היסטוריה ואקטואליה

היכן קבר מתתיהו? והצלב ב"קבר המכבים"

עקב תיאור חז"ל על 15 מילים בלבד בין ירושלים למודיעין, נחלקו החוקרים הרבניים האם מודיעים זה בטלז סטון או במדבר תקוע; ומה גילו הממצאים הארכאולוגיים? (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
שרידי המבנה ביער בן שמן בסמיכות לחורבת הגרדי (קבר שייח' ערבאווי) ביער בן שמן, שע"פ ויקטוֹר גֵּרֵן הוא קברות החשמונאים (צילום:ישראל שפירא)

פרק ד': היכן מודיעים הקדומה ממנה יצאו מתתיהו ובניו להילחם ביונים הרשעים?! אנו פונים למקורות חז"ל (ועוד מקורות היסטוריים) לבדוק היכן מוזכרת העיר מודיעין.

עקב תיאור חז"ל על 15 מילים בלבד בין ירושלים למודיעין, הגאון החוקר רבי יהוסף שוורץ מחבר ספר 'תבואות הארץ' (מאה י"ט) זיהה את מודיעים באזור טלז סטון. לעומתו הגאון החוקר החוקר רבי יצחק גולדהר מחבר ספר 'אדמת קודש' זיהה את מודיעים במדבר תקוע (מסורות נוצריות ומוסלמיות זיהו את מודיעין בצובא).

זיהה את מודיעים באזור טלז סטון של ימינו. הגאון החוקר רבי יהוסף שוורץ (מאת אברהם משה לונץ - Joseph Schwarz. Tvuaat HaAretz. 1900, p.VIII)

רבותינו 'תבואות הארץ' ו'אדמת קודש' לא זיהו את אזור מודיעין של ימינו כמודיעים של החשמונאים, כיון שיש מירושלים למודיעין של ימינו יותר מ-15 מייל כפי תיאור חז"ל, ולכך הם זיהו אותם בתקוע או בטלז סטון.

ברם, הרב פרופ' יואל אליצור בספרו 'מקום בפרשה' מחשבן ומבאר שמייל של חז"ל הוא אינו מייל רומאי, אלא יותר גדול, לכך הוא לא שולל שהאזור הנוכחי של מודיעין, הוא מקום 'מודיעים' הקדומה.

הרב פרופ' יואל אליצור מחבר ספר 'מקום בפרשה' (צילום: מנהלת הר הבית)

למעשה, רוב רובם של החוקרים סבורים שהכפר הפלסטיני 'אל-מידיה' בצמוד למושב העברי 'חשמונאים', הוא 'מודיעים' הקדומה. בין הראשונים שטענו כך, היה עמנואל פורנר שבשנת תרכ"ו (1866) פרסם בעיתון הצרפתי 'לה מונד' שמודיעים העתיקה היא הכפר אל-מידיה.

מדריך הטיולים החסידי אהרון גולדהבר בהסבר על הכפר 'אל – מידיה' עליה נטען שהיא מודיעים בה התגוררו דודנו החשמונאים (צילום והפקה: ישראל שפירא)
הכפר 'אל – מידיה' עליו טענו מספר חוקרים שהוא הכפר מודיעים בו התגוררו דודינו החשמונאים (צילום: ישראל שפירא)

ארבע שנים אחרי עמנואל פורנר, ביקר בארץ ישראל החוקר המפורסם ויקטור גרן שביקר בכפר אל מידיה, וחקר ממצאים ארכיאולוגים כדי להוכיח את טענתו של פורנר.

ויקטור גרן החזיק בידו את ספריו של ההיסטוריון היהודי יוסף בן מתתיהו שתיאר שראה במו עיניו שבעה קברים בצורת פירמידה.

ויקטור גרן הגיע לחורבת 'שייח ערבאווי' (כיום מזוהה כ'קבר מתתיהו') בסמיכות לכפר 'אל מידיה', ובסמיכות אליה גילה שרידי בנין גדול ומפואר עם עמודי ענק ופסיפס צבעוני.

מדריך הטיולים החסידי ר' אהרון גולדהבר בהסבר על החורבה עליה טען ויקטור גרן שהיא קברות המכבים (צילום והפקה: ישראל שפירא)
ויקטוֹר גֵּרֵן שהסיק ששרידי המבנה בסמיכות לחורבת הגרדי (קבר שייח' ערבאווי) ביער בן שמן – הם קברות החשמונאים כפי שמתאר יוסף בן מתיתיהו וספר מקבים (מאת Eugène Pirou - Bibliothèque nationale de France)

במהלך חפירותיו של ויקטור גרן הצרפתי, הוא חשף חדר קבורה שלטענתו הוא דומה לפירמידה כמתואר בספרי מקבים א' ואצל יוסף בן מתתיהו. כמו כן הוא הסיק כי המבנה הכיל שבעה קברים כמניין האחים החשמונאים והוריהם.

ארבע שנים אחריו, ביקר במקום חוקר צרפתי נוסף, בשם שָארל סימון קְלֶרְמוֹן-גָנוֹ, שטען שהמבנה הוא המתואר במפת מידבא העתיקה כקברי החשמונאים. ברם, קלרמון–גנו מצא באחד הפסיפסים - צלב נוצרי, ומשכך הסיק שהאתר אינו קבר המכבים. ויקטור גרן טען כנגדו שמן הסתם הצלב שובץ במבנה בשלב מאוחר יותר, והמבנה לדעתו קברי החשמונאים.

שרידי המבנה ביער בן שמן בסמיכות לחורבת הגרדי (קבר שייח' ערבאווי) ביער בן שמן, שע"פ ויקטוֹר גֵּרֵן הוא קברות החשמונאים (צילום: ישראל שפירא)

בפרקים הבאים נמשיך ונעסוק בעניין...

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר