היסטוריה ואקטואליה

כאב לב: כך מתחם "קבר מתתיהו" - נהרס

המבקרים החרדים במקום שלטענתם נמצא "קבר מתתיהו" שיפצו והקימו אנדרטה לזכר חיילי צה"ל שנפלו במקום - אך אחרי חג החנוכה, פשטו הרשויות על המקום ופינו הכל (בארץ)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
(צילום: ישראל שפירא)

יומיים בלבד לאחר חג החנוכה, מתחם קבר מתתיהו פונה - ונהרסו בו הסידורים שנערכו בו בחודשים האחרונים, כולל האנדרטה שחידשו מבקרי המתחם לזכרם של חללי צה"ל (משלט 219) שנפלו במקום במלחמת העצמאות.

אחד מהמבקרים, מספר במונולוג כואב על שאירע: "זה היה בבוקר יום רביעי, הגיעו נציגי מנהל מקרקעי ישראל בליווי משטרת ישראל והורידו את הגלעד, לעילוי נשמת חיילים שנהרגו במקום בשנת 1948. מדובר בחיילים שנלחמו והם קדושים, וכל זה לאחר שבעשר שנים האחרונות לא הייתה שם הנצחה, ואזרחים שחשוב להם חידשו את ההנצחה, לאחר שפנו למשרד הביטחון בבקשה לחדש את האנדרטה לזכר החללים, ולא נענו".

מתחם "קבר מתתיהו" לאחר הפינוי (צילום: ישראל שפירא)

לדבריו, "הכוחות נכנסו למתחם ציון מתתיהו וזרקו את ספרי הקודש, את התמונות של הבן איש חי והבבא סאלי. וכן פירקו תאורה סולרית שהייתה במקום. הם גם שברו את הרצפה, והרסו את המדרגות המובילות למתחם, ואף השחיתו בכוונה את שלט ההנצחה לחללי צה"ל. הם אמרו לנו שאם אנחנו נצלם אז הם ישברו לנו את הפרצוף. הם סגרו את המתחם ולא נתנו לנו הזדמנות להוציא את ספרי קודש, ואת הציוד הרב ששימש את הכנסת האורחים במקום בימי החנוכה".

(צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

"אני דיברתי עם עורך דין", ממשיך בן שיחנו, "והוא אמר לי שהם לא יכולים לעשות זאת ללא צו פינוי, והם חייבים לומר לנו להיכן לקחו את הספרים. הם עשו זאת בבריונות, וזרקו את הספרים למכולה. בנוסף הם לא פינו את ההריסות שהם עשו ברצפה, הם השאירו את כל ההריסות במקום. קבוצת מטיילים מבוגרים שהגיעה לסייר בקברות המכבים, היו צריכים לעלות למתחם תוך סכנת מעידה ונפילה בשברי ההריסות. מדריך הטיולים ראה ששלט ההנצחה לחללי צה"ל, לא קיים. הם שאלו אותנו מה קרה?

"כמו כן הם לקחו אופניים-חשמליים של אחד המתפללים במקום, גנרטור, שולחנות וכיסאות ששימשו להכנסת האורחים בימי החנוכה, ומוצרי מזון סגורים וטובים שנותרו מימי החנוכה והיו אמורים להגיע למשפחה נזקקת. חבל שלא נתנו לנו כמה דקות לפנות את הציוד לפני שהחלו להרוס. חבל על כל הדברים שהלכו לפח".

תפילה ושירה; החגיגות ב"קבר מתתיהו" בחנוכה תשפ"ב (צילום: ישראל שפירא)

המבקר, מוסיף ושואל: "אני רוצה לדעת, האם אסור לנו לשים שלט להנצחת חללי צה"ל? ואם אסור, מדוע אסור לנו, ומדוע משרד הביטחון עצמו לא שם? והרי אנחנו שנה שניה ששמים שלט, ומורידים לנו!".

עוד מוסיף בן שיחנו: "אני מבין שיש מחלוקות בין החוקרים השונים, בנוגע למיקום קברו של מתתיהו בן יוחנן, מאחר ויהודים רבים סוברים כי כאן הוא קבור, המקום הפך מוקד עליה לרגל, ואליו מגיעים בעשור האחרון יהודים מכל הסוגים, וכל הסגנונות במטרה להתקרב לשכינה ולצדיקים. מתפללים, קוראים תהילים, ואומרים את עשרת מזמורי תיקון הכללי בשירה וניגונים. מכך נובעת הקדושה במקום.

"בנוסף, כל פועלנו במקום הוא גם לעילוי נשמת החיילים שנהרגו במקום על קדושת ארץ ישראל, וכן להצלחת כל עם ישראל בכל עניין. מקווה ומתפלל שהאחדות וקירוב הלבבות זה אל זה, ימשיך במקום".

האנדרטה ששיפצו מבקרי המתחם - שנהרסה (ונלקחה) בידי כוחות הפינוי (צילום: ישראל שפירא)
תמונה מסוף חנוכה תשפ"ב. השלט שבנו מבקרי המקום מכספם לזכר החיילים - וכוחות הפינוי לקחו את זה (צילום: ישראל שפירא)
תמונה מסוף חנוכה תשפ"ב. השלט שבנו מבקרי המקום מכספם לזכר החיילים - וכוחות הפינוי לקחו את זה (צילום: ישראל שפירא)

אורטל צבר, דוברת רשות מקרקעי ישראל, מסרה ל'כיכר השבת' כי "מדובר בהסגת גבול למקום המוחזק כקדוש. הפעילות בוצעה בהתאם לסמכויות הקבועות בחוק ולאחר שהתברר שנעשו במקום פעולות לא חוקיות ובכלל זאת הצבת שילוט ללא כל אישור או היתר ועל דעת קבוצת אנשים פרטיים בלבד שאינם מוסמכים לכך".

היא הוסיפה כי "הציוד נלקח למחסן הסיירת הירוקה מרחב מרכז וניתן לפנות על מנת לקבלו".

ממשטרת ישראל נמסר ל'כיכר השבת' כי "משטרת ישראל סייעה לבקשת המשטרה הירוקה והקרן הקיימת לישראל בביצוע צו פינוי כנגד מסיגי גבול לחלקת קבר מתתיהו".

תגובת קק"ל: "לפני מעל לשנה החלו בקבר מתתיהו הנמצא ביער בן שמן הסגות גבול למיניהם כגון: בניית פרגולה במתחם הקבר, הבאת קראוונים למטרת מגורים וחיבורים פיראטיים של חשמל ומים ממקורות(ללא ידיעת מקורות). לאחר פניות חוזרות ונשנות המבקשות לפנות את השטח הוחלט על ידי פקח הסיירת הירוקה לפנות את מסיגי הגבול יחד עם משטרת ישראל".

תגובת משרד הביטחון: "בהתאם לחוק גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה, תשנ"ח-1998, משרד הביטחון אחראי על אנדרטאות ממלכתיות וחייליות בלבד. יתר האנדרטאות הן באחריות הרשויות, בהתאם לתחומי השיפוט שלהן.

"האנדרטה לזכר חללי קרב משלט 219 הינה באחריות מועצת חבל מודיעין. אגף משפחות, הנצחה ומורשת סייע לרשות בכמה הזדמנויות במהלך השנים בשיפוץ האנדרטה, בעקבות נזקים שנגרמו לה".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר