הרבנים: "מתמקדים באור"

בפעם השישית בחנוכה הזה: חנוכייה הושחתה באוקראינה

בעיר אוז'הורוד (אונגוואר) הופלה חנוכייה לתוך הנהר - זאת לאחר שאנטישמים תקפו חמש חנוכיות שהוצבו לפרסומי ניסא בכמה ערים במדינה • רב העיר: "מזכיר תקופות שזרקו יהודים למים" (עולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
משמאל: החנוכייה מוצבת במקומה • מימין: אחרי שהופלה לנהר (צילום: איחוד הקהילות היהודיות באוקראינה)

האנטישמיות נמשכת: בפעם השישית בחג החנוכה של שנת תשפ"ב, חנוכייה הושחתה באוקראינה.

מדובר בחנוכייה שהוצבה לפרסומי ניסא בעיר אוז'הורוד שבמערב המדינה, באזור הקרפטים הסמוך לגבול עם סלובקיה. העיר מוכרת יותר ליהודים בשמה 'אונגוואר', שמה של קהילה יהודית מפוארת במשך מאות שנים.

למרות ששליח חב"ד ורב העיר, הרב מנחם מענדל וילהלם, ביקש מהמשטרה המקומית להגן על החנוכייה שהציב - אמש (ראשון) הוא נחרד לגלות כי היא נעקרה ממקומה והושלכה אל תוך נהר אוז' הסמוך.

בנוסף, כעת נודע ל'כיכר השבת' כי בסמוך למיקום החנוכייה נמצא צלב קרס שרוסס על הקיר, ופתקים אנטישמיים שבהם מואשמים היהודים כמי שגרמו להולודומור - רעב המוני שאירע באוקראינה בשנות השלושים של המאה הקודמת.

את החנוכייה - בגובה כשישה מטרים - הציב הרב וילהלם בכיכר על שפת הנהר, על יד מבנה ששימש בעבר כבית הכנסת של הקהילות החרדיות בעיר לפני השואה, מבנה שלמרבה הצער אינו משמש עוד לקדושה אלא לקונסרבטוריון ואולם הופעות של התזמורת הפילהרמונית המקומית. הקהילה היהודית כיום, המונה כאלף נפשות, משתמשת בבית כנסת אחר לתפילות שגרתיות.

חנוכיית הענק, לפני שהופלה (צילום: באדיבות המצלם)

בשיחה עם 'כיכר השבת', סיפר רב העיר הרב מנחם מענדל וילהלם על הרגעים בהם גילה מה נעשה לחנוכייה: "כשראיתי את התמונה של החנוכייה בתוך המים, זה נתן לי כזו הרגשה רעה".

"זה הזכיר לי את הזמנים שזרקו יהודים למים, בבודפשט, בקמניץ-פודולסק, היו כמה מקומות באוקראינה - פה באזור - שזרקו יהודים למים", אמר הרב.

"הרגשתי שזה מה שהם רצו לעשות. זה נתן הרגשה לא טובה", משתף הרב וילהלם בשיחתו עם 'כיכר', "אבל אנחנו כחב"דניקים, הרבי תמיד חינך אותנו להוציא מתוק מכל דבר מר, אז החלטנו שהם לא ינצחו אותנו. לקחנו אתמול חנוכייה אחרת והעמדנו אותה באותו מקום, והדלקנו בנוכחות יהודים מהקהילה".

הרב וילהלם מדליק בחנוכייה החדשה (צילום: באדיבות המצלם)

הרב הוסיף כי בקהילה "מקווים שברשויות הביטחון פה יחפשו את הוונדליסטים, ויביאו אותם על עונשם".

ההשחתות האחרות

התוקפנות הזו כלפי הסמל היהודי של חג האורות, אינה הראשונה. מקרה זה מהווה השישי מסוגו באוקראינה רק השנה:

1. בבירה, קייב, הותקפה חנוכייה ערב חג החנוכה. מספר צעירים אנטישמיים ניגשו אל החנוכייה שהוצבה במרכז העיר, ברחוב חרשצ'אטיק - רחובה הראשי של קייב, והחלו להרוס אותה - לקול תרועות ומחיאות כפיים מצד כמה עוברים ושבים.

המשטרה תפסה מספר מעורבים. אחד מהם הוא אנדריי ראצ'וק, צעיר אנטישמי שנתפס בחנוכה שעבר לאחר שהשחית חנוכייה ברובע פדול בעיר. יצויין כי עד כה הוא טרם נענש על מעשיו בשנה שעברה.

2. בעיר דנייפרו, אחת המרכזיות במדינה ובעלת קהילה יהודית גדולה המונה רבבות, הופלה החנוכייה שהציבו בני הקהילה במרכז העיר. חמישה צעירים אנטישמיים, תושבי העיר, נעצרו על ידי המשטרה לאחר שתועדו במצלמות האבטחה כשביצעו את המעשה ביום שלישי, ב' דחנוכה.

הפלת החנוכיה בדנייפר, כפי שנקלטה במצלמות האבטחה

החמישה נחקרו והודו במעשה האנטישמי, ובעקבות כך הובאו להארכת מעצר בפני בית המשפט.

גם בעקבות מעשה זה, הוחלט להכריז 'לא ינצחו אותנו'. מאות מתושבי העיר השתתפו בהדלקת הנר השלישי בראשות הרב שמואל קמינצקי, כשהחנוכייה הוצבה מחדש במקומה.

3. השחתה אנטישמית נוספת אירעה ביום שלישי בבירה האוקראינית קייב, הפעם בשכונת טרוישצ'ינה שבמערב העיר. בתקיפה, שלפי הקהילה היהודית אירעה בין השעות 9-15, הופלה ונשברה חנוכייה השייכת לקהילה היהודית של קייב.

החנוכייה הושבה למקומה, ובקהילה פנו למשטרה. עם זאת הדגישו באיחוד הקהילות היהודיות באוקראינה כי אין מענה מספיק מהיר מצד הרשויות לתקריות שכאלו, ולכן יפנו לבית המשפט כדי שיכפה על המשטרה להגיב כראוי ולפתוח בחקירה פלילית.

החנוכייה לאחר שהופלה (צילום: איחוד הקהילות היהודיות באוקראינה)

4. עוד חנוכייה הותקפה באותו היום, בעיר ניקולייב (מיקולאייב) שבדרום אוקראינה. מדובר בחנוכייה הראשית של העיר, שמוצבת בצומת מרכזית ומוארת בפנסי לד.

הקהילה היהודית בעיר פנתה למשטרה, לאחר שהתגלה כי אלמוני ניגש לחנוכייה וחתך את כבלי החשמל המפעילים את האורות. הקהילה ציינה כי בצומת ישנם מצלמות אבטחה רבות שניתן לזהות דרכן את התוקפים. עד כה לא דווח על עצורים בקשר למעשה.

5. חנוכייה חשמלית נוספת הותקפה בשבת, הפעם בעיר רובנו (ראוונא). בני הקהילה שחלפו בסמוך לחנוכייה גילו כי רוב הנורות נהרסו, כמו גם לוח החשמל שדרכו מפעילים אותן. אם לא די בכך, בסמוך לחנוכייה ההרוסה הושאר פתק שבו נכתב: "היהודים מנצלים לרעה את הסובלנות שלנו".

הקהילה הזעיקה למקום כוחות משטרה, שפתחו בחקירה פלילית של האירוע. עדי ראייה, תושבי האזור, סיפרו כי המעשים בוצעו בין השעות 1-2 בליל שבת.

ההשחתה ברובנו (צילום: איחוד הקהילות היהודיות באוקראינה)

מאוחר יותר הוחזרה החנוכייה למצבה הקודם. יצויין שבקהילה התקבלו איומים מגורמים עלומים, שטענו שיפגינו נגד הצבת החנוכייה בעיר.

בשיחה עם 'כיכר השבת', הגיב לתקיפה שליח חב"ד ורב העיר רובנו, הרב שניאור שניאורסון: "התגובה שלנו מאד ברורה. אנחנו מתמקדים באור. ניסו לשבור את החנוכיה, ברוך ה' היא היתה מספיק יציבה. מה שכן שברו, כבר במוצאי שבת האנשים שלנו תיקנו אותה והיא הודלקה.

"אני יכול להוסיף דבר אחד, הם השיגו בדיוק ההיפך ממה שהם רצו. הרצון היה להשחית את הסממן היהודי, אבל הם גרמו לפרסומי ניסא הרבה מעל ומעבר למה שציפינו. כל העיתונים והטלוויזיה כתבו על מה זה חנוכה, מה זו חנוכיה, את הנס שקרה.

"המשטרה עושה את התפקיד שלה למצוא את האנשים, הם הגיעו והביעו סולידריות. גם סגן ראש העיר והמושל פגשו אותי. בסך הכל הרחוב גם תומך. האנשים שעשו את המעשה הם שוליים, הם התחבאו כשעשו את זה כי ידעו שהמעשה לא קביל.

"בסוף האירוע הזה עשה רק טוב", מסכם הרב שניאורסון בשיחתו עם 'כיכר השבת', "המבחן של טוב הוא כמה הוא מתגבר - ופה הוא התגבר מאד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר