קמפה 'כמלאך'

הייתי שם כדי לראות איך נוצר "כוכב" אמיתי

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, השתתף במופע השקת האלבום השלישי של הזמר והיוצר נפתלי קמפה בבנייני האומה יחד עם אלפי בני ישיבות וחזר לספר מה הוא חושב עליו (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
נפתלי קמפה כובש את בנייני האומה (צילום: דניאל נפוסי)

אנחנו אחרי חנוכה מוזיקלי במיוחד בו הייתי בהופעות רבות ומשובחות אך לדעתי גולת הכותרת של המוזיקה החסידית/יהודית בשבוע זה הייתה ההכרה בכך שנפתלי קמפה הוא כוכב זמר חסידי בהתהוות, מהסוג שהופך ברבות הימים ל"אחד מגדולי הזמר החסידי". אחרי שנים ארוכות בהן כמעט ולא ראינו כוכבים חדשים שמצליחים להגיע לקהלים רבים ולהכניס את שיריהם אל פס הקול המוזיקלי שלנו, נפתלי קמפה ניצב מולנו עם שלושה אלבומים, הרבה להיטים ובעיקר כאלה שכבר מושרים בבתי הכנסת, במסיבות החומש השונות ואיפה לא בעצם...

קמפה, החל את דרכו כקומזיצר אבל תוך זמן קצר הוא ידע שהוא רוצה ויכול הרבה יותר מזה. הוא החל לאסוף את שיריו ופנה לצמד החברים שלו, אלי קליין ואיצי ברי, ויחד איתם יצר כבר שלושה אלבומים משובחים וכיפים להאזנה.

המופע השבוע בבנייני האומה, מופע השקת אלבומו השלישי - "כמלאך" הוא סוג של אבן דרך בקריירה של הזמר הצנוע והמצליח הזה. זו הפעם הראשונה שקמפה ממלא את בנייני האומה באנשים שהגיעו רק כדי לשמוע אותו. קמפה פתח את המופע בלהיט "שובי השולמית", מתוך האלבום החדש שיצא לפני פחות מחודש - וכבר האולם כולו שר יחד איתו. לאחר מכן קמפה תיבל את המופע במיטב הלהיטים משני האלבומים הראשונים שלו, כשבכולם הקהל מלווה אותו באהבה רבה, וכך לאורך כל המופע היתה מקהלה של אלפי איש שמלווה את קמפה בשיריו.

בניגוד להופעות השקה רבות שנוכחתי בהן, קמפה לא כפה על הקהל את שירי האלבום החדש, למרות שנראה היה שהקהל מכיר את האלבום לפניי ולפנים. הוא ביצע כמחצית משירי האלבום ואצלי רק עורר את החשק לשמוע את שאר השירים למרות שאני מסכים שתמהיל השירים היה נכון.

את קמפה ליווה על הבמה יהודה גלילי ותזמורתו שעשו עבודה טובה בהחלט, אם כי חשתי בעודף כלי הנשיפה שלא נמצא באלבומים המקוריים של קמפה, בהם העיבודים "עגולים" ואקוסטיים הרבה יותר. אני מבין את הרצון של ההפקה ליצור עיבודים "בועטים" יותר שיקפיצו את הקהל, אך נראה לי שהקהל שמכיר כבר היטב את קמפה אוהב אותו כמות שהוא גם בלי תרועות החצוצרה החדות בכל שיר, שיותר מזכירות להקת חתונות מאשר להקה שמלווה את האמן ונותנת לו את המעטפת המוזיקלית שהכי מתאימה לו.

במופע התארחו ישי ריבו ושמילי אונגר שני אורחים שונים בתכלית שיצרו גיוון מעניין. ריבו שאירח בסוכות האחרון את קמפה במופע הנפרד שלו בבנייני האומה, החזיר את המחווה גם לקמפה וביצע יחד איתו את "כל הנחלים", "נפשי" שהיה במשבצת "השיר של ריבו", לאחר מכן ביצעו השניים את הלהיט הגדול של קמפה "בעבור אבותינו" ולסיום הקפיצו השניים את הקהל עם "והריקותי" החב"די. לריבו היה זה חנוכה מוצלח במיוחד עם צמד הופעות ענק בארנה ועוד התארחות קצרה במופע המוצלח והמשעשע של 'אנדרדוס' שאירחו גם את אברהם פריד ועקיבא.

ישי ריבו (צילום: דניאל נפוסי)

האורח השני היה כאמור, שמילי אונגר מארה"ב. אונגר, זמר חסידי מהזן החדש של הזמרים החסידיים המשלבים מוזיקה אלקטרונית סוערת באלבומיו, הקפיץ את הקהל במחרוזת משיריו וגם ביצע יחד עם קמפה את הלהיט הגדול שלו "לעולם יהיה אדם". השניים גם ביצעו את הלהיט של קמפה "לב שבור". אונגר עורר בקהל התלהבות עזה כשהוא מפגין אנרגיות בימתיות מרשימות. בנוסף אירח קמפה לשני דואטים את אלי קליין ששר יחד איתו את שיר הנושא של האלבום "כמלאך" ואת ארי היל שביצע איתו את הדואט המשותף שלהם מהאלבום החדש - "אם תעירו".

שמילי אונגר ונפתלי קמפה (צילום: דניאל נפוסי)

לאורך המופע כולו נאלצו הזמר והמפיקים לבקש מהקהל להתיישב במקומותיהם ולא להתאסף בקדמת הבמה ולהפריע להמשך קיומו של המופע. אמנם היה מדובר בקומץ יחסית של בחורים אל מול בנייני האומה מלא, אך עדיין היה זה נחמד יותר לו היו נענים מהר יותר ולא מאלצים את הקהל להמתין להם. באופן כללי צריך לדעתי לרענן לחלקם את כללי ההתנהגות בציבור שאינו רק חבריהם לישיבה, לא כל אחד שמח שבחור מתיישב לידו שולף סיגריה ומצית אותה בעיצומה של ההופעה ואז גם מסרב לכבות אותה בחן ייחודי השמור לכאלה שבשבילם נברא העולם... נכון שזה שוליים ורובם מתנהגים למופת, אבל זה עדיין קיים.

הקהל בקדמת הבמה (צילום: דניאל נפוסי)

מופע ההשקה של קמפה, הוא כזה שנזכור אותו גם בעתיד, בתור מי שהיה גם בהופעת ההשקה של אלבומו הראשון באולם של כ-300 מקומות בלבד (באלבום השני לא הייתה השקה בשל הקורונה), המופע השבוע עם כ-3000 משתתפים פעילים, מלמד על האהבה הרבה לה זוכה קמפה ובצדק. אין עוד זמרים חרדים שיוצרים מוזיקה חסידית מקורית בעצמם והוא למעשה כמעט ז'אנר בפני עצמו במוזיקה החסידית. אני מקווה שהוא כבר עובד על האלבום הרביעי או לפחות על שירים ממנו, נראה שהקהל כבר מחכה לזה.

• • •

במהלך החג השתתפתי במופע מעניין נוסף של שני אמנים חרדים צעירים ומבטיחים, אברומי וינברג ומשה פלד. שניהם זמרים ויוצרים שכותבים בעצמם את שיריהם, רובם שירים מקוריים לחלוטין. בעבר לא פגשנו כמעט אמנים חרדים שכותבים ויוצרים שירים מקוריים והשניים הם בהחלט חלק מהחידוש הנפלא הזה שאנו חווים בשנים האחרונות, בו אמנים צעירים כותבים ומביעים את נפשם ותפילותיהם בשפה בה אנו משתמשים ביום יום.

מאחורי וינברג כבר אלבום בכורה שיצא לפני יותר משש שנים, מאז הוציא כמה סינגלים חלקם הצליחו לא מעט אך חלקם אף נדחו על ידי תחנות הרדיו החרדיות שלא העזו להתמודד עם טקסטים מעט מורכבים יותר, אך בהחלט תורניים ומלאים ביהדות ואמונה. וינברג זמר נהדר, אנרגטי ופשוט כיפי לצפייה והלהיט הגדול שלו "ברכת כהנים" סחף את הקהל כמו גם שירים נוספים מהאלבום ומתוך שורת הסינגלים שלו.

משה פלד לעומתו רגוע יותר, אך מלא חן. פלד עדיין לא הוציא אלבום, כי אם כמה סינגלים, אחד מהם "אותו היום" הפך ללהיט של ממש וזכה להשמעות רבות בכלי התקשורת ולאהבה רבה ואת זה אני אומר כמי שראה אותו מבצע את השיר בקיץ האחרון מול מאות בחורי ישיבה ששרו איתו בהתלהבות. גם כ-120 איש שהגיעו למופע בבית אליאנס בירושלים שרו איתו בהתלהבות את הלהיט. השניים גם ביצעו יחד את שירו של וינברג "לנגן ולנגן" בביצוע כיפי ומלא באנרגיות טובות.

פלד אמנם מבחינה תדמיתית עדיין בתחילת דרכו, אך החומרים שהוציא עד עכשיו מבטיחים במיוחד ואני מקווה מאד שהוא בקרוב ייראה גם על במות גדולות יותר.

כותב השורות משמאל יחד עם וינברג (באמצע) ופלד (כיכר השבת)

• • •

השבוע סיימנו בהצלחה את העונה הראשונה של "כוכב המג'יק קאס" - תחרות הילדים של 'כיכר השבת', חצי שנה של צילומים ואודישנים הגיעה לסופה עם הרבה מנצחים ומנצח אחד קצת יותר... נועם פחימה המצוין שנתן לאורך כל העונה ביצועים יציבים ברמה הגבוהה ביותר וניצח את התחרות הזו באופן מרשים וראוי ביותר.

רגעי הזכיה

אני שמח וגאה לומר שהתחרות הזו התקיימה בצורה ההוגנת והמקצועית ביותר ללא כל משוא פנים, פרוטקציה וכל שיקול זר. אני גם יותר מגאה ושמח שלדברי כל הילדים והוריהם, הצלחנו, אני וחבריי הנפלאים לצוות השיפוט, לתת תחושה טובה של תמיכה, עידוד וביקורת בונה בלבד. השקענו בכך מאמצים רבים מאד, חלקם רואים במצלמות וחלקם לא, כדי שכל ילד ומשפחה יקבלו תחושה טובה ואני שמח שהגענו לתוצאה זו. מחכה כבר לעונה הבאה בעז"ה.

• • •

ולפינה האהובה עליכם, השירים האהובים ביותר השבוע ב'כיכר השבת': את המקום הראשון בפער אדיר על פני כל המתחרים לקח הסינגל קליפ החדש של חנן בן ארי "מקום", אחריו הקליפ החדש של ניסים בלאק מבית היוצר של סיסיליה מרגוליס "ברוקלין" ואילו במקום השלישי הסינגל החדש של אברהם פריד מבית היוצר של "תודה לך השם" - "מאמע".

להערות, הארות והסברים מלומדים (בלבד) מי כוכב המג'יק קאס שלכם (סליחה מכם אלו שקיוו לצעוק עלינו "גזענים"): nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר