היסטוריה ואקטואליה

בשיא החורף והקור: מעיין רותח ברמת הגולן

הנסיעה בבוץ הטובעני, הרוח הקרה הדוקרת את הפנים כמחטים, טמפרטורה שיורדת אל מתחת לאפס - אולם, המפל הרותח שווה הכל, כמין ג'קוזי טבעי ביום כה קפוא; צפו (מעניין)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
המעיין הרותח ב'בנטל' (צילום: אליצור בר ניצן)

פרק א': אנו יוצאים מהרכב, לאחר שנסענו בבוץ הטובעני עשרות מטרים מתוך אמונה שהגלגלים לא יתחפרו בבוץ הטובעני. הרוח הקרה דוקרת בפנינו כמחטים. תחושת הטמפרטורה היא קיפאון/מתחת לאפס. אולם, עזה שאיפתנו להגיע למפל הרותח, כמין ג'קוזי טבעי ביום כה קפוא, ולכך אנו מתבוססים בבוץ החלקלק צועדים לכיוון המפל הרותח.

בל נקדים את המאוחר, אלא נתחיל מראשית הדברים.

את יומנו התחלנו בהשכמת קום, בבית הארחה קשת יהונתן המחודש. התעוררנו כאילו לתוך ענן סמיך ואפל שעטף את כל צפון הגולן, וההרגשה הייתה כמין מכת חושך כפי שביאור האבן עזרא.

ערפילי בוקר בקשת יהונתן (צילום: ישראל שפירא)

בקושי יכולנו לראות כמה מטרים, ולאחר שמעט התפזר הערפל התחלנו לנסוע בזהירות תוך שהפעלנו את אורות הווינקרים למטרת זהירות יתר.

לא פחות משבעה מעיינות חמים ישנם ברחבי הגולן, תענוג עילאי לכל שוחר טבע באשר הוא. ברם, למעיינות אין לו"ז קבוע מראש, ופעמים שמגיעים למקום, והנה המים קרירים.

הדריך אותנו לבנה שלוי ממרכז סיור ולימוד קשת יהונתן, תוך שהוא מטעים, שגם אם לא נצליח להיכנס למעיינות החמים, לא לחינם העפלנו לגולן ביום קפוא זה, שכן אנו נבקר בשלל מקומות מדהימים ומרתקים, לא פחות מגייזר רותח ביום קר.

היעד הראשון שלנו היה לצינור החם ב'מאגר בנטל', אחד מארבעה עשר מאגרי מים הפוזרים ברמת הגולן. המאגר משקה את שדות הגולן בקיץ, ואגודת המים 'מי גולן' מעלים לפה מים ששואבים אותם מ'עמק החולה' כדי למלא את מאגרי מי ההשקיה. היום לצערנו הצינור ניזון משאיבה קרה, ולא חמה. בימים שהצינור מעלה מים חמים, מדובר בתענוג של גייזר חם עם בריכות ומפלונים.

לבנה שלוי בהסבר על המעיין החם במאגר בנטל (צילום: ישראל שפירא)
מאגר בנטל שבשוליו ישנו מעין חם; צולם ב-14/12/2021 בשעה 10:40 בבוקר (באדיבות אינסטגרם של טל הורוביץ Tal06)
ליד מאגר בנטל (צילום: ישראל שפירא)

כאילו לא די במעין הקפוא שלא פעל, ירדנו למקום הכי קר ברמת הגולן. המדובר על הלוע של הר אביטל, שהינו לוע של הר געש, שכיום גדלים בו כרמים ומטעי חקלאות. המקום מיוחד במינו, ונמדד, פה טמפרטורה הכי נמוכה שאי פעם נמדדה במדינת ישראל: בין מינוס 14 למינוס 23.

האזור פה הוא בין שרשרות הרי געש בגובה מעל 1000 מטרים מעל פני הים. מהכרמים באזור זה מופק היין של רמת הגולן, שבזכות הקור העז בו הם מצויים כעת, ובקיץ בחום ששור פה, יוצא יין משובח ביותר.

המקום הקפוא ביותר בגולן (צילום: ישראל שפירא)

• • • • •

אין באמור בכתבה משום המלצה לבצע את מסלול הטיול האמור. הדברים נכתבו כתיאור חוויה של הכותב, ואינם מהווים המלצה על בטיחות המסלול. כל המבקר במקום או מבצע את המסלול, עושה זאת על אחריותו הבלעדית.

כתמיד, נמליץ לגולשים היקרים לציית לשילוט בשטח מטעם הרשויות ולהקפיד על הוראות הבטיחות והוראות החוק. בכל יציאה לטבע מומלץ להתעדכן על מזג האוויר, ולהתייעץ עם הרשויות המוסמכות לכך. בשמורות הטבע חלה חובת תיאום מוקדם באתר רט"ג.

לבירורים אודות כניסה למים וכו':

• מוקד המידע של רשות הטבע והגנים 3639*
  • תיאום טיולים מוקד טבע 02-6247955

- - - - -

• לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com