הרעיונות שלכם

מילון חרדי עברי שרק חרדים יבינו וישתעשעו

בעקבות הכתבה על דברים משעשעים שרק חרדים מבינים, עשרות גולשים הוסיפו בתגובות רעיונות משלהם • ארי אסף את רעיונות, ערך אותם והינה התוצאה שלכם לפניכם (מעניין)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
איפה זה אוחז? • אילוסטרציה (צילום: שאטסרטוק)

הכתבה הבאה היא שלכם. בעקבות הכתבה שלי: "דברים משעשעים שרק חרדים מבינים" שקיבלה צפיות שיא, התיישבתי לקרוא את התגובות. זה היה כל כך כיף ומחמיא (תודה לכולם). היו שם שלל רעיונות והצעות לעוד דברים שרק חרדים מבינים שלא הייתה ברירה אלא לקחת אותם, לערוך קצת לכדי כתבה והנה התוצאה לפניכם:

מילון עברי-חרדי:

ס'פאסט נישט

כל ילד חרדי יודע. יש דברים שלא עושים ומקומות שאליהם לא הולכים כי"סיפאשט נישט", זה פשוט לא מתאים. לדוגמה: לא מתאים לחרדי הצביע למפלגה שאינה חרדית.

ממה נפשך

ביטוי בארמית. תרגום חופשי בעברית מדוברת: מה שלא תגיד. מי שלא שומר תורה ומצוות יכול לחשוב שאומרים את צמד המילים הללו שבאים להרוג אותו, חלילה וחס.

"הבת כבר שומעת?"

זר שייקלע לשיחה לא יבין מדוע הבת לא שמעה עד יום ואיזה תרופת פלא גורמת לה לשמוע כעת. כמובן שהכוונה בשאלה האם הבת שומעת כבר הצעות שידוכין...

נו, שכוייח.

אין מילה יותר אהובה שחרדי ממוצע אוהב יותר מהמילה 'שכוייח'. המילה בדרך כלל נאמרת כך: "שכוייח" או: "שכוייעח". זה מתובל, זה עסיסי ובעיקר זה 'שכוייח' עצום על מה שלא היה או יהיה.

צדיק

'צדיק' במלרע. מסקר סודי שנעשה בחברה החרדית עולה כי 99% ממי שקורא לך צדיק ברחוב, בכלל לא יודע איך קוראים לך והוא רק רוצה לסנג'ר אותך לעוד איזה מצווה חשובה. 1% באמת חושב שאתה צדיק.

99 אחוז שקורא לך צדיק רוצה לסנגר אותך למצווה (צילום: צעירי חב"ד)

למאי נפקא מינא

שאלת היסוד שכל חרדי צריך לשאול את עצמו לפני כל החלטה בחיים, קטנה כגדולה: "למה זה נוגע?"

איפה זה אוחז?

...וככה פתאום באמצע הפקק, כשהאוטובוס תקוע בלי לזוז, יבוא ההוא שהתעורר משינה עמוקה ומבין שלא זזים כבר שעה וישאל את הנהג עם העגיל והקוקו: "איפה זה אוחז הפקק הזה?". והנהג יביט בו בחצי עין ויגיב: "אה, אחי?".

מסתמא

המילה שכל אחד משתמש בה או כדי לסייג משהו או כשהוא בטוח במשהו. מסתמא.

מה הפשט?

הרי אין משהו שאנחנו לא יודעים. ואם חלילה עוד לא ירדנו לשורש העניין תמיד טוב יהיה לשאול בסקרנות: "מה הפשט שהמנורה לא עובדת, מאיפה מתחילה התקלה?"

נו-או-או

שפת ה'נו' אחרי נטילת ידיים ולפני 'המוציא' הינה אחת השפות המעניינות יותר. סימון בתנועת יד של 'איפה ה-נו או או' כשלרוב הכוונה לצלוחית מלח ששכחו להביא לשולחן או בכלל למשהו אחר שכולם מנסים לנחש ועד אחרי אכילת החלה לא באמת יצליחו..

"להוציא אותך או שאתה יוצא בעצמך?"

אדם שאינו שומר תורה ומצוות שייקלע לבית חרדי בסעודת שבת עלול להיבהל אם בעל הבית יישאל אותו רגע לפני הקידוש: " להוציא אותך או שאתה יוצא בעצמך?" כשהוא מתכוון להוציא אותו ידי חובה בשמיעת הקידוש ממנו, כמובן.

ועוד כמה אבני דרך שכל ילד חרדי גדל עליהם:

'הכנסה'

במלרע. בין אם זה 'הכנסה' לחיידר ובין אם זה הכנסת ספר תורה. מתישהו תמיד תמצאו את עצמכם ב'הכנסה' שכזו.

עם פיטם או בלי?

השאלה הנצחית בבחירת אתרוג מהודר לחג.

עם פיטם או בלי? השאלה הנצחית (אוליבייה פיטוסי/פלאש 90)

רבי אלתר

אין אחד שלא מכיר את השיר "משיב הרוח ומוריד הגשם" של רבי אלתר. הסבא החביב והשירים.

הנה, במיוחד בשבילכם, סרטון של שדרן הרדיו מנחם טוקר מראיין את רבי אלתר בתכניתו:

(מנחם טוקר)

מנוחה פוקס

בספרים, ברדיו או ב'כיכר קידס', מנוחה פוקס תמיד עם חיוך וסיפור מיוחד שיעזור לילד שלכם להתמודד בחיי היום יום.

זיכרון משה

בית הכנסת המיתולוגי החרדי, שפתוח 24/7, שאם תגיד את צמד המילים הללו למי שאינו שומר תורה ומצוות הוא יחשוב שאתה מדבר על יום זיכרון לאחד בשם משה..

נהניתם מהכתבה, מצאתם טעות? רוצים להחמיא, להאיר או להעיר? שמא לספר לנו עוד מילה או משהו שרק חרדים יבינו? כתבו לנו למייל: ari@kikar.co.il או כאן בתגובות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר