומאמר מרכזי מאת הרב ד"ר פנחס כהן מראשי 'אגודת ישראל' באותם ימים בעניין מגבית 'קרן התורה' שעל ידי 'אגודת ישראל', לתמיכה במוסדות תורה באה"ק ובעולם.

הארגון הוקם בכנסייה הגדולה הראשונה בשנת תרפ"ג (1923), וגדולי ישראל רבים חתמו על "קול קורא" לתמיכה בקרן, ביניהם מרן החפץ חיים, הגרח"ע גרוזינסקי, האמרי אמת מגור ועוד.

חודש כסלו יוחד עבור מגבית לקרן זו למען החזקת התורה בתפוצות ובארץ ישראל, והרב ד"ר פנחס כהן יצא מגדרו וכתב מאמרים רבים כדי לשכנע את יהודי ירושלים שיתמכו בקרן החשובה שנוסדה בידי גדולי הדור.

בדבריו מעורר הרב ד"ר פנחס כהן גם על ישוב הארץ וטוען שהתרומות למען קרן התורה יעזרו במאבק ביישוב החדש על ידי זה שיהיה לבחורים די סיפוקם בישיבות ולא יראו צורך לראות בשדות זרים.

הכותרת 'קרן התורה וישוב הארץ' מאפיינת את השקפותיו של הרב ד"ר פנחס כהן, שהיה מהצדדים המתונים ב'אגודת ישראל' דבר שהביא בהמשך לכך לפתיחת בטאון 'הדרך' בעריכתו, אשר היה מתון יותר ביחס לציונים.

מאמרו של הרב ד"ר פנחס כהן בעבור 'קרן התורה וישוב הארץ' בעיתון 'קול ישראל' ח' כסלו תרפ"ח (באדיבות בית המכירות "אוסף")
  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר