היסטוריה ואקטואליה

אז מי באמת קבור ב"קבר מתתיהו"?

בעשרות שנים האחרונות מבנה מוסלמי בן 500 שנים ביער בן שמן התקבע כ'קבר מתתיהו'. בסביבות המבנה, נתלו שלטים, ואף הוצבה במקום חנוכיה גבוהה; אבל האם זה הקבר? (בארץ)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
גג מבנה הקבר (צילום: ישראל שפירא)

פרק ט': בעשרות שנים האחרונות מבנה מוסלמי בן 500 שנים ביער בן שמן התקבע כ'קבר מתתיהו'. בסביבות המבנה, נתלו שלטים, ואף הוצבה במקום חנוכיה גבוהה כיאה לקבר מתתיהו.

המבנה הוא "חורבת הגרדי", קבר שייח' ערבאווי (בעל המרכבה בערבית).

יש לציין שע"פ החוקר הנודע ז'אבו ארליך אין למקום כל קשר לקבר מתתיהו, ולטענתו, אפילו שייח' ערבאווי לא נקבר במקום, שכן המקום הינו "מקאם", שהוא מבנה מוסלמי שנבנה באתר הקשור לקדוש מוסלמי או דמות מקומית, ולא חייב להיות בכלל שמדובר בקבר. לטענת ז'אבו המצבה נבנתה בעשרות שנים האחרונות, ואין מתחתיה כלום.

חוקר ארץ ישראל הנודע ז'אבו ארליך בהסבר על חורבת הגרדי (קבר שייח' ערבאווי) (צילום: ישראל שפירא)

אותה דעה, מספר ל'כיכר השבת' מדריך הטיולים החסידי ר' אהרון גולדהבר, וטוען אף הוא שרק בעשרים שנים האחרונות התקבע בעם שהמבנה "חורבת הגרדי, קבר שייח' ערבאווי" הוא קבר מתתיהו.

גולדהבר תמה מדוע בחר המון העם בדווקא את מתתיהו? והרי במקורות ההיסטורים הובא שכל האחים נקברו יחדיו, וצריך להיות קבורים פה כל משפחת החשמונאים, ומדוע לציין רק את מתתיהו?

מדריך הטיולים החסידי ר' אהרון גולדהבר בהסבר על חורבת הגרדי (קבר שייח' ערבאווי), שמזוהה בשנים האחרונות כ'קבר מתתיהו' (צילום והפקה: ישראל שפירא)

מידי שנה התהליך מתרחב, והמבנה משופץ. בחנוכה תשפ"א, לראשונה על הסלע לידו, נתלה שלט שמציין את ציון אלעזר המכבי, ונראה מה ילד יום.

בשנה שעברה הגיעו ללון בשבת חנוכה מספר משפחות עם אוהלים וקראונים וכו'. ובבקרים אף נצפה יזם עסקי חרוץ שהביא חמור שהושכר לסיבובים לילדים סביב המבנה בעשרה שקלים בלבד.

ליד המבנה ישנה אנדרטה לזכר חיילי צה"ל גדוד 142 שנלחמו במקום במלחמת העצמאות. מזעזע שישנם גורמים שמחללים את האנדרטה שוב ושוב. בשנה שעברה האנדרטה שופצה.

חוקר ארץ ישראל הנודד ז'אבו ארליך בהסבר על חורבת הגרדי (קבר שייח' ערבאווי) (צילום: ישראל שפירא)

בביקורי במקום בתקופה האחרונה הבחנתי שלוח ההנצחה כבר אינו במקום, ומצער מאוד שכך הוא.

בימים האחרונים, ימי חנוכה תשפ"ב, שמחתי לראות ששוב נתלה שלט חדש שמנציח את חיילי צה"ל שלחמו במקום.

חנוכה תשפ"א שלטי ההנצחה לחיילי צה"ל ליד קבר מתתיהו
חנוכה תשפ"ב שלטי ההנצחה לחיילי צה"ל ליד קבר מתתיהו
חנוכה תשפ"א. בעשרה שקלים בלבד תקיפו על חמור את המבנה העתיק
הסלע שזוהה בתשפ"א כציון אלעזר ונתלה עליו שלט ארעי
בתשפ"ב שודרג לשלט קבע
בתשפ"ב שודרג לשלט קבע
בחנוכה תשפ"ב 'קבר מתתיהו' קיבל תנופה משמעותית, כשלראשונה פורסם על קומזיץ חסידי בחורבת הגרדי (קבר שייח' ערבאווי) ביער בן שמן, שמזוהה בשנים האחרונות כ'קבר מתתיהו' (באדיבות חיים מאלעד יח"ץ)
תנופה עוד יותר משמעותית קיבל 'קבר מתתיהו', כשלקראת חנוכה תשפ"ב פורסם על עצרת תפילה בחורבת הגרדי (קבר שייח' ערבאווי)
  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר