היסטוריה ואקטואליה

הקנאי בייש את הרפורמי ו'הסבא מסלבודקה' הזדעזע

הסבא מסלבודקה, מרן רבי נתן צבי פינקל זצ"ל, מענקי תנועת המוסר, היה נוסע בחודשי הקיץ לעיירת הקיט אינהויזן שם התגוררו קבוצת רפורמים; כיצד הגיב ליהודי הקנאי שבייש את הרבינר הרפורמי? (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הסבא מסלבודקה (צילום: מתוך ויקיפדיה)

הסבא מסלבודקה, מרן רבי נתן צבי פינקל זצ"ל, מענקי תנועת המוסר, היה נוסע בחודשי הקיץ לעיירת הקיט אינהויזן שם התגוררו קבוצת רפורמים.

כנראה שגם רפורמים זקוקים לרב. ואכן הרבינר של הרפורמים באותה עיירה, התגורר בעייירה ליד בשם וסטפלן.

רפורמים אלו, ביום הראשון של ראש השנה נסעו בעיצומו של חג (רח"ל) לרבינר שלהם בעיירה הסמוכה, להתפלל עמו ולשמוע את דרשתו, וביום השני של החג נסע הרבינר אליהם לתפילות ולהטיף להם דרשותיו...

באחת מהפעמים שהסבא מסלבודקה הגיע למקום קיט זה, ביקר גם "אברך חסיד מארץ הונגריה חבר העדה הנפרדת" שהרגיש שעליו לקנא לה' צבקות, וכשפגש את הרבינר גער בו מדוע אינו מורה לעדתו לבל יסעו אליו בחג? והוסיף אותו קנאי שמוטב שלא ישמעו את דברי הטפתו ולא יחללו קדושת יום טוב.

מסתבר שהרבינר נפגע מאד מהדברים, "אדמו פניו ונסתתמו טענותיו".

הסבא מסלבודקה (מתוך ויקיפדיה)

הגיע היהודי הקנאי לסבא מסלבודקה ותוך כדי הנאה מרובה ממעשיו סיפר לסבא שעלה בידו לבייש את אותו רבינר רפורמי שחילל יום טוב.

מספר המשגיח הגה"צ רבי מאיר חדש זצ"ל, שהיה עד שמיעה באותו אירוע, שהסבא מסלבודקה נאנח על העבירה החמורה שעבר אותו קנאי, שהלבין את פניו של אותו רבינר רפורמי ברבים, דבר שאסרה תורה: "יכול אפילו פניו משתנים ת"ל ולא תשא עליו חטא". (עירובין טז. ויקרא יט)

לדברי המשגיח הגה"צ רבי מאיר חדש, הסבא מסלבודקה סבר שיתכן שאותו קנאי, בכך שהלבין את פני הרבינר הרפורמי ברבים - איבד את כל חלקו בעולם הבא.

הרב מאיר חדש זצ"ל בסלון ביתו של הגרב"מ אזרחי שיבל"א (צילום: שלומי כהן, פלאש 90)

ואם אתם שואלים קוראים יקרים, מה מקור הדברים?

מוסר השמועה מפי המשגיח הגה"צ רבי מאיר חדש, שכך נהג הסבא מסלבודקה, הוא הג"ר דב כץ מחבר סדרת הספרים 'תנועת המוסר' שהתקבלה באהדה רבה על כל גאוני תנועת המוסר זצוק"ל. המחבר אף הציג במהדורות הספר הרבות מכתבי תודה מגדולי המשגיחים בדורו.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר