התפשטות ה'אומיקרון'

אין מגבלת התקהלות ולימודים מרחוק; החלטות ה'קבינט'

קבינט הקורונה התכנס ב'זום' לדיון בעניין המשך הטיפול בהתפשטות זן ה'אומיקרון' בישראל, בסיומו אישרו השרים את מתווה החינוך החדש אך לא הצביעו כלל על מגבלות התקהלות; ההחלטות (ארץ)

חיסון לקורונה (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

קבינט הקורונה (ועדת השרים להתמודדות עם נגיף הקורונה) התכנס הערב (שלישי) ב'זום' לדיון סוער בעניין המשך הטיפול בהתפשטות זן ה'אומיקרון' בישראל, בסיומו אישרו השרים את מתווה החינוך החדש אך לא הצביעו כלל על מגבלות התקהלות.

במהלך הדיון הוצגו נתוני התחלואה העדכניים בארץ ובעולם על ידי גורמי המקצוע במשרד הבריאות, וכן נדונה תכנית הפעולה שגובשה בימים האחרונים.

כפי שדווח מוקדם יותר ביממה האחרונה זוהו 170 מאומתים חדשים ל'אומיקרון' ועד כה זוהו בישראל 341 מאומתים, מרביתם אזרחים ששבו מחו"ל. מתוכם, 95 לא מוגנים (לא מחוסנים, מחלימים שעברה חצי שנה מההחלמה, ומחוסנים במנה שניה שעברה חצי שנה ממועד החיסון), ו-246 מוגנים.

משרד הבריאות עדכן כי קיים חשד גבוה לעוד 807 מקרים של חשיפה לוריאנט אומיקרון שעדיין לא התקבלו תוצאות סופיות, 432 מהם חוזרי חו"ל, 64 באו במגע עם חולים, 119 בקהילה ועוד 192 בבדיקה.

בסיומו של הדיון, החליטו השרים כדלהלן:

קניונים ומתחמי מסחר

• קניונים יפעלו במתכונת של תו סגול, על פי יחס תפוסה של 1:15 (אדם אחד בכל 15 מטרים).
• כניסה לחנויות ששטחן עולה על 100 מ"ר תתאפשר בכפוף להצגת תו ירוק, הן במתחמים פתוחים והן בקניונים ובמתחמי קניות סגורים. חובת התו הירוק תחול גם העובדים בחנויות אלו.
• דוכני המזון בקניונים יתנו שירות ללקוחות בכפוף להצגת תו ירוק, ולא תתאפשר בהם ישיבה (Take away) בלבד.
• כניסה למסעדות הממוקמות בתוך קניון תתאפשר בכפוף להצגת תו ירוק, בהתאם למתכונת הנהוגה כיום במסעדות.

התו הירוק בקניונים ובמתחמי המסחר לא יחול על מקומות המספקים שירותים חיוניים, בהם תימשך המתכונת הנהוגה כיום (תו סגול ביחס תפוסה של 1:7).

מערכת החינוך

• כיתות א'-י"ב ביישובים אדומים וכתומים - רק כיתות שבהן היקף התלמידים שקיבלו את מנת החיסון הראשונה יעמוד על 70% ולמעלה מכך - ילמדו באופן פרונטאלי.
• כיתות שההיקף ההתחסנות בהן נמוך מ-70%, ילמדו באופן מקוון.
• ההחלטה תוחל בחטיבות הביניים והתיכונים (כיתות ז׳-י"ב) באופן מיידי, ובבתי הספר היסודיים (כיתות א'-ו') החל מעוד שלושה שבועות (עד למועד זה תופעל בבתי הספר היסודיים מדיניות צמצום מגעים).

ביישובים ירוקים וצהובים מערכת החינוך תמשיך לפעול כסדרה, בכפוף לתכניות "מגן חינוך" ו"כיתה ירוקה".

כרגע, רק היישובים סלמה וברכה הם "אדומים". בעוד ראשון לציון, מעלה אדומים, אלעד, סכנין, גבעת זאב, מעיליא, קדומים וכפר יאסיף הם "כתומים".

ההחלטות ייכנסו לתוקף לאחר אישור התקנות הרלוונטיות, ובכפוף לאישור ועדות החוקה והחינוך של הכנסת.

בנוסף, הוחלט כי במהלך חודש ינואר יופסק מימון המדינה עבור בדיקות אנטיגן לילדים למטרת תו ירוק (המדינה תמשיך לממן בדיקות אנטיגן למדוכאי חיסון בכל הגילאים).

עוד הוחלט כי תתאפשר קבלת תעודת תו ירוק למשך חודש מקבלת החיסון הראשון, לשם כניסה למערכת החינוך ולמתחמים בהם חלים כללי התו הירוק, אך לא לשם קבלת פטור מבידוד. החלטה זו תיכנס לתוקף לאחר השלמת ההתאמות הנדרשות במערכות המחשוב של משרד הבריאות.

כמו כן הוחלט כי יתבצע דיגום PCR פעמיים בשבוע לעובדים שאינם בעלי תו ירוק במסגרות חוץ של משרד הרווחה, בהן: מוסדות קשישים, אנשים עם מוגבלויות, מסגרות ילדים ונוער, מנהל תקין ועוד.

בסוף הדיון, התפתח מיני עימות בין ראש הממשלה נפתלי בנט לשר החינוך יפעת שאשא ביטון. בנט טען כי ההחלטה על מתווה החינוך החדש סוכמה עם מנכ"לית משרד החינוך החדשה דלית שטאובר.

שאשא ביטון טענה מנגד שזה לא נכון. היא הוסיפה ואמרה שהנושא של 70 אחוז בכיתות א' עד ו' "הוא לא משהו שהוסכם, בטח לא בערים כתומות". היא הוסיפה כי "המשמעות שהרבה מאוד ילדים יהיו בבית ולהישארות שלהם בבית יש נזק". בנט, השיב לה: "יפעת, תודה רבה. זה לא נכנס לתוקף מחר, זה נכנס לתוקף עוד שלושה שבועות. כל מה שצריך להגיע ל-70 אחוז זה לחסן את הילד ולהגן עליו. זה הפתרון והוא הפתרון הנכון".

מי שעורר סערה בדיון הוא שר האוצר אביגדור ליברמן שהשתתף בו באופן חריג ואמר כי "עד היום בכל העולם נפטרו מאומיקרון 12 אנשים. אני לא רואה שאומיקרון משפיע יותר מאשר שפעת. אני לא חושב שכרגע יש מקום לנקוט צעדים כמו הגבלת התקהלויות, זה מכניס אותנו לעולם של פיצויים - ואני לא רוצה להגיע לזה".

ד"ר אלרעי-פרייס השיבה לליברמן ואמרה כי "אני אומרת, לאור הנתון שנזרק על ידי שר האוצר עשינו את הבדיקה כרגע, בדרום אפריקה, בפרסומים שלהם יש בחודש וחצי האחרון תמותה של 900 אנשים בדרום אפריקה בניגוד לאנגליה - שם יש גם 'דלתא' וגם 'אומיקרון' בדרום אפריקה יש רק 'אומיקרון', זה הגל שהיה להם כרגע ומתו שם למעלה מ-900 אנשים והיו דיווחים שאמרו שהייתה תמותה של 32 ילדים".

אך למרות זאת סייגה את הנתונים: "באופן יחסי לכמות המאומתים שהיו שם, היו המוני מאומתים, אז זו תמותה יותר נמוכה, אבל אי אפשר לומר שמתו רק 12 אנשים - זה לא נכון פשוט".

בהמשך ליברמן הוסיף לתקוף: "אי אפשר לקיים דיון, אני לא הספקתי לסיים משפט וזה כבר מועבר לכל כלי התקשורת, זה פשוט טירוף מה שקורה פה", אמר.

שר הבריאות ניצן הורביץ הגיב לדבריו: "עדיף כבר לשדר את הדיון בשידור חי כי יוצאות הקלטות, לפחות שיהיה מדויק. אנחנו צריכים לקיים את הדיון הזה לעיתים יותר תכופות כדי שלא נשמע שזה כמו שפעת. כשמדברים על הסברה והבנת הציבור, חשוב גם מה שאנחנו אומרים. אם אנחנו מזלזלים בזה ולא מציגים את חומרת העניין, למה שהציבור יקבל?".

שר המשפטים גדעון סער הציע הצעה בלתי שגרתית: "צריך להציע מענק של אלף שקל לכל הורה של ילד שמתחסן בגיל 5 עד 11. מדובר על מיליון ילדים, זה גג מיליארד שקל אם כולם הולכים להתחסן".

"אותו דבר לגבי עידוד הבוסטר למי שטרם עשה זאת", אמר. "אפשר גם באמצעות תווי קניה לעסקים כדי לעודד את המגזר העסקי. החיסונים זה הסכר הכי אפקטיבי בפני תחלואה קשה ולנוכח הגל הצפוי זה המהלך הכי אפקטיבי לעידוד התחסנות ותוך זמן קצר. המענק יינתן למי שייתן חיסון תוך זמן קצר שיוגדר".

בנט התייחס להצעה החריגה ואמר: "נעשה חשיבה על סוגיית התמרוץ כדי להביא משהו מעובד".

השר לביטחון פנים, עמר בר-לב, אמרי כי "צריך להזהיר את הציבור שבחודש ינואר ניכנס לסגר. חלק מההצלחה שלנו היא להעביר לציבור את מה ששמענו מהמומחים. אי אפשר להתעלם מזה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר